Ska koppla in en växelriktare med batteri som har inbyggd automatisk frånskiljning och separat trefasplint inkl jord och nolla för backupström/reservkraft.
I händelse av att växelriktaren går sönder vill jag kunna koppla över förbrukarna direkt på elnätet istället för att vara kopplade på uttaget på växelriktaren, därför tänkte jag mig en reservkraftsomkopplare. Ville bara dubbelkolla här, visst måste jag ha en 4-polig omkopplare? Med en 3-polig skulle man ju åsidosätta växelriktarens interna frånskiljning av nollan.
Sen tänker jag att de har gödslat med JFB. RCD2 och RCD3 borde man väl kunna stryka om man nu inte vill ha selektivitet av några speciella skäl, alternativt stryka RCD1. Jag ser inte hur 1+2+3 skulle göra mer nytta än bara 2+3. Vi pratar 5-ledarsystem i detta fall.
I händelse av att växelriktaren går sönder vill jag kunna koppla över förbrukarna direkt på elnätet istället för att vara kopplade på uttaget på växelriktaren, därför tänkte jag mig en reservkraftsomkopplare. Ville bara dubbelkolla här, visst måste jag ha en 4-polig omkopplare? Med en 3-polig skulle man ju åsidosätta växelriktarens interna frånskiljning av nollan.
Sen tänker jag att de har gödslat med JFB. RCD2 och RCD3 borde man väl kunna stryka om man nu inte vill ha selektivitet av några speciella skäl, alternativt stryka RCD1. Jag ser inte hur 1+2+3 skulle göra mer nytta än bara 2+3. Vi pratar 5-ledarsystem i detta fall.
Du nämner inte fabrikatet på växelriktaren och typen? Kanske inte vill göra reklam?
Hur är det med PE? Använder du elnätsbolagets PE vid ödrift eller har ett eget jordtag gjorts?
De där beteckningarna R, S och T förefaller väldigt gamla? Heter det inte numer L1, L2 och L3?
Hur är det med PE? Använder du elnätsbolagets PE vid ödrift eller har ett eget jordtag gjorts?
De där beteckningarna R, S och T förefaller väldigt gamla? Heter det inte numer L1, L2 och L3?
Redigerat:
Tänkte att fabrikatet inte spelar roll men det är ingen hemlighet, en Sungrow SH10.RT.
Vad jag vet måste man ha jordtag vid ödrift eftersom nätägarens PE kan förloras, tex om avbrottet beror på att någon gräver av kabeln.
Växelriktaren har förutom PE i kontakdonet för matning från elnätet en chassijord som tillverkaren säger är mycket viktig att ansluta för att ödriften skall fungera. Annars får man tydligen ett felmeddelande och den startar inte.
Vad jag vet måste man ha jordtag vid ödrift eftersom nätägarens PE kan förloras, tex om avbrottet beror på att någon gräver av kabeln.
Växelriktaren har förutom PE i kontakdonet för matning från elnätet en chassijord som tillverkaren säger är mycket viktig att ansluta för att ödriften skall fungera. Annars får man tydligen ett felmeddelande och den startar inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad visar bilden? Det som är intressant är hur din anläggning ser ut map TN-C/TN-S. Den är med all säkerhet matad från nätet med TN-C. Växelriktaren lämnar en N som kan göras om till PEN vid behov. Jag tror i vilket fall att det är bra ifall växelriktaren kan kopplas bort helt, och då behövs en fyrpolig omkopplare.
Bilden visar ett schema från växelriktartillverkaren. Dock är det ju ett fyrledarsystem och jag har ett modernare femledarsystem, TN-S alltså.
Inkommande PE bör väl därför vara fortsatt kopplad till huvudjordningskenan, samt skenan kompletteras med inkoppling jordtag och jordningen till växelriktarens chassi.
Inkommande PE bör väl därför vara fortsatt kopplad till huvudjordningskenan, samt skenan kompletteras med inkoppling jordtag och jordningen till växelriktarens chassi.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, PE och PEN ska alltid vara sammankopplad mellan alla enheter, inga brytare någonstans.
Om du har TN-S i din anläggning så antar jag att du har en övergång från TN-C till TN-S strax efter elmätaren, kanske i närheten av anslutningspunkten för solcellerna? Då du vill köra elnätet som alternativ till solcellerna kan du då köra ren TN-S i lokalt din anläggning. Vid omkoppling till nätdrift kommer omkopplaren att koppla ihop N och PE mot nätet och du får en övergång TN-C-S.
Jag rekommenderar att rita upp ett kretsschema liknande bilden för din faktiska anläggning. Vad bifogad bild visar förstår jag fortfarande inte.
Om du har TN-S i din anläggning så antar jag att du har en övergång från TN-C till TN-S strax efter elmätaren, kanske i närheten av anslutningspunkten för solcellerna? Då du vill köra elnätet som alternativ till solcellerna kan du då köra ren TN-S i lokalt din anläggning. Vid omkoppling till nätdrift kommer omkopplaren att koppla ihop N och PE mot nätet och du får en övergång TN-C-S.
Jag rekommenderar att rita upp ett kretsschema liknande bilden för din faktiska anläggning. Vad bifogad bild visar förstår jag fortfarande inte.
Nej inkommande servis är TN-S så jag har ju det hela vägen från trafo till undercentraler. Däremd känns det spontant ganska så rättfram. Jag kompletterar med jordtag och en omkopplare till prioriterade laster så de kan köra på backupströmsuttaget på växelriktaren eller elnätet om växelriktaren går sönder.
Jag hade en fundering om det inte kunde räcka med 3-polig omkopplare och då låta nollan från elnätet och växelriktarens backupströmsuttag vara ihopkopplade, det borde fungera rent tekniskt, men gissar att regelverket säger att även nollan ska vara frånskild när man kör reservkraft.
Jag hade en fundering om det inte kunde räcka med 3-polig omkopplare och då låta nollan från elnätet och växelriktarens backupströmsuttag vara ihopkopplade, det borde fungera rent tekniskt, men gissar att regelverket säger att även nollan ska vara frånskild när man kör reservkraft.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Även om din servis är TN-S så är det TN-C vid transformatorkiosken, dvs N och PE är sammankopplade vid dess jordtag. Därför behöver du en fyrpolig reservkraftsomkopplare.
Man behöver också ha koll på vilka skydd som finns vid solcells-Ö-drift med TN-S vid. För att det ska fungera måste interna skydd i växelriktaren stöda TN-S. Dessa kommer att lösa ifall du inte frånskiljer N från nätet.
Obs att du ska inte lita på nånting jag säger förrän du beskrivit din anläggning i detalj, exakt vad du har, hur de tär avsett att användas och hur det faktiskt är kopplat osv. Jag har dock mycket små möjligheter att lägga tid på att studera så du behöver få fram det väsentliga.
Man behöver också ha koll på vilka skydd som finns vid solcells-Ö-drift med TN-S vid. För att det ska fungera måste interna skydd i växelriktaren stöda TN-S. Dessa kommer att lösa ifall du inte frånskiljer N från nätet.
Obs att du ska inte lita på nånting jag säger förrän du beskrivit din anläggning i detalj, exakt vad du har, hur de tär avsett att användas och hur det faktiskt är kopplat osv. Jag har dock mycket små möjligheter att lägga tid på att studera så du behöver få fram det väsentliga.
Självbyggare
· Jönköping
· 28 inlägg
Har också installerat denna växelriktare men har hittills aldrig nyttjat backup/ups-funktionen.
Är det krav på jordtag vid all Reservkraft/UPS/Ö-drift?
Tänker också att en 4-polig omkopplare är lämpligast för att frånskilja elnätet.
Spelar det någon roll var jordtaget ansluts till elanläggningen i detta fall? Bör jordtagsledaren lämpligast anslutas till inkommande Pe/Pen-plint eller kan man sätta en jordplint under växelriktaren där man ansluter:
*Nytt jordtag
*Jordskenan från den elcentralen växelriktaren är inkopplad till
*Växelriktarens chassijord
*Batteriets chassijord
*Ev. Jordning av solpanelerna
Är det krav på jordtag vid all Reservkraft/UPS/Ö-drift?
Tänker också att en 4-polig omkopplare är lämpligast för att frånskilja elnätet.
Spelar det någon roll var jordtaget ansluts till elanläggningen i detta fall? Bör jordtagsledaren lämpligast anslutas till inkommande Pe/Pen-plint eller kan man sätta en jordplint under växelriktaren där man ansluter:
*Nytt jordtag
*Jordskenan från den elcentralen växelriktaren är inkopplad till
*Växelriktarens chassijord
*Batteriets chassijord
*Ev. Jordning av solpanelerna
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Kraven på jordtag och när de krävs finns inte tydligt uttalade. Jag skulle beskriva det som att jordtag krävs när den Ö-driftsmatade anläggningen "kan" möjliggöra isolationsfel direkt mot moder jord, alltså inte mot skyddsjord utan när en fasledare får direkt kontakt med moder jord.
Risken/sannolikheten för sådan fel är ganska liten, men driver man ett helt hus så anses det finnas skäl. Likaså om man köra fler olika portabla maskiner på ett bygge. För mindre tillämpningar, drivning av kylen och cirkulationspumpen anses det inte behövas något jordtag. Om den anläggning man driver har skyddsjord/PEN kopplad mot nätets PEN så kan man se kravet som strängare även om risken är oförändrad.
Det är dock (nästan) aldrig fel att dunka ned ett jordspett och det behöver inte vara av någon högre kvalitet map övergångsresistansen. Åtminstone inte om vi pratar om växelriktare och generatorer för konsumentbruk som matar en grupp enskilda apparater.
För en större generator som matar ett helt hus kan dock placeringen av jordtaget vara ytterst viktig. Fråga 8 i detta quiz visar på tillåtna och otillåtna placeringar.
Risken/sannolikheten för sådan fel är ganska liten, men driver man ett helt hus så anses det finnas skäl. Likaså om man köra fler olika portabla maskiner på ett bygge. För mindre tillämpningar, drivning av kylen och cirkulationspumpen anses det inte behövas något jordtag. Om den anläggning man driver har skyddsjord/PEN kopplad mot nätets PEN så kan man se kravet som strängare även om risken är oförändrad.
Det är dock (nästan) aldrig fel att dunka ned ett jordspett och det behöver inte vara av någon högre kvalitet map övergångsresistansen. Åtminstone inte om vi pratar om växelriktare och generatorer för konsumentbruk som matar en grupp enskilda apparater.
För en större generator som matar ett helt hus kan dock placeringen av jordtaget vara ytterst viktig. Fråga 8 i detta quiz visar på tillåtna och otillåtna placeringar.
Klicka här för att svara
