Hej,

Var iväg till Lalandia (www.lalandia.dk) med familjen i helgen. Naturligtvis passade man på en avstickare till BilligIHC (www.billigihc.dk; samma företag som Key Computer). Tänkte skriva en rad om hur man hittar dit och vad man skall tänka på.

Först måste jag hålla med alla som har goda erfarenheter av Erik och hans support och hjälp. Snabba beställningar, klara besked och bra priser. Själv skickade jag in min beställning i onsdags och hämtade det på fredagen på plats. Kontant betalning är det som gäller, och naturligtvis i Danska riksdaler.

BilligIHC huserar i samma lokal som Key Computer och det är Erik som äger/driver det hela. Verksamheten finns i ett extra hus (antagligen) hemma hos honom.

Vad jag inte var medveten om var att det låg "ute på vischan", men det blir man snart varse när man kör dit.

Bor man i Malmö med omnejd (själv bor jag i Kävlinge) tar det 1 timme dit ungefär.
  • Ta vägen över bron och kör på E20/E47/E55 mot Odense.
  • 40km från Köpenhamn svänger man av in på E47/E55 mot Rödby.
  • Efter ytterliggare 10km kommer avfart (Frakörelse) 34, sväng av här och ta höger direkt på Slimmingevej mot Slimminge.
  • Kör på slimmingevej i ca 4.5km och kör sedan höger in på Druestrupvej. Vägnamnet står på en attans liten skyllt i ögonhöjd (för en stående person). Avtagsvägen kommer rätt abbrupt direkt efter ett hus. Nu är vi helt ute bland kor och getter.
  • Nästa lilla trick kommer efter 2-2.5km. På vänster sida ligger en gård ca: 400m från vägen. Husnummer 4 och 2 står det på 2 små stolpar vid vägkanten. Kör av vänster mot gården.
  • Vid gården finns en liten skyllt om att Druestrupvej 4 ligger åt vänster 400m. Följ skylten.
  • Billig IHC / Key Computer ligger sedan bland träd och åkrar. Består av ett boningshus i orange/beige färg, samt en mindre tillbyggnad i samma stil där företaget ligger.

(Skall man till Lalandia, så är det sedan bara att köra samma väg tillbaka till avfart 34 och ta ner på motorvägen mot Rödby igen. Bra mutmedel kanske, för er som bor lite längre bort.)

Enligt Erik har han haft 15 svenskar på besök den senaste tiden som köpt riginal delar för IHC.

Tackar för infon. inväntar en offert från sverige som jag ska jämföra med erik's.
En fråga. Dimmer modulerna kan bara styra en grupp?
Har två rum med ca 6 downlights i varje ,kan en modul mata dessa fast med två olika styrningar ?

Du kan inte få olika dimmning ur samma modul. Om en dimmermodul klarar 12 downlights på en gång beror på vilken effekt den är klassificerad för. Det finns upp till 1000w.

Ok tackar..

Hej,
Är det någon som har experimenterat med IHC Wireless enheten ?
Jag skulle vilja ha en trådlös knapp som jag sedan skickar vidare till IHC enheten och som sedan utför ett kommando ex.vis tänd en lampa (Trådbunden). Som jag förstår det så kan bara en trådlösa prata med andra trådlösa eller kan man skicka trådlöst till trådbundet så borde det ju vara men infon var inte den bästa på den danska siten.

Så är det något som har ett IHC Wireless system igång ?

MVH
/Z

När jag beställde mina IHC-prylar för ett par veckor sedan (från BilligIHC) så frågade Erik Rudbeck om jag ville ha Wireless-controllern eller den vanliga. Det tolkade jag som att man kan koppla trådbundet till den eftersom allt jag beställde hade med trådbundet att göra.

Wireless-enheten finns tydligen i två varianter, en billig och en dyrare med inbyggd Viewer typ den man kan köpa till den vanliga för att styra huset via Internet. Sen nämnde Erik också att det inte är samma utvecklingsmiljö för den gamla controllern och de nya Wireless-varianterna.

Hursomhelst, skicka ett mail till Erik så får du säkert riktiga svar.

Wireless controllern har samma trådade funktioner som den gamla. Utöver de 128 ingångarna och 128 utgångarna, så har den 64 trådlösa ingångar.

Som skrevs ovan så finns den i 2 versioner. Med och utan Viewer. Det märkliga är att jag beställde utan, men verkar ha fått med. Åtminstånde står den med i manualen och det finns fysiskt en RJ45 kontakt för LAN. Har dock inte kopplat in den än.

Viktigt att nämna är att wirelss controllern har en ny programvara (ver2.0) och den är inte kompatibel med den gamla (-1.32).Ver 2.0 har en liten annan struktur som åtminstonde jag tycker är enklare att hantera.Kort beskrivet så lägger man upp sina ut- och ingångar rumsvis.
Erik säger att utvecklingen av 1.32 är stoppad och att försäljningen av den gamla controllern kommer att upphöra.Och visst är det så, du får ju samma funktioner + ny programvara + en radiodel till bla fjärrkontroll och strömbrytare som du glömde att dra ledning till.Väljer man viewer modellen blir det 1 par tusen billigare också.

Enligt mig finns det igentligen bara ett skäl varför man inte skulle välja wireless och det är om man inte behärskar engelska eller danska.Schneider säger att deras relase av controllern ligger 1 år framåt så svenskt version finns inte idagsläget.

X79 skrev:
Viktigt att nämna är att wirelss controllern har en ny programvara (ver2.0) och den är inte kompatibel med den gamla (-1.32).Ver 2.0 har en liten annan struktur som åtminstonde jag tycker är enklare att hantera.Kort beskrivet så lägger man upp sina ut- och ingångar rumsvis.
Erik säger att utvecklingen av 1.32 är stoppad och att försäljningen av den gamla controllern kommer att upphöra.Och visst är det så, du får ju samma funktioner + ny programvara + en radiodel till bla fjärrkontroll och strömbrytare som du glömde att dra ledning till.Väljer man viewer modellen blir det 1 par tusen billigare också.

Enligt mig finns det igentligen bara ett skäl varför man inte skulle välja wireless och det är om man inte behärskar engelska eller danska.Schneider säger att deras relase av controllern ligger 1 år framåt så svenskt version finns inte idagsläget.
Shit! Det här var viktiga nyheter för mig som tänkt handla den gamla i sverige(om jag får det priset jag lovats). Var kan man läsa mer om denna controller ?
Har en fråga om hus ni dimrar era belysning ?
Vilken brytare har ni ,Senso ?
Vilken dimmer UNI400 ?
Hur har ni funktionen, släck allt med en knapp dimra upp/ned med två andra ?
Vilket blir smidigast/lättast ?
En del har tydligen byglat senso brytaren för att få en smidig lösning på sin dimmer styrning...

X79 skrev:
Finns det någon som har programmerat den nya kontrollern ? Simmuleringen verkar vara lite skum i 2.0 programvaran. Men som sagt skulle vara intressant att se lite live source innan man köper 2.0 enheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.