Visst finns det nåt sätt att räkna ut om ex. en 185cm frys kan resas i ett rum med en viss takhöjd, ex, 190cm. med tanke på att man lutar frysen och den får en högre totalhöjd.

Har för mig jag sett det nånstans, men minns inte helt.

(Frågan platsar ev. inte helt 100% men tror kanske det finns mer "räknekunniga" här än i Vitvaru-tråden...)

Räkna fram hypotenusa med hjälp av kateterna: djup respektive höjd på frysen får du en triangel.
Djup blir motstående katet och höjd blir närliggande.

Exempel: I en rätvinklig triangel är de två kateterna 3 cm och 4 cm långa. Beräkna hypotenusans längd.
Lösning: Med a=3 och b=4 får vi med hjälp av Pythagoras sats:

a^2+b^2=c^2
3^2+4^2=c^2
25=c^2
c=5

Redigerat:
  • Gilla
Traknagg
  • Laddar…
Du letar nog efter pythagoras sats. Om vi antar att djupet är det minsta måttet på din frys (beror ju på frysen) och djupet är 55 cm så kommer frysen att kräva roten ur (185 i kvadrat plus 55 i kvadrat) vilket borde bli 193cm.

• Gilla
Hadlun
  • Laddar…
Pythagoras sats ger att takhöjden måste vara 194,5 cm om höjden på frysen är 185 och djupet är 60 cm.

Räknade för långsamt ... :)

Hm, med en 2'a i matte (troligen på gott uppförande, inte kunnande) så hänger jag inte med :)
Hur ställer jag upp talen framför mig, för att räkna detta lättare?
185 x 185 + 55 x 55 ???

(Har 190cm i takhöjd i källaren förresten, så det får jag rätta mig efter vid val av frys)

jo precis, roten ur 185 x 185 + 55 x 55

Om du vill räkna baklänges så kan du med 190cm i takhöjd resa en 55 cm djup frys som är 181 cm hög. (roten ur 190x190 - 55x55)

Kanon - då är jag safe, tack experter :)

Eller så mäter man bara det som skall resas. diagonalt alltså.

Totem skrev:
Eller så mäter man bara det som skall resas. diagonalt alltså.
Fast då är det så dags, om man mäter sig fram till att det inte går.

• Gilla
Ulrika Lembke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.