22 940 läst ·
9 svar
23k läst
9 svar
Resa upp höga skåp vid låg takhöjd
Visst finns det nåt sätt att räkna ut om ex. en 185cm frys kan resas i ett rum med en viss takhöjd, ex, 190cm. med tanke på att man lutar frysen och den får en högre totalhöjd.
Har för mig jag sett det nånstans, men minns inte helt.
(Frågan platsar ev. inte helt 100% men tror kanske det finns mer "räknekunniga" här än i Vitvaru-tråden...)
Har för mig jag sett det nånstans, men minns inte helt.
(Frågan platsar ev. inte helt 100% men tror kanske det finns mer "räknekunniga" här än i Vitvaru-tråden...)
Räkna fram hypotenusa med hjälp av kateterna: djup respektive höjd på frysen får du en triangel.
Djup blir motstående katet och höjd blir närliggande.
Exempel: I en rätvinklig triangel är de två kateterna 3 cm och 4 cm långa. Beräkna hypotenusans längd.
Lösning: Med a=3 och b=4 får vi med hjälp av Pythagoras sats:
a^2+b^2=c^2
3^2+4^2=c^2
25=c^2
c=5
Djup blir motstående katet och höjd blir närliggande.
Exempel: I en rätvinklig triangel är de två kateterna 3 cm och 4 cm långa. Beräkna hypotenusans längd.
Lösning: Med a=3 och b=4 får vi med hjälp av Pythagoras sats:
a^2+b^2=c^2
3^2+4^2=c^2
25=c^2
c=5
Redigerat:
Du letar nog efter pythagoras sats. Om vi antar att djupet är det minsta måttet på din frys (beror ju på frysen) och djupet är 55 cm så kommer frysen att kräva roten ur (185 i kvadrat plus 55 i kvadrat) vilket borde bli 193cm.
Hm, med en 2'a i matte (troligen på gott uppförande, inte kunnande) så hänger jag inte med 
Hur ställer jag upp talen framför mig, för att räkna detta lättare?
185 x 185 + 55 x 55 ???
(Har 190cm i takhöjd i källaren förresten, så det får jag rätta mig efter vid val av frys)
Hur ställer jag upp talen framför mig, för att räkna detta lättare?
185 x 185 + 55 x 55 ???
(Har 190cm i takhöjd i källaren förresten, så det får jag rätta mig efter vid val av frys)
Klicka här för att svara