ska bygga till garaget till våren 4000x7500mm med pulpettak som kopplas ihop med befintligt garage.
Har klart för mig hur jag skall resa alla väggarna förutom den som det skall vara en avväxling i. Något som man skall tänka på?

Väggen med avväxling i är 3400mm hög. Är det lättare göra 4 väggar som är 2400mm sen ställa i avväxlingen så den hamnar i jämnhöjd med hammarbandet på 2400mm? sen bygga till resterande stående spanter för att komma upp till 3400mm och takåsarna? Bilden visar tvärtom att bärlinan och hammarbandet ligger på 3400mm.

Någon som har bra tips? eller övertänker jag bara.

• 3D-modell av garageutbyggnad med pulpettak och avväxling. Konstruktionen visas med en bärlina och hammarband på 3400 mm höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det blir stabilare med helgående stolpar, har du någon beräkning på limträbalkarna du har ovan portöppningarna?

Rejäl skrev:
Det blir stabilare med helgående stolpar, har du någon beräkning på limträbalkarna du har ovan portöppningarna?
Okej. nä takåsarna blir 45x220 cc600 samt en infälld bärlina också 45x145 innan hammarband. sen en 90x225 balk som aväxxling. 90x90 limträpelare.

A
N Niklaspe skrev:
Okej. nä takåsarna blir 45x220 cc600 samt en infälld bärlina också 45x145 innan hammarband. sen en 90x225 balk som aväxxling. 90x90 limträpelare.
Har någon räknat på 90x225 balken låter lite klent beroende på vilken snözon du bor i?

Rejäl skrev:
Har någon räknat på 90x225 balken låter lite klent beroende på vilken snözon du bor i?
3.0, räknar ut att jag skulle klara mig med dubbla 45x220 skruvlimmade med. Takåsarna är ju som sagt på cc600 och 45x220. Kanske går upp på en 90x270 för att gardera mig. 14 graders lutning.

A
N Niklaspe skrev:
3.0, räknar ut att jag skulle klara mig med dubbla 45x220 skruvlimmade med. Takåsarna är ju som sagt på cc600 och 45x220. Kanske går upp på en 90x270 för att gardera mig.
Men takramarna har ingett med balken att göra, jag tror inte att två skruvlimmade 45x225 räcker tyvärr, du behöver en konstruktionsberäkning på det och erfarenheten säger att du behöver ett limträ alternativt en stålbalk om man vill..

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men takramarna har ingett med balken att göra, jag tror inte att två skruvlimmade 45x225 räcker tyvärr, du behöver en konstruktionsberäkning på det och erfarenheten säger att du behöver ett limträ alternativt en stålbalk om man vill..
Låtsas att det är garageportar istället då, men att öppningen är 2m mellan upplagen.

A
Du får be någon som kan räkna på det!

Rejäl skrev:
Är inte ute efter att räkna på det. Läs frågan min.

A
N Niklaspe skrev:
Är inte ute efter att räkna på det. Läs frågan min.
Det har ja redan svarat på.

Andra alternativet jag tänkte var detta.

• Digital skiss av en väggregelstomme på en betongplatta, med öppningar för fönster eller dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäl skrev:
140x270 limträbalk fått svar

A
N Niklaspe skrev:
140x270 limträbalk fått svar
Där ser du det är något bra kraftigare än två golvbjälklag som man skrivningar!

Rejäl skrev:
Där ser du det är något bra kraftigare än två golvbjälklag som man skrivningar!
så ovan avväxlingen ser de bra ut enligt bild?

A
N Niklaspe skrev:
så ovan avväxlingen ser de bra ut enligt bild?
Jag skulle haft hela stolpar vid sidan av portarna..

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.