ska bygga till garaget till våren 4000x7500mm med pulpettak som kopplas ihop med befintligt garage.
Har klart för mig hur jag skall resa alla väggarna förutom den som det skall vara en avväxling i. Något som man skall tänka på?
Väggen med avväxling i är 3400mm hög. Är det lättare göra 4 väggar som är 2400mm sen ställa i avväxlingen så den hamnar i jämnhöjd med hammarbandet på 2400mm? sen bygga till resterande stående spanter för att komma upp till 3400mm och takåsarna? Bilden visar tvärtom att bärlinan och hammarbandet ligger på 3400mm.
Någon som har bra tips? eller övertänker jag bara.
Har klart för mig hur jag skall resa alla väggarna förutom den som det skall vara en avväxling i. Något som man skall tänka på?
Väggen med avväxling i är 3400mm hög. Är det lättare göra 4 väggar som är 2400mm sen ställa i avväxlingen så den hamnar i jämnhöjd med hammarbandet på 2400mm? sen bygga till resterande stående spanter för att komma upp till 3400mm och takåsarna? Bilden visar tvärtom att bärlinan och hammarbandet ligger på 3400mm.
Någon som har bra tips? eller övertänker jag bara.
Men takramarna har ingett med balken att göra, jag tror inte att två skruvlimmade 45x225 räcker tyvärr, du behöver en konstruktionsberäkning på det och erfarenheten säger att du behöver ett limträ alternativt en stålbalk om man vill..N Niklaspe skrev:
Låtsas att det är garageportar istället då, men att öppningen är 2m mellan upplagen.Rejäl skrev: