Hej!

Vi renoverade precis ett badrum och hade plattsättare som la in Winckelmans Victorian Tiles klinkers på golvet.

Nu är det är klart så har vi hittat några metallrepor på plattorna från troligtvis verktyg, vi har även fått några mörka fläckar på golvet som ser ut som "fettfläckar" som inte går bort med diskmedel eller annat rengöringsmedel.

Så min fråga är om någon har någon erfarenhet av detta eller liknande oglaserad klinker och har någon bra lösning? Vi har provat med allt möjligt som t.ex. diskmedel, toarent (surt), bikarbonat & vatten etc.

Vi kontaktade även Sekelskifte som i sin tur hörde av sig till fabriken i Frankrike angående metallreporna, men dom hade ingen lösning utan skrev bara att man "måste vara försiktig med verktyg så att det inte repas"
Tråkigt är det också eftersom Sekelskifte marknadsför detta klinkers som väldigt tåligt och kan till och med läggas utomhus och i publika miljöer. Dom skriver även "Behandling/impregnering: Ingen impregnering behövs", men det känns ändå som det eftersom det har blivit fläckar redan efter lite stänk från handfatet..

Tacksam för alla svar!
 
C
Finns ett speciellt "suddegum" för att få bort märken från verktyg. Använde det i mitt badrum med matta plattor där det blivit några mindre märken efter rörmokaren. Gick inte bort helt, men det är nog det som funkar bäst.
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns ett speciellt "suddegum" för att få bort märken från verktyg. Använde det i mitt badrum med matta plattor där det blivit några mindre märken efter rörmokaren. Gick inte bort helt, men det är nog det som funkar bäst.
Jag trodde det var mer tänkt för glaserade plattor där det förekommer metallrepor, men det är ju ett billigt sätt att prova, tack för tipset!
 
A aforce skrev:
Jag trodde det var mer tänkt för glaserade plattor där det förekommer metallrepor, men det är ju ett billigt sätt att prova, tack för tipset!
Hur gick det för er? Vi funderar nämligen också på att lägga in winckelmans klinker k vårt badrum
 
Kan du ta kort på hur fläckarna ser ut?
 
L linneabacks skrev:
Hur gick det för er? Vi funderar nämligen också på att lägga in winckelmans klinker k vårt badrum
Reporna finns kvar, men vi har lärt oss att leva med dom.

Det blir även lätt fläckar av feta saker som t.ex. tvål som inte går att få bort pga. att plattorna är väldigt porösa och suger i sig fettet. Så i duschen är detta extra tydligt då det ligger som ett blankt lager över all klinker.

Det innebär också att man absolut inte får skrubba golvet med t.ex. grönsåpa eller något annat fetare rengöringsmedel utan man måste tänka och läsa på vad man faktiskt kan rengöra golvet med innan man sätter igång.

Dom är även väldigt känsliga mot kalk, kalket går in i plattan och vi har inte hittat något effektivt sätt att få bort detta, om det ens är möjligt.

Så hade vi gjort om badrummet hade vi aldrig valt detta klinker, visst, det är jävligt snyggt när man öppnar och ser helheten, men börjar man kolla noggrannare så är det väldigt lätt att hitta nya saker som stänkt etc.
 
C
A aforce skrev:
Det blir även lätt fläckar av feta saker som t.ex. tvål som inte går att få bort pga. att plattorna är väldigt porösa och suger i sig fettet. Så i duschen är detta extra tydligt då det ligger som ett blankt lager över all klinker.
Rekommenderas alltså inte, läser jag det som?
Skumt, Winckelmans menar ju att det är granitkeramik av högsta kvalitet.
Vad säger de ni köpt dem av?

Bra att veta, letar 100 m² klinker i klassisk stil.
 
C cpalm skrev:
Rekommenderas alltså inte, läser jag det som?
Skumt, Winckelmans menar ju att det är granitkeramik av högsta kvalitet.
Vad säger de ni köpt dem av?
C cpalm skrev:
Rekommenderas alltså inte, läser jag det som?
Skumt, Winckelmans menar ju att det är granitkeramik av högsta kvalitet.
Vad säger de ni köpt dem av?

Bra att veta, letar 100 m² klinker i klassisk stil.
Precis, läser man om det så är det ju guld och gröna skogar och ska klara allt möjligt, men verkligheten är väldigt annorlunda, vi har ändå levt med produkten ganska länge nu.

Vi var tvungna att köpta till medel som man skulle skura golvet med efter det var lagt som var någon form av syra, efter det var man tvungen att skölja golvet flera gånger för att medlet var farligt för huden, och sedan var man tvungen att lägga på en typ av impregnering. Detta stod det inget om hos återförsäljaren utan något vi hittade via Winckelmans.

Men vi fick ändå fläckar efter denna procedur;

Efter det hade många mejl fram och tillbaka med leverantör och dom kontaktade olika firmor som skickade ut olika medel som vi skulle prova fram och tillbaka, men inget som hjälpte ordentligt. Dom skickade även ut en stor dunk grovsåpa som dom tyckte att vi skulle vi testa (vilket man verkligen inte ska använda på detta klinker då det är väldigt fett och skulle förstöra hela golvet)...

Det slutade med att dom returnerade halva kostnaden för produkten för att dom inte kunde ordna fram en lösning på problemet.
 
C
A aforce skrev:
Vi var tvungna att köpta till medel som man skulle skura golvet med efter det var lagt som var någon form av syra
Att man kan behöva göra en syratvätt för att få bort cementfilm från fogningen är väl i och för sig inget unikt, men det låter ju konstigt att de skulle behöva impregneras för att inte bli fläckiga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.