6 790 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Replokal i garage
Vi har precis flyttat till nytt hus och vill göra om garaget till replokal, fristående. Nybyggt garage med gipsksivor dubbelgarage dörr och extra sidodörr, storlek ca 24 kvm.
Klinkersgolv som vi lagt en kontorsmatta på samt isolerat och reglat garagedörren med värme och ljuddämpande material.
Vill gärna få så att grannarna inte blir störda när bandet repar, husen ligger ganska nära, vad bör man tänka på och hur ljudisolerar man extra dörren. både min son och jag spelar, hårdrock och rock´n roll med två olika band.
Klinkersgolv som vi lagt en kontorsmatta på samt isolerat och reglat garagedörren med värme och ljuddämpande material.
Vill gärna få så att grannarna inte blir störda när bandet repar, husen ligger ganska nära, vad bör man tänka på och hur ljudisolerar man extra dörren. både min son och jag spelar, hårdrock och rock´n roll med två olika band.
Det är jävligt svårt att ljudisolera till 100%, speciellt basen. Jag har en inspelningsstudio på 120 m2 på min tomt och jag har ljudisolerat för flera hundra tusen, men lite av basen läcker ut ändå, inte så att det stör grannar, men man hör den.
Grundprincipen är i alla fall enkel, dubbla väggar med luftspalt mellan, massor av gipslager (innervägg samt yttervägg), täta alla skarvar i gipslager med tätningsmassa, ha ej samma tjockek på gipslagren ute och inne (kan bli resonans). Och det är viktigt att det inte blir fler än en luftspalt, då kan ljudisoleringen bli sämre, även om man har fler gipslager etc. Dörrar och fönster är viktiga, bäst är 2 st 40db dörrar med luftspalt emellan. Taket skall ha samma behandling som väggarna. Allt skall vara supertätt. All ventilation skall ha ljuddämpare. Sen kan man dämpa mycket inne i rummet, ett odämpat rum förstärker ljudet, basfällor i alla hörn t.ex. Coola grannar är också bra om man håller på med musik...
Grundprincipen är i alla fall enkel, dubbla väggar med luftspalt mellan, massor av gipslager (innervägg samt yttervägg), täta alla skarvar i gipslager med tätningsmassa, ha ej samma tjockek på gipslagren ute och inne (kan bli resonans). Och det är viktigt att det inte blir fler än en luftspalt, då kan ljudisoleringen bli sämre, även om man har fler gipslager etc. Dörrar och fönster är viktiga, bäst är 2 st 40db dörrar med luftspalt emellan. Taket skall ha samma behandling som väggarna. Allt skall vara supertätt. All ventilation skall ha ljuddämpare. Sen kan man dämpa mycket inne i rummet, ett odämpat rum förstärker ljudet, basfällor i alla hörn t.ex. Coola grannar är också bra om man håller på med musik...
OK! tack
Men vi har det bara som hobby så det blir nog väldigt dyrt man får väl kompromisa och försöka få det så tyst det går och hoppas grannarna accepterar.
Du pratade om dämpning och basfällor i hörn, vad kan man använda inne i lokalen som dämpning.
Men vi har det bara som hobby så det blir nog väldigt dyrt man får väl kompromisa och försöka få det så tyst det går och hoppas grannarna accepterar.
Du pratade om dämpning och basfällor i hörn, vad kan man använda inne i lokalen som dämpning.
Använd Rockwool, en med lite mer densitet än den vanliga väggisoleringen, tror den har en densitet på ca 45kg/m3, alltså lite fastare än vanlig isolering. Den är inte så dyr. Täck sen alla hörn diagonalt från golv till tak med skivor av detta, snedkapa långsidorna i 45 grader så passar skivan bra mot väggen (du får ett triangelformat tomrum bakom, det är bra). Detta gör underverk för basen. Sen kan du använda samma skivor på väggarna, (inte överallt, då blir det för dämpat), sätt dom i träramar och häng upp dom så du inte har några parallella väggytor utan en eller ett par-tre (beroende på vägg yta) på en av väggytorna, du kan också varva dom, en på vägg 1 nästa på vägg 2 etc. du behöver oftast inte sätta 2 st mittemot varandra. (Detta tar bort reflektioner mellan parallella ytor så du slipper slap eko, feedback etc.) Sen kan man få labba lite när man kommer igång, och kanske flytta omkring dom. Sätt sen på nåt tyg över isoleringen, fibrerna är inte bra att andas in. Matta på golvet är bra, tjockare = bättre. Och tänk på att göra alla väggar täta, ett hål i en vägg läcker ljud ungefär som rummet skulle läcka vatten om du fyllde upp det. Det går att montera ett hängande akustiktak också, men det är dyrt. Man kan också montera några skivor i taket vid behov (över lead sångmicen t.ex).
Stort tack, precis vad jag behövde veta!
Behöver du hjälp med CD etiketter, laser etiketter etc. så hör av dig via min mail, så ordnar jag lite prover till dig!
Kolla mina hemsidor www.markocd.nu och www.marko.se
Behöver du hjälp med CD etiketter, laser etiketter etc. så hör av dig via min mail, så ordnar jag lite prover till dig!
Kolla mina hemsidor www.markocd.nu och www.marko.se
Klicka här för att svara