Är det någon som vet hur man ska göra för att hustillverkaren ska komma tillbaka för att åtgärda alla punkter som står på besiktningen.Dom skulle vara klara med dom innan den 18 aug(03).Dom har inte vissat sig efter montering av huset.Jag blev lurat och betalde hela köpesumman när huset var plats.Jag har pratat med tillverkaren ett antal gånger inkl.säljaren och dom säger bara att dom kommer så snart som är möjligt men kan ej säga vilket datum.Kan man stämma dom?Det gäller skador på 75000kr.
Har även pratat med KA utan framgång.
Tack på förhand. >:(

För att undvika detta problem, måste man ALLTID skriva in i kontraktet med leverantören att slutbetalningen på (10-15%) inte kommer att betalas ut förrän slutbesiktningen är klar OCH alla anmärkningar åtgärdade.
Skriver inte alla så nuförtiden? Detta problem är ju så otroligt vanligt så att det knappeligen kan ha undgått någon husköpare. Se till att kontraktet är till din fördel, tex att slubetalningen inte behöver utbetalas om inte ALLA beiktningsanmärkningar är åtgärdade före viss tid efter besiktningen. Sätt press på leverantören, men gör det innan det är försent. I ditt fall är det tyvärr försent eftersom du redan betalat fullt pris för en vara som inte är komplett. Du kan bara hoppas på leverantörens goda vilja att ta sig tid att fixa resterande problem eller ta merkostnaden själv. Så trist är det!

//Pas

Vilket bolag har du använt dig av? Gå ut med namnet på forumet, alltid ett litet straff. Kan du använda som påtryckning annars.

Jag har givit säljaren denna veckan på sig att komma med ett datum. Sen väntar jag inte längre och hänger ut dom på forumet. Denna tillverkare är med här i andra sammanhang så det är inte okänt precis....... ???

hmmm... jag avvaktar med spänning vad det är för bolag som agerar så nedrigt. bra tips om slutbetalningen dock, det ska jag tänka på.

hoppas att det ordnar sig för er!

mvh,

/Johan/

::)

Jag väntar också med spänning, för det kan väl möjligtvis inte vara ...... ?

Hoppas annars att de förstår att det inte är så särskilt bra reklam att bli "uppmärksammad" här med sådana saker!

Helena med
Sverige Stugan

Hustillverkaren som inte gör vid besiktningsanmärkningarna är som dom fleste trodde
TEAM- BORO VOLYMHUS.Jag läste att företaget nu var sålt och därför inte konkursar.Synd för min del tror jag för annars borde försäkringen fixat anmärkningarna.Nu blir det att vänta igen.................................. >:(

??? Huuga!

Väntan som är så tärande!
Har Du kollat upp vad det innebär att företaget är sålt?
Har Din KA någon liknande erfarenhet?

Hoppas Du snart får klarhet i vad som ska ske och hur Du kan påverka det åt bästa håll!

Helena med
Sverige Stugan

Jag lider med dig Emmahus. Vi sitter i samma sits. Vi har också byggt med ovannämda, och har inte heller fått våra sista anmärkningar utförda. Det skulle ha varit gjort innan 7/7-03

Man tycker ju att om det är någon som köpt företaget så borde det ligga i deras intressa att rensa upp skiten efter de tidigare ägarna.

Bra att du hänger ut dom här på forumet så att alla andra som funderat på att bygga med dem passar sig noga, särskilt när vi ser hur det systematiskt lurar folk.

Vad jag vet så måste de även övertagit det ansvaret från de tidigare ägarna. Bolaget är ju en juridisk part och så länge de har samma org.nr. så är det samma företag med samma åtagande. På dem bara!

Du kan ju även tala om för dem att du informerat här på forumet om deras agerande och att de har chansen att ta sitt ansvar. Om de fullföljer sina åtaganden så kan du även meddela det här på forumet.

Ge inte upp hur tungt det än må vara!

Kan bara berätta några erfarenheter vi haft med Mjöbäcksvillan:
Vi innehöll en viss procent som avsåg den utvändiga målningen av huset som skulle göras efter att vi flyttat in + att åtgärdandet av slutbesiktningspunkterna skulle vara klara. Enligt kontraktet skulle besiktningsanmärkningarna vara åtgärdade inom 2 månader efter slutbesiktningen. Kan ju säga som så att dom var inte ens påbörjade vi den tidpunkten och utan långt senare och målningen av huset drog också ut på tiden . Trots det så fick vi inbetalningsavi på resterande summan rätt snart. Vi ringde och påtalade att inget av dom 2 sakerna ens hade påbörjats. Okej..det förstod dom och inte skulle vi behöva betala. Sen lagom till semestern då Mjöbäcksvillan hade semesterstängt, då dimper det ner ett inkassokrav från dom att vi omgående skulle betala in resterande summan. Vi bestred det och pratade med inkassofirman hur det låg till. Vi fick hela tiden stöta på och ställa krav. Till slut så blev huset målat och vi betalade in för den delen. Sen återstod besiktningsanmärkningarna som Mjöbäcksvillan började åtgärda sent om sides...men på vissa punkter vart det flera följdfel...så listan utökades med tiden. Vi fick hela tiden ringa arb.ledare och försöka styra upp så att jobben skulle bli gjorda överhuvudtaget...sen orkade vi inte bry oss till slut...utan väntade på att dom skulle agera istället. Det gick nästan ett år...då vi helt plötsligt fick brev från en jurist som Mjöbäcksvillan anlitat att få in resterande summan trots att dom ännu inte hade åtgärdat och uppfyllt sin del av kontraktet. Dokumenten verkade dom heller inte ha ordning på...utan vi fick skicka över kopior på våra för att styrka det vi framhöll...att dom inte var klara ännu! Eftersom Mjöbäcksvillan var långt utanför de tidsramar på 2 månader som dom hade haft på sig och vi var på G med att kalla till 2-årsgarantibesiktning och få ytterliggare punkter på pränt. Då kände vi att vi hade ju inte stora förhoppningar om att vi skulle få dom åtgärdade heller...med tanke på vår tidigare erfarenhet. Vi gjorde upp en deal med Mjöbäcksvillan för vi ville få ett avslut och slippa ha att göra med deras oseriösa metoder och urusla hantverkare. Men vi  och (våran besiktningsman) hade ett krav på att dom skulle åtgärda en "detalj" och att deras konstruktör skulle kolla-skriva intyg och garanti på att det var "riskfritt" och att om vi får framtida problem med "detaljen" så ska dom stå för det. Detta har vi nu skickat åtskilliga fax/mail om att vi ska ha oss tillskickat...och än har vi inte fått det...och det var förra våren som det togs upp första gången! Mjöbäcksvillan har fått in dom sista stålarna dom kunde mjölka ur...sen får man som kund "jaga dom med blåslampan"! Vill verkligen sända ut en VARNING för er ev. spekulanter att se upp och inse att man måste stå på sig hela tiden när man har med oseriösa husfirmor att göra med. Vi har haft problem med Mjöbäcksvillan ända från säljare som strulade till det för oss - husets grundplatta då vår KA stoppade hela bygget-byggslarv så det knakar och man inte tror att det är sant- hantverkare som verkat ha haft tummen mitt i handen-arbetsledare som inte tagit tag i problemen-besiktningsanmärkningar som inte fixas i tid.. och  fram till 2-årsbesiktning förra året. Det har med andra ord varit några års extra slit och tjafs...som vi som kund fått utstå, när man som husägare har haft fullt upp med så mycket annat. Men jag kommer att fortsätta mail/fax bomba deras VD och kundtjänst....tills vi har fått vår papper i handen!  >:(

TIPS!  Har märkt en detalj att när man gör "sök i forumet" så får man inte upp allt som finns under sökordet beroende på om man skrivit just det ordet med VERSALER/gemena bokstäver. Jag har nämligen skrivit inlägg ang. MJÖBÄCKSVILLAN i både stort och smått och allt kommer inte upp...SÅ gott folk när ni gör "sök" tänk på detta! Är det något som man tekniskt kan göra något åt så att allt kommer fram?  ???

TILLÄGG:
Nu så har vi äntligen fått vårt intyg...och vår affär med Mjöbäcksvillan torde vara över efter flera års prövning- på-vårt-tålamod-och-insyn-i-hur-man-som-kund-kan-bli-behandlad...Alltid har man väl lärt sig nått! Måste man ju nästan fira att "plågan" äntligen är över!!!!

:o

Pegasus!
Du bör också berätta för dem att Du "hänger ut dem" på Forumet här, så dom förstår hur denna "reklam" läses och förs vidare i husbyggarnas kretsar!

Kolla också Du lite rådgivning hos Kriströms på Ekonomi och Juridik här på Forumet!

Hoppas vi som blivit dåligt behandlade av våra hustillverkare ändå är en minoritet i stort sett!

Helena med
Sverige Stugan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.