C
B Bombus pratorum skrev:
Dock är den framtagen för råttor, inte möss, och det är väl bara det testen har utvärderat.
Ja, det är ju det som sägs, och man skall ju vara försiktig med att dra dem över samma kam. Möss är inte alls lika ljusskygga som råttor. Har t.o.m. satt mig på en musj-vel en gång 😮

Noterar att de två "artiklar" jag länkade till i NyTeknik och Di är pressmeddelanden, trots att de framstår som att det vore redaktionellt material, och alltså är författade av Repello själva utanför några pressetiska ramar. Klassiskt marknadsföringsknep.

Det vetenskapliga värdet av SLU:s studie kan man ju också fundera på.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Jamen då är det väl okej, för inte är väl möss, råttor och fladdermöss däggdjur, eller....? 🙄
Haha, jag skrev nog litet snabbt och tokigt där, jag menade nog "andra" däggdjur. Dvs. hela meningen ska vara "läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör andra däggdjur" (där de nog i första hand avser husdjur som hund och katt, men vet de verkligen om fladdermöss (som är däggdjur) inte störs av ljudet? När det gäller andra typer av elektroniska skrämmor framgår ofta att man inte har forskat tillräckligt för att säkerställa om fladdermöss påverkas av diverse mus- och råttskrämmor som sänder ut olika ljudsignaler.

S Soldattorpet52 skrev:
Haha, jag skrev nog litet snabbt och tokigt där, jag menade nog "andra" däggdjur. Dvs. hela meningen ska vara "läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör andra däggdjur" (där de nog i första hand avser husdjur som hund och katt, men vet de verkligen om fladdermöss (som är däggdjur) inte störs av ljudet? När det gäller andra typer av elektroniska skrämmor framgår ofta att man inte har forskat tillräckligt för att säkerställa om fladdermöss påverkas av diverse mus- och råttskrämmor som sänder ut olika ljudsignaler.
Ja, kan bli så ibland.

Har kollat lite.
Fladdermöss använder (i sverige) 20-100kHz på lite olika sätt beroende på vad dom gör.
https://www.spektrogram.chiroptera.se/hur-later-fladdermoss/

Repellon använder enligt deras hemsida 25-85kHz
https://repello.com/pages/forskning

Ultraljud baserat på råttans varningssignal
Signalens frekvenssvep (25–85 kHz) och pulserade karaktär efterliknade råttans eget tandgnisslande “larmljud” – inte slumpmässigt ultraljud.

Det verkar onekligen som att det kan bli en del problem för flygråttorna.

M MatsLindahl skrev:
Fullständigt värdelös, jag har filmat under några nätter och har Repellon i bild och mössen t o m klättrar på apparaten... :-)
Som sagts tidigare i tråden så kan agnade slagfällor vara så tilldragande att mössen dras till dessa trots avskräckande ljud från Repellon. Jag tror mig se två sådana fällor i din film. Sedan kan man ju ändå undra hur stor avskräckande effekt som Repellon har när mössen så lätt verkar ignorera dem. Jag har dock så här långt bara sett en mus vid en av mina egna två Repello. Normalt har jag som tidigare sagt kanske tagit 15-20 st vid denna tid på året. Om det sedan var mina slagfällor som tidigare lockade mössen så kanske antalet ändå hade varit lägre om jag helt enkelt inte satt ut några fällor alls…! Fortsättningen på vintern får avgöra mitt slutomdöme. Fortsättning följer….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.