24 496 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Repello musskrämma?
Ja, det är ju det som sägs, och man skall ju vara försiktig med att dra dem över samma kam. Möss är inte alls lika ljusskygga som råttor. Har t.o.m. satt mig på en musj-vel en gång 😮B Bombus pratorum skrev:
Noterar att de två "artiklar" jag länkade till i NyTeknik och Di är pressmeddelanden, trots att de framstår som att det vore redaktionellt material, och alltså är författade av Repello själva utanför några pressetiska ramar. Klassiskt marknadsföringsknep.
Det vetenskapliga värdet av SLU:s studie kan man ju också fundera på.
Haha, jag skrev nog litet snabbt och tokigt där, jag menade nog "andra" däggdjur. Dvs. hela meningen ska vara "läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör andra däggdjur" (där de nog i första hand avser husdjur som hund och katt, men vet de verkligen om fladdermöss (som är däggdjur) inte störs av ljudet? När det gäller andra typer av elektroniska skrämmor framgår ofta att man inte har forskat tillräckligt för att säkerställa om fladdermöss påverkas av diverse mus- och råttskrämmor som sänder ut olika ljudsignaler.Gimp skrev:
Ja, kan bli så ibland.S Soldattorpet52 skrev:Haha, jag skrev nog litet snabbt och tokigt där, jag menade nog "andra" däggdjur. Dvs. hela meningen ska vara "läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör andra däggdjur" (där de nog i första hand avser husdjur som hund och katt, men vet de verkligen om fladdermöss (som är däggdjur) inte störs av ljudet? När det gäller andra typer av elektroniska skrämmor framgår ofta att man inte har forskat tillräckligt för att säkerställa om fladdermöss påverkas av diverse mus- och råttskrämmor som sänder ut olika ljudsignaler.
Har kollat lite.
Fladdermöss använder (i sverige) 20-100kHz på lite olika sätt beroende på vad dom gör.
https://www.spektrogram.chiroptera.se/hur-later-fladdermoss/
Repellon använder enligt deras hemsida 25-85kHz
https://repello.com/pages/forskning
Ultraljud baserat på råttans varningssignal
Signalens frekvenssvep (25–85 kHz) och pulserade karaktär efterliknade råttans eget tandgnisslande “larmljud” – inte slumpmässigt ultraljud.
Det verkar onekligen som att det kan bli en del problem för flygråttorna.
Som sagts tidigare i tråden så kan agnade slagfällor vara så tilldragande att mössen dras till dessa trots avskräckande ljud från Repellon. Jag tror mig se två sådana fällor i din film. Sedan kan man ju ändå undra hur stor avskräckande effekt som Repellon har när mössen så lätt verkar ignorera dem. Jag har dock så här långt bara sett en mus vid en av mina egna två Repello. Normalt har jag som tidigare sagt kanske tagit 15-20 st vid denna tid på året. Om det sedan var mina slagfällor som tidigare lockade mössen så kanske antalet ändå hade varit lägre om jag helt enkelt inte satt ut några fällor alls…! Fortsättningen på vintern får avgöra mitt slutomdöme. Fortsättning följer….M MatsLindahl skrev:
Uppdatering: Det har nu gått 12 veckor med endast en mus som visat sig på de två Repello-enheterna. Ingen synlig spillning eller andra spår efter möss. Så långt verkar det funka bra i vårt torp där jag säkert vid denna tid normalt har tagit upp till 20-25 möss.P PG Lund skrev:Som sagts tidigare i tråden så kan agnade slagfällor vara så tilldragande att mössen dras till dessa trots avskräckande ljud från Repellon. Jag tror mig se två sådana fällor i din film. Sedan kan man ju ändå undra hur stor avskräckande effekt som Repellon har när mössen så lätt verkar ignorera dem. Jag har dock så här långt bara sett en mus vid en av mina egna två Repello. Normalt har jag som tidigare sagt kanske tagit 15-20 st vid denna tid på året. Om det sedan var mina slagfällor som tidigare lockade mössen så kanske antalet ändå hade varit lägre om jag helt enkelt inte satt ut några fällor alls…! Fortsättningen på vintern får avgöra mitt slutomdöme. Fortsättning följer….
Jag tog bort mina fällor och placerade dessa inne i husbilen. Sedan dess har det varit lungt på åtelkameran och inga möss inne i bilen så här långt. Det skall dock sägas att i början hade jag inga fällor ute och då har jag film på hur möss klättrar på Repellon. Hur som helst, det verkar fungera. 😁P PG Lund skrev:
Intressant att följa.P PG Lund skrev:Hej
Jag köpte 2 st Repello och installerade dessa i vårt torp för knappt 6 veckor sedan. Jag har tidigare testat flera elektroniska skrämselenheter utan att se något resultat. En gång byggde mössen ett bo ca 0,5 m framför enheten..!
Normalt fram till denna tid på året brukar jag ha tagit 15-20 möss i slagfällor efter att ha tröttnat på de tidigare elektroniska enheterna. Jag övervakar områdena med rörelsestyrda kameror för att åka ut och tömma fällorna.
Under de 6 veckor som jag har haft Repello igång har kamerorna inte registrerat några möss i år. Jag har även kontrollerat att kamerorna fungerar. Inte heller har jag sett spillning.
Jag har sett de dåliga/blandade recensionerna. Har dock noterat att nästan alla de som fortfarande har problem även har satt ut fällor. Möjligtvis kan detta vara anledningen till det dåliga utfallet.
Sedan jag köpte mina enheter har jag sett den minst sagt oprofessionella och oseriösa reklamen, bl.a på tv. Det skulle i normala fall få mig att avstå från köp då det framstår som ett scam. Just nu är jag dock fortsatt försiktigt positiv till att de fungerar. Återstår att se om jag fortsatt är positiv framöver.
Fråga: vad har du för rörelsestyrda kameror?
Det är två Tapo C200, en i köket och en på vinden. Förra året tog jag nog 25-30 möss i olika typer av slagfällor. Tyvärr var det inte så kul att flera gånger se hur mössen fastnade i fällorna. Flera gånger kunde man se hur musen inte dog direkt utan kämpade för sitt liv och hoppade runt med fällorna innan de dog. Tror man att slagfällor är ett sätt att snabbt avliva möss så tror man fel.A Aja76 skrev:
Tack, ska kika på den om de funkar bra för dig. Såg de hade bra pris ocbsåP PG Lund skrev:Det är två Tapo C200, en i köket och en på vinden. Förra året tog jag nog 25-30 möss i olika typer av slagfällor. Tyvärr var det inte så kul att flera gånger se hur mössen fastnade i fällorna. Flera gånger kunde man se hur musen inte dog direkt utan kämpade för sitt liv och hoppade runt med fällorna innan de dog. Tror man att slagfällor är ett sätt att snabbt avliva möss så tror man fel.
. Har haft möss inne på landet och har nu tätat .+ Repello men eftersom jag har 4 timmar dit vill jag ha nån övervakning via kamera på vad som händer
Kan tyvärr bidra till det negativa om Luleåprofessorn (LTU) Örjan Johanssons hård-marknadsförda råttskrämmare: såg i går på kamera en råtta som gick precis framför en Repello i källaren utan att se det minsta skrämd ut. (Ingen fälla eller ngt bete i det rummet.) Man går ju inte på vad som helst tänker man om sig själv, men en professorstitel och påstått vetenskapliga tester räckte tydligen…
Du måste spela ju Pernilla Wahlgren-jingeln 24/7/365 i samma rum. Det är det som ger effekt. Typ...P Pelotard skrev:Kan tyvärr bidra till det negativa om Luleåprofessorn (LTU) Örjan Johanssons hård-marknadsförda råttskrämmare: såg i går på kamera en råtta som gick precis framför en Repello i källaren utan att se det minsta skrämd ut. (Ingen fälla eller ngt bete i det rummet.) Man går ju inte på vad som helst tänker man om sig själv, men en professorstitel och påstått vetenskapliga tester räckte tydligen…
Fick just nu en notis från kameran i köket att en mus sprang förbi. Uppspelning från kameran visade en mus som snabbt sprang förbi. Det är det andra tillfället under ca 4 månader. Återstår att se om det blir fler. Uppenbarligen är Repellon inte 100%-ig, men så här långt är jag ändå nöjd.P Pelotard skrev:Kan tyvärr bidra till det negativa om Luleåprofessorn (LTU) Örjan Johanssons hård-marknadsförda råttskrämmare: såg i går på kamera en råtta som gick precis framför en Repello i källaren utan att se det minsta skrämd ut. (Ingen fälla eller ngt bete i det rummet.) Man går ju inte på vad som helst tänker man om sig själv, men en professorstitel och påstått vetenskapliga tester räckte tydligen…
Kanske är möss mer lättskrämda än råttor? En parallell i så fall till hur det är med gift - de utspädda gifter man numera får köpa kan ta livet av möss men knappast råttor. Det är ju mycket bra om Repellon kan hålla möss borta. Men den marknadsförs som supereffektiv mot råttor.
Jag har inga råttor ute vid torpet, så någon erfarenhet av Repellos effektivitet mot dessa har jag inte. De två möss som jag ända sett på mina kameror, de har båda bara snabbt sprungit förbi.P Pelotard skrev: