24 510 läst ·
51 svar
25k läst
51 svar
Repello musskrämma?
Jag gjorde faktiskt ett radionslag om det här för 20-25 år sedan, alltså pre-streaming, då t.ex. Eurosports sändningar ofta låg flera sekunder efter nationella tv-bolags sändningar. (Jag var bl.a. själv med om att höra jubel från våningen ovanför i en avgörande VM-match i hockey då grannarna råkade kolla matchen på en kanal med mindre fördröjning. På min tv pågick anfallet fortfarande medan det var mål på deras ruta).
I inslaget funderade jag bl.a. på hur alla kanaler kan definiera sin sändning som live trots att vissa var flera sekunder långsammare att leverera informationen. Borde kanske bara det bolag som sänder med kortast fördröjning få kalla det live?
Eurosports representant förklarade deras större fördröjning med att signalen på vägen beamades via satellit till Stockholm där kommentatorerna på olika språk satt, och sedan beamades kanalen till ytterligare en satellit som skickade sändningen till respektive land. Deras definition av "live" var att signalen hela tiden var på väg.
I inslaget funderade jag bl.a. på hur alla kanaler kan definiera sin sändning som live trots att vissa var flera sekunder långsammare att leverera informationen. Borde kanske bara det bolag som sänder med kortast fördröjning få kalla det live?
Eurosports representant förklarade deras större fördröjning med att signalen på vägen beamades via satellit till Stockholm där kommentatorerna på olika språk satt, och sedan beamades kanalen till ytterligare en satellit som skickade sändningen till respektive land. Deras definition av "live" var att signalen hela tiden var på väg.
Var det jublet från våningen ovanför som skrämde mössen?P Per JH skrev:Jag gjorde faktiskt ett radionslag om det här för 20-25 år sedan, alltså pre-streaming, då t.ex. Eurosports sändningar ofta låg flera sekunder efter nationella tv-bolags sändningar. (Jag var bl.a. själv med om att höra jubel från våningen ovanför i en avgörande VM-match i hockey då grannarna råkade kolla matchen på en kanal med mindre fördröjning. På min tv pågick anfallet fortfarande medan det var mål på deras ruta).
Nu har det gått ca 8 veckor utan någon mus registrerats. Så långt verkar det funka, trots att det är ett gammalt torp med mycket springor för mössen att komma in i.V aglo6264 skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Och tillvägagångssättet med bumpning av en avsomnad tråd av färska medlemmar och/eller lågpostare känns bekant på något sätt ........ 😆Alfredo skrev:
Uppdatering: i natt, efter drygt 8 veckor efter installation, sprang en liten mus förbi kameran i köket på torpet. Återstår att se om det var en engångshändelse…P PG Lund skrev:
Hej, ny på forumet då jag sökt info om nya "fenomenet" Repello och undrar om skrämman verkligen funkar. På trustpilot finns mest negativa omdömen, men som någon skrev i det här forumet så kan det ju bero på att man ställt fram både betade fällor och Repello-råttskrämma så att effekten uteblir, dvs. råttorna dras ändå till betet, t.ex. ost, jordnötssmör, dumle eller annat gott. Plus att folk kanske är extra besvikna pga. långa leveranstider och bristande kommunikation från leverantören.P PG Lund skrev:
Hursomhelst har jag blivit intresserad av att (kanske) skaffa en eller flera repello eftersom det tyvärr kommer in möss i vårt gamla släkttorp och eftersom det är långt att åka för att titta till och tömma musfällor kanske de här skrämmorna kan hålla mössen borta? Men vågar man verkligen ta bort betade fällor och enbart sätta upp Repello? Tänk om skrämmorna inte funkar och så finns inga fällor kvar utan mössen hinner förstöra massor🤔
Vet någon förresten om Repello hjälper mot möss eller bara mot råttor som filmerna i reklamannonserna visar? I vårt torp har vi bara haft påhälsning av skogsmöss, aldrig råttor vad jag vet.
Och en annan sak jag tänkt på - vart tar de "flyende" mössen/råttorna vägen om alla skaffar Repello? Någon stackars granne kanske får världens invasion istället...
Och en sista fundering, vi har ju fladdermöss på vinden, så vad händer om man sätter upp Repello på vinden? Vi vill ju ändå inte störa fladdermössen, särskilt inte mitt i deras vintervila, och dessutom är de fridlysta. Läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör däggdjur etc., men är man helt säker på att fladdermössen inte påverkas av ljudet?
Nu blev det en massa funderingar och det var ju inte meningen att du som blev citerad ska svara på alla. Tyckte det var intressant att se din uppdatering hur det går med dina skrämmor och då blev det ett mycket längre svar på ditt inlägg än jag hade tänkt skriva. Men är som sagt nyfiken på hur det går och om det är lönt att köpa några själv. De kostar ju ganska mycket, och om leveranstiden blir för lång missar man kanske den viktigaste tiden innan gnagare hinner etablera sig i stugan.
Produkter som diskuteras: "råttskrämma"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Repello funkar mot möss också enligt vad de lovar. Så här långt, med en mus på 8 veckor verkar det lovande. Normalt hade vi nog tagit ett 20-tal vid denna tid på året. Jag är dock alltid försiktig att dra slutsatser för tidigt. Så jag återkommer lite längre fram med en uppdatering.S Soldattorpet52 skrev:Hej, ny på forumet då jag sökt info om nya "fenomenet" Repello och undrar om skrämman verkligen funkar. På trustpilot finns mest negativa omdömen, men som någon skrev i det här forumet så kan det ju bero på att man ställt fram både betade fällor och Repello-råttskrämma så att effekten uteblir, dvs. råttorna dras ändå till betet, t.ex. ost, jordnötssmör, dumle eller annat gott. Plus att folk kanske är extra besvikna pga. långa leveranstider och bristande kommunikation från leverantören.
Hursomhelst har jag blivit intresserad av att (kanske) skaffa en eller flera repello eftersom det tyvärr kommer in möss i vårt gamla släkttorp och eftersom det är långt att åka för att titta till och tömma musfällor kanske de här skrämmorna kan hålla mössen borta? Men vågar man verkligen ta bort betade fällor och enbart sätta upp Repello? Tänk om skrämmorna inte funkar och så finns inga fällor kvar utan mössen hinner förstöra massor🤔
Vet någon förresten om Repello hjälper mot möss eller bara mot råttor som filmerna i reklamannonserna visar? I vårt torp har vi bara haft påhälsning av skogsmöss, aldrig råttor vad jag vet.
Och en annan sak jag tänkt på - vart tar de "flyende" mössen/råttorna vägen om alla skaffar Repello? Någon stackars granne kanske får världens invasion istället...
Och en sista fundering, vi har ju fladdermöss på vinden, så vad händer om man sätter upp Repello på vinden? Vi vill ju ändå inte störa fladdermössen, särskilt inte mitt i deras vintervila, och dessutom är de fridlysta. Läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör däggdjur etc., men är man helt säker på att fladdermössen inte påverkas av ljudet?
Nu blev det en massa funderingar och det var ju inte meningen att du som blev citerad ska svara på alla. Tyckte det var intressant att se din uppdatering hur det går med dina skrämmor och då blev det ett mycket längre svar på ditt inlägg än jag hade tänkt skriva. Men är som sagt nyfiken på hur det går och om det är lönt att köpa några själv. De kostar ju ganska mycket, och om leveranstiden blir för lång missar man kanske den viktigaste tiden innan gnagare hinner etablera sig i stugan.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Jag har elektriska fällor och tycker de fungerar kanon för mig. Har arbetat med döda människor men döda djur tål jag inte handskas med så där är elektriska fällor perfekt. Kör både med de från Stick som går på el från väggen och tre Victor plus en stor Victor. Lite lustigt att mössen ibland föredrar den ena framför den andra. Sedan finns det giftampuller att köpa på Ebay bara man även köper en stycket hus till betet. Men jag använder nu endast de elektiska fällorna med jordnötssmör.P PG Lund skrev:Hej
Jag köpte 2 st Repello och installerade dessa i vårt torp för knappt 6 veckor sedan. Jag har tidigare testat flera elektroniska skrämselenheter utan att se något resultat. En gång byggde mössen ett bo ca 0,5 m framför enheten..!
Normalt fram till denna tid på året brukar jag ha tagit 15-20 möss i slagfällor efter att ha tröttnat på de tidigare elektroniska enheterna. Jag övervakar områdena med rörelsestyrda kameror för att åka ut och tömma fällorna.
Under de 6 veckor som jag har haft Repello igång har kamerorna inte registrerat några möss i år. Jag har även kontrollerat att kamerorna fungerar. Inte heller har jag sett spillning.
Jag har sett de dåliga/blandade recensionerna. Har dock noterat att nästan alla de som fortfarande har problem även har satt ut fällor. Möjligtvis kan detta vara anledningen till det dåliga utfallet.
Sedan jag köpte mina enheter har jag sett den minst sagt oprofessionella och oseriösa reklamen, bl.a på tv. Det skulle i normala fall få mig att avstå från köp då det framstår som ett scam. Just nu är jag dock fortsatt försiktigt positiv till att de fungerar. Återstår att se om jag fortsatt är positiv framöver.
Jamen då är det väl okej, för inte är väl möss, råttor och fladdermöss däggdjur, eller....? 🙄S Soldattorpet52 skrev:Och en sista fundering, vi har ju fladdermöss på vinden, så vad händer om man sätter upp Repello på vinden? Vi vill ju ändå inte störa fladdermössen, särskilt inte mitt i deras vintervila, och dessutom är de fridlysta. Läste på Repellos hemsida att skrämmorna inte stör däggdjur etc., men är man helt säker på att fladdermössen inte påverkas av ljudet?
Möss, råttor och fladdermöss är däggdjur. Jag kollade lite snabbt och hittade inget på Repellos hemsida som säger att just däggdjur inte påverkas. Däremot hittade jag att det bara är gnagare som påverkas, inte t.ex katt och hund. Jag skulle nog fråga Repello om ljudet påverkar fladdermöss. Just fladdermöss använder ju högfrekvent ultraljud för att navigera, så där kan man misstänka att de kan påverkas.Gimp skrev:
Fullständigt värdelös, jag har filmat under några nätter och har Repellon i bild och mössen t o m klättrar på apparaten...