Hej! Murket golv i hörnet. Hur kan jag fixa detta så att det blir snyggt? Eftersom resten av golvet i köket är fint vill jag inte riva upp hela golvet i köket, utan vill försöka fixa det skadade området.

1. Riva upp området och sen lägga klinkers istället?

2. Ersätta de dåliga brädorna med nya?

3. Lägga på någon metall ovanpå för att dölja det?

• Murket golvbräda i kökets hörn nära skåpen. Resten av golvet ser intakt ut. Köksskåp och diskbänk syns ovanpå golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murket trägolv i hörnet av kök nära dörröppning, med diskbänk och rengöringsprodukter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Murket trägolv i kökshörn med synliga skador vid väggen, närliggande områden i bättre skick.
    Skapa konto
  • Murket hörn på trägolv med skadat område nära väggen.
    Skapa konto
  • Ruttet trä i hörnet av ett trägolv, med skador och synligt mörkare områden längs väggen. Elektrisk kontakt i bildens vänstra övre hörn.
    Skapa konto
  • Ruttet trägolv i kökshörn med skador, bredvid en vägg och golvlist.
    Skapa konto
Jag skulle nog tagit bort det skadade och ersatt med något nytt, trä eller kakel.

Skulle inte lagt någon energi på att göra reparationen osynlig.

/ATW

Jag skulle också ta bort alla skadade brädor och ersätta med nya brädor av samma dimension. Med tiden bleks trät och de skillnader som man kanske stör sig på i början glöms snart bort. Är man känslig för variationer så går det att lösa med svagt färgad lack eller kanske vax eller bara slipa hela golvet och ytbehandla enligt önskemål (olja/vax eller lack). Hur de nya brädorna bäst monteras ger sig nog när man har rivit bort de skadade. Vet du varifrån fukten har kommit? I hålet skymtas något som ser ut som jord, är det det? Vad är det i fogarna mellan brädorna. Är sockeln på skåpet också skadad? Är hela övriga golvet utan fuktskador?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.