Efter rensning av stopp i min gamla toppmatade Cylinda tvättmaskin (TMC-4002-1) går de så kallade ”impellerbladen” i pumpen trögt och jag gissar att det är därför pumpen inte förmår tömma vattnet som nu ligger kvar i maskinen. Det verkar annars som pumpen fungerar genom hela programmet ända till slutet, när vattnet ska ut, men det kanske är svårt att avgöra.

Tvättmaskinen köptes i början av 80-talet och den har jobbat bra ända tills nu. Fantastiskt! Frågan är nu om det lönar sig att byta pumpen eller delar av den? Reservdelar till den gamla modellen finns förstås inte längre. Finns någon standard så att en nutida pump eller nya impellerblad kan passa.

Kanske är det mest realistiska att köpa en ny maskin. Det kostar ju att ta hem en tekniker som kanske bara konstaterar att inga delar finns och ingen reparation möjlig.

Tacksam för alla råd och synpunkter.

Standard för tömmingspumpar finns inte. Möjligtvis kan du hitta en annan pump med samma slanganslutningdimensioner och storlek som får rum i maskinen då de är ganska lika. Fästpunkterna till pump och motor lär du ju få bygga om: Köp en ny maskin!

Som en kul grej se om du kan fixa den själv? Absolut. Ta hem en reparatör? Jag tror inte det.

Jag hade en gång problem med en diskmaskin där tömningspumpen inte fungerade. Det hände sig att jag hade en annan diskmaskin stående också som dock hade en fungerande pump. Maskinerna var av olika fabrikat och det skilde kanske 25 år i ålder mellan dem. Trots att pumparna såg helt olika ut så satt slanganslutningar och skruvhål lika så att jag kunde byta pumpen och få igång den nyare maskinen. Pumpen från en General electric diskmaskin från 1967 passade i skruvhålen på en cylinda från mitten av 90-talet. Så visst kan man ha tur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.