Hej,
Jag och min man har påbörjat ett projekt där vi har öppnat upp en gipsvägg från ca 10 cm över golvet och upp till ca 1 meters höjd längs hela väggen (snedskuret, för det är i en trappa). Min man har tagit på sig en stor del av jobbet med att ordan med elektro och lite annat och jag har (dessvärre
) blivit ansvarig för att få på plats nya gipsskivor, spackla och måla. Jag känner mig ganska trygg på spackling och helt trygg på målningen, men hur sjutton fäster man gipsskivorna? Det finns en del reglar (lodräta) men det finns inget horisontellt att fästa på. Sågar man till reglar/plankor och skuvar fast i skarven? Jag har läst om OSB-plattor? Är det några andra tips? Jag är verkligen helt ny på det här (och det är min man också, annars hade jag frågat honom altså
). Goda råda mottages tacksamt!
Jag och min man har påbörjat ett projekt där vi har öppnat upp en gipsvägg från ca 10 cm över golvet och upp till ca 1 meters höjd längs hela väggen (snedskuret, för det är i en trappa). Min man har tagit på sig en stor del av jobbet med att ordan med elektro och lite annat och jag har (dessvärre
Tja, skivan skruvas fast i regeln. OSB använder man om man vill ha något rejält att fästa skruvar i (för tex. tv). 60cm c/c ska fungera för endast gips. Enkelgips fungerar där det får sitta i fred...
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 431 inlägg
om du kan lägga upp en bild hur det ser ut ska du nog kunna få hjälp. ni har alltså bara kapat en del av existerande gips för att göra ngt i väggen och nu vill ni lägga igen den igen, typ likadant som innan, stämmer det?
Det stämmer precis! Här kommer två bilder. Som du ser finns det en del reglar, så där borde det vara ganska "straight forward", men hur gör man i överkant och underkant? (plasten som sitter där nu är bara provisoriskt skydd för att hålla isoleringen på plats, så den ska inte vara kvar).P Peter_Bromma skrev:
Ja, sätt en regel bakom som båda gipsskivor möts på.S sofiaviola skrev:
Och fasa av gipsskivan som sitter där nu så att du kan lägga på en glasfiber/pappremsa i skarven.
Sen spackla med gipsbruk.
Inte kul att göra jobbet 90% noga och få en synlig spricka efteråt.
Klicka här för att svara