Jag har flera skjutdörrar inne, som går från golv till tak i skenor, tror dom är från Elfa modell ”original”.

Hjulen nertill börjar gå trögt, kasa, hasa osv. Jag tänkte att man bara kunde lyfta dörrarna rakt upp och få bort dom, men det gick inte.

Nu har jag försökt göra rent och smort så bra som möjligt ändå. Men hur gör man enklast för att demontera? Tänkte att man säkert kan köpa lite nya prylar där nere för att renovera funktionen lite enkelt.

Tack
 
  • Dörrstängarens nedre mekanism installerad på en dörr, med synlig justerskruv och hjulgångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit och grå vägghörna, metall med skruv, skuggor, inomhusbelysning, närbild, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett guldlås fastklämt i en skjutdörrs ram på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skruvar på skruven nertill så borde du kunna justera förspänningen tillräckligt för att kunna lyfta ur dörren ur spåret.

Justering av nedre delen av en dörr eller fönster med en delvis synlig rullande mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade en liknande modell och där fanns det "urspårningsskydd" av plast bredvid hjulen. Dessa fick man peta på med en skruvmejsel för att det skulle gå att lyfta dörrarna uppåt och ta ur dem ur spåren.

När dörrarna var loss räckte det att föra rent hjulen för att få allt att fungera igen.
 
Z ZipLock skrev:
Jag hade en liknande modell och där fanns det "urspårningsskydd" av plast bredvid hjulen. Dessa fick man peta på med en skruvmejsel för att det skulle gå att lyfta dörrarna uppåt och ta ur dem ur spåren.

När dörrarna var loss räckte det att föra rent hjulen för att få allt att fungera igen.
Exakt nåt sånt det verkar som här också, något biter liksom fast nere.

Tycker det är skitsvårt att se, minns du om man typ bara våldade dessa bitar åt sidan, eller är det nån fjädergrej som måste hållas samtidigt som man lyfter?
 
Tack för tipsen hade problem med att ett av hjulen spårat ur och det med skruven funkade..,
Hälsar Micke
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.