Hej,
Jag notfräste med en överhandsfräs, och hade all uppmärksamhet på att den gerade rätt mot en kant. Under tiden hade vibrationerna satt stoppet för fräsdjupet ur läge och skäret sjönk ned ett par millimeter. Och det är under en sträcka på ca 20cm.

Fräsdjupet ska bara vara 2mm och mot en lägre kant ytterligare 2 mm ned som jag redan har kantfräst fram. Tyvärr blev djupet ca 4-5mm på slutet. Oacceptabelt. Notfräsen är 10mm bred.

Jag undrar hur jag bäst lagar det där? Jag behöver helt klart fylla ut den felaktiga urfräsningen, och den fräsa om det.

Vad fylls det ut med? Kemiskt trä? Blanda lim och sågspån (mycket spån har jag)? En annan variant kunde vara att fräsa ur det felaktiga djupare till en jämn nivå typ 5mm eller nåt så att jag sen kan limma in en liten trälist på 10x5mm. Och sen fräsa, slipa, spackla glipor osv.

Ska sedermera måla allt vitt.
Hälsningar
 
undret skrev:
...En annan variant kunde vara att fräsa ur det felaktiga djupare till en jämn nivå typ 5mm eller nåt så att jag sen kan limma in en liten trälist på 10x5mm. Och sen fräsa, slipa, spackla glipor osv...
Så hade jag gjort. Det var i varje fall min första tanke...
 
bygga_bo skrev:
Så hade jag gjort. Det var i varje fall min första tanke...
Tack! Att spackla en sån lång sträcka är jag rädd kan generera glipor framöver vid fuktskillnader i trät, medan det härdade spacklet som inte tar upp fukt är helt stumt.

Min tanke är att ur spillet fräsa ned, med notfräsen, en 10mm tjock fals och sen såga ut den 5mm brett med en gersåg (eller med multiverktyget). Sen är de måtten inte hyperkritiska, då jag sen ändå snyggar till det med fräsen efter att jag passat in.

Jag testade att fylla med snickerispackel bara för att se om det kunde funka. Men det sprack och deformerade sig så det var det bara att peta bort.

Men man lär sig...
 
Feedback för andra rookies: Det blev hur bra som helst att reparera och jag tror det efter målning blir osynligt (för alla utom mig).

Jag fräste ur spåret till konstant djup (i mitt fall 6mm). Sen fräste jag även bort en felfri del av profilen. Detta för att jag troligen aldrig skulle ha kunnat återskapa en skarp kant från en enbart tillsågad bit, utan den måste fräsas till på ställe. Jobbigt beslut... Men resultaten blev ett L-format urtag mer lättjobbad än ett urtag i form av en "kanal". Och med en passbit vars storlek bara behöver ligga mellan originalträets mått före urfräsningen och det önskade måttet bör upplägget ge bättre möjlighet att det ska bli bra i slutändan.

Ur en spillbit notfräste jag en fals på 5mm höjd och 18mm bredd. Med en sågklinga på multiverktyget sågade jag ur den. För bästa passform limmade jag noggrant och pressade de planaste ytorna mot urfräsningen med klämmor och tvingar. Och spackla skarvarna. Lite lätt tillputsning på ovansidan och se till att inget råkat fastna på den del av sidan där kullagret löper för kantprofil-fräsen var nästa steg. Efter att jag noggrant ställt in maskin mot redan gjorda urfräsningar som mall blev det körklart.

Sen bara att upp profilen, och därmed kom kanten fram igen. Och sen ta nästa steg med notfräsen som var det som innan fallerade för mig från början. Med en pannlampa som hjälp höll jag nogsamt koll på att inget gick fel denna gång!

Det blev bättre än jag vågade hoppas.

Sen är det så här att det knappast kunde vara stoppet som gett sig, eftersom fräsen gradvist grävde ned sig under det att jag körde med fräsdjupet låst. Utan det måste ha varit att stålet inte satt tillräckligt hårt fast i chucken...
 
Kul att det löste sig. Min erfarenhet är att stilen lika gärna kan vandra ut som in i chucken om den är dåligt spänd.
 
Bara det att man svär inte lika mycket då det vandrar innåt *S*

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.