Låscylindrarna på bilden sitter på vår ytterdörr.
Den utvändiga cylindern till vänster i bild är trasig. Detaljen som är markerad på den inre cylindern till höger i bild var knäckt och lossnade när jag lossade den yttre cylindern.
Någon som vet om den trasiga cylindern går att laga?

• Två låscylindrar på träyta, den yttre cylindern till vänster är trasig och den inre cylindern till höger har en markerad knäckt del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du köper en ny medbringare till ASSA 700-serien och monterar den.
Om du tar med låscylindern till en låssmed så monterar ha troligtvis även medbringaren.

Någon av dessa passar.
Dorma Cylindermedbringare DCS 50023386
ASSA Cylindermedbringare 353603100055

Som alltid rekommenderar jag att aldrig ha med stämplingar på låscylindrar och nycklar i bilder som laddas upp på nätet då det är allt som krävs för att tillverka en nyckel.

Redigerat:
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du köper en ny medbringare till ASSA 700-serien och monterar den.
Om du tar med låscylindern till en låssmed så monterar ha troligtvis även medbringaren.

Någon av dessa passar.
Dorma Cylindermedbringare DCS 50023386
ASSA Cylindermedbringare 353603100055

Som alltid rekommenderar jag att aldrig ha med stämplingar på låscylindrar och nycklar i bilder som laddas upp på nätet då det är allt som krävs för att tillverka en nyckel.
Tack för snabbt svar. Är medbringaren svår att montera? Krävs det särskilda verktyg?

A andersmh skrev:
Tack för snabbt svar. Är medbringaren svår att montera? Krävs det särskilda verktyg?
Jag vrider stoppringen så att öppning i stoppningen är vid öppningen i tappen/cylinderkärnan i botten av tappen (klockan 6) sedan använder jag en mindre skruvmejsel som jag stoppar in i mellanrummet och bänder till lite så öppningen i stoppringen blir lite större, öppningen behöver endast vara lika stor som medbringaren är tjock så den går att sätta på plats, obs ta det lugnt annars är det lätt att slinta och göra illa sig.
Sedan vrider jag stoppringen så öppningen är kl3 eller kl9 och då kan du sätta cylindermedbingaren på plats sedan vrider du stoppningen lite och klämmer ihop den lite med en polygrip lite lätt så öppningen i stoppringen blir lite mindre.
Då du inte har en medbringare på plats så kan du sära på stoppringen med t.ex en låsringstång istället för att använda en skruvmejsel.

Det enklaste är att ta med låscylindern till en låssmed.
Medbringaren är billig och montering av medbringare lär de ta väldigt lite för om ens något.
Ett prisexempel är ca 20-30kr för både medbringare och montering.

• Gilla
andersmh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.