Hallå! Vi har flyttat fläkten från ytterväggen till taket. Så nu återstår detta hål. Frågan är vad behöver jag för att lappa igen det? Har nya exakt likadana plattor.
Först behöver man väl en sån fogskrapa och rensa runt? Och sen knacka loss de båda bitarna?
Men vad behöver jag för att fästa plattorna sen? Och vad har man som fog emellan?
Länka gärna till produkter så jag vet vad jag ska köpa
Inget vatten från dusch tar sig hit upp och vi ska nog göra om badrummet inom några år så det behöver inte vara några dyra produkter. Snabbt, lätt och billigt som ändå håller då så klart
Tack!
Först behöver man väl en sån fogskrapa och rensa runt? Och sen knacka loss de båda bitarna?
Men vad behöver jag för att fästa plattorna sen? Och vad har man som fog emellan?
Länka gärna till produkter så jag vet vad jag ska köpa
Inget vatten från dusch tar sig hit upp och vi ska nog göra om badrummet inom några år så det behöver inte vara några dyra produkter. Snabbt, lätt och billigt som ändå håller då så klart
Tack!
Produkter som diskuteras: "fogskrapa"
Fogskrapa och fogutjämnare Wolfcraft
Verktygssats för reparation av fogar
189 kr inkl moms
Läs mer
Du behöver kakelfix att fästa de nya plattorna med och kakelfog att foga med. Det svåra blir att matcha färgen på kakelfogen så att det inte ser ut som hej, kom och hjälp. Det kan nog kräva letande för att hitta rätt grundprodukt. Byggmarknaderna brukar ha en palett för att visa de olika tonerna i de olika produkterna.
Sen kan det väl vara klokt att laga hålet innan kakelplattan sätts på plats. T ex genom att limma i en bit gips.
Sen kan det väl vara klokt att laga hålet innan kakelplattan sätts på plats. T ex genom att limma i en bit gips.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Hej,
Om du ändå ska göra om badrummet om några år så skulle jag övervägt att limma upp de två plattor du ska sätta upp för att slippa joxa med fix. PL400 borde fungera för ändamålet.
/H
Om du ändå ska göra om badrummet om några år så skulle jag övervägt att limma upp de två plattor du ska sätta upp för att slippa joxa med fix. PL400 borde fungera för ändamålet.
/H
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag hade utan att blinka satt dit ett enkelt frånluftdon i plast för 60kr typ bara för att dölja hålet.
Du kommer aldrig få det riktigt bra ändå när du inte har rätta fogen och dessutom har fogen en del år på nacken så det blir aldrig riktigt likt ändå.
Du kommer aldrig få det riktigt bra ändå när du inte har rätta fogen och dessutom har fogen en del år på nacken så det blir aldrig riktigt likt ändå.
Paul-Staffanstorp skrev:
Den iden gillade jag! Tog mig in på en annan ide, helt enkelt ett vitt doslock! Kan man ju dessutom Silicona lite lätt dit
Tack för förslaget!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Förvisso också helt ok men det döljer inte skruvhålen tänkte jag...G MrGlad8 skrev:
Frånluftsdonet trycker du ju bara in så fjädrar det fast sig själv.
Dessutom stör sig mina ögon på konstigt placerade doslock men inte på en ventil oavsett den fungerar eller inte.... hehe
Så sant! Men vad för sorts frånluftsdon tänkte du dig? Har du möjligtvis en länk till en bild? Tack!Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden