Hej
Vi har ett garage byggt på sent 60-tal. Det är bygg på oisolerad platta vilken ligger på mestadels sand. Jag ska lägga stenplattor intill garaget och sockeln behöver repareras innan detta. Som det syns på bilderna har putsen släppt rejält nertill, särskillt i ena hörnet där det börjar bli underminerat. Bakom putsen sitter nån slags mjuk.isolering, känns som skrovlig cellplast eller typ som dagens isodränskivor.

Frågan är hur ska detta fixas. Känns som att det kan bli klurigt att få ny puts att sitta på den där isoleringen.

Funderar på om jag skulle ta bort lite isolering och gjuta nån slags klack i betong men jag vet inte. Har ni några förslag?

• Garagesockel med avflagad puts och synlig isolering, intill sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagesockel med sprucken puts och synlig isolering, sprickor i nederdelen, sand och grus vid sockeln. En planta i hörnet av bilden.
    Skapa konto
  • Garagesockel med sprucken puts och synlig isolering på en sandig grund bredvid ett trägarage från 60-talet.
    Skapa konto
Bart Bart skrev:
Sockelskiva kanske är ett alternativ? Finns i olika märken och modeller
[länk]

[länk]
Kanske men det känns som att det mest är för estetiken? Behöver skydda mot väder och vind, samt att det ska på mer fyllnadsmassor som kommer täcka sockeln.

Skivan skyddar sockeln. Det går även att fylla upp mot skivan. Jag har för mig att de säger 10 cm fyllning mot.

Annars skulle jag försöka få bort all gammal puts en bit upp på sockeln och putsa om med cementbruk A. Det kommer hålla bra. Om du dessutom ska fylla upp mot spelar utseendet inte så stor roll.

Viktigt att veta är att cementbruk A är väldigt hårt. Så det fungerar inte bra att applicera det på en gammal puts som är mjukare, t ex B och C bruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.