Finns det ett bra sätt att laga/ reparera vissa av de här knutarna?
Skadade knutar på en träfasad intill en röd dörr, visar slitage och behov av reparation i utrymmesbegränsat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är påbyggt entré hall och badrum så det är väldigt knivigt med utrymme.
Tacksam för eventuella idéer!

C
S Ssel skrev:
Finns det ett bra sätt att laga/ reparera vissa av de här knutarna?
Du menar utan att öppna upp mer?

Helst inte, men jag kommer nog att behöva öppna upp inne ifrån känns det som.

Är det torrt och det inte påverkar husets stabilitet hade jag bara byggt igen det. Det är ju inget du ser under panelen?

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Första frågan är om knuten håller på att glida isär?

Det ser ur som en mellanväggsknut där väggen som fortsatte i ritning mot fotografen har blivit bortkapad i något skede. Stämmer det? Eller har knuten varit sådär från början?

H heimlaga skrev:
Första frågan är om knuten håller på att glida isär?

Det ser ur som en mellanväggsknut där väggen som fortsatte i ritning mot fotografen har blivit bortkapad i något skede. Stämmer det? Eller har knuten varit sådär från början?
Stugan är från 1860-talet och vi har ägt den sen 1991. Det har varit några ägare sen dess, så jag kan inte hela historien. Påbyggnaden till vänster är, skulle jag tippa, någon gång på 50/60-talet och det som är framför, mot fotografen byggt kanske -80 tal. Men svaret på din fråga är att det såg ut så när jag lyft på panelen! Annars verkar det torrt och fint. Detär en södervägg så har nog utsatts för en del genom åren. Skall öppna inner väggen till hallen och byta botten stocken åtminstone framöver, för den är nästan helt pulveriserad. Tror att jag kan göra det inne ifrån. Ganska korta bitar fram till dörr som går till köket

I InsidersUnited skrev:
Är det torrt och det inte påverkar husets stabilitet hade jag bara byggt igen det. Det är ju inget du ser under panelen?
Det är torrt och fint men om det påverkar stabiliteten kan jag inte avgöra. Men nu har jag ju sett det, så då finns det ju! Har svårt att bara plugga igen utan att försöka göra det lite bättre, om jag kan:)

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Man ser ju att knuten tycks har förskjutit sig någon centimeter just vid den pulvriserade stocken. Den har altså troligtvis betydelse för stabiliteten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan du inte bara staga hörnet genom att skruva dit ett förband med stående regel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.