Jag skulle behöva tips på lämpligt sätt att fixa en gammal klädhängare i trä (se bild). Problemet är att hålet i den övre delen har blivit för stort så att skruven i foten inte biter. Eftersom vikten på kläder etc som hänger kan bli ganska tungt så tänker jag att det inte räcker med att fylla hålet med lämpligt klister. Tack. /Amatör

• Närbild av ett demonterat träfotstativ på golv bredvid en låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kolla om du kan borra upp hålet stort nog för att trycka i en bit rundstav?
Limma fast rundstaven och skruva på tamburmajoren på sin fot igen.

• Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
En tandpetare/tändsticka eller två och lite lim i hålet innan du skruvar?

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Om skruven går att skruva ur underifrån så skulle jag byta den mot en bult och borra ur för att sätta några muttrar i rad i hålet. Sedan använda epoxy för att limma fast muttrarna. Detta in bulten ordentligt innan du trycker ned den (med muttrarna) i epoxyn bara. Alternativt att du gör tvärtom, det blir nog bättre faktiskt. Tryck ned bultens skalle med ett bar extra muttrar på i det urborrade hålet och sätt en mutter underifrån istället.

Annars fungerar nog rundstaven bra också. Inte lika hållbart dock, men kanske tillräckligt.

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Jag hade tagit bort den gamla skruven, borrat ur stolpen till ovanför den nedersta dekorationssvarvningen och satt i en lång grov skruv med maskingängor. Sedan borrat 2 eller 3 hål, ej genomgående, in i stolpen genom skruven och dragit i plåtskruv på lite olika höjd. Det ser alldeles för vekt ut att hålla för tunga ytterkläder.

/Höghus

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Tackar för tipsen. Skruven går tyvärr inte att skruva ur underifrån då den är "inbyggd" i foten. Rundstaven är kanske att föredra. Funderar dock på om jag ska lämna den till möbelsnickare istället ... ngn som känner till en bra sådan i stockholmsområdet?

M Magnyz skrev:
Tackar för tipsen. Skruven går tyvärr inte att skruva ur underifrån då den är "inbyggd" i foten.
Antagligen en käppskruv.

Metallskruv med gängor, spetsig ände, används för att fästa material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Höghus

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Ta bort den inbyggda skruven, borra 6mm hål rakt igenom bottendelen där skruven suttit, ersätt med en 6x200mm träskruv. Eller större längre om det behövs. T.ex 8x220mm.

• Gilla
Torpolle och 1 till
  • Laddar…
M
Skruva i ändträ är ett relativt svagt förband..

Varför inte ersätta skruv med rundstav, så grov som möjligt. Borra och limma i båda delarna

• Gilla
Wingburken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.