Byggahus.se

Reparation av Gram kyl/fry

1. C
    Medlem · Stockholms län · 5 inlägg

ClaesÖ

Medlem
    Hej,

har Gram kyl/fry i vårt nyköpta hus. Den kombinerade kyl/frysen som gissningsvis är 10 år gammal håller ej längre kylan. Nyinköp känns frestande men måtten är udda och det sitter träpaneler på luckorna som går i resten av (Canada) kökets design. Dessutom installerat i par som två separata kyl/frys. En i var ände av köket.

Vre oändligt tacksam för tips om reparatörer i Stockholmsområdet eftersom Gram verkar göra sitt bästa för att inte nås av kunder. Varken mail eller telefon uppgifter på hemsidan...

2. GzO
    Medlem · Västra Finlands län · 514 inlägg

GzO

Medlem
  3. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 2 972 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Går kompressorn hela tiden och kylan inte räcker till ändå är det gas brist pga läckage eller sliten kompressor.
    Kompressor byte tar vi iaf 4000kr för och är det gas läckage ligger det nästan alltid inne i isoleringen och är o åtkomligt om man inte kappar upp sidorna med en kap.
    Troligen kommer reperatören döma ut skåpet.

4. S
    Medlem · 177 inlägg

Szture

Medlem

Gram

Gram har gått i konken minst två gånger sedan 1995. Jag tror att det är Gorenje som äger dem nu, men jag är inte säker. Investera inte dina pengar i tio år gammal teknologi; köp nya prylar istället är mitt råd.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · bandhagen · 11 inlägg

Barbaacid

Medlem
    Allt beror ju på vilken styrning det är till kompressorn om det är elektronik eller om det är en termostat som styr. Jag har lagat flera Gram skåp både nya och äldre . På dom äldre som ej håller kylan brukar det ofta vara termostat på sitter bara en vanlig danfoss service 3:a i dom. Ganska lätta att byta ut eftersom själva termostats tappen sitter bakom kylplattan i dom äldre skåpen. Är det däremot en nyare modell kan jag nog konstatera att eletroniken brukar ALLTID gå före kompressorn har brakat.

6. P
    Medlem · 5 inlägg

Peggen53

Medlem
    Gram
    Har en gammal KS300 som står på ett FS150 och eftersom de tillsammans rymmer mer än dagens kyl-frys så skulle jag gärna reparera kylen i stf köpa ny. Den ger tillräckligt med kyla, problemet är att den pendlar långsamt mellan 3-9 grader och kylvarorna hinner aldrig bli riktigt kalla.
    Peter

7. P
    Medlem · 5 inlägg

Peggen53

Medlem

Gram
    Har en gammal KS300 som står på ett FS150 och eftersom de tillsammans rymmer mer än dagens kyl-frys så skulle jag gärna reparera kylen i stf köpa ny. Den ger tillräckligt med kyla, problemet är att den pendlar långsamt mellan 3-9 grader och kylvarorna hinner aldrig bli riktigt kalla. Kan det vara ett enklare fel i tex givare eller termostat?
    Peter

8. electroluxaren
    Medlem · - · 8 745 inlägg
    inte helt otänkbart att det är termostaten
    men hur hittar men en passande?
    jag skickade efter grejer från Gram för mer än tre år sedan och inte fått dessa än...

9. electroluxaren
    Medlem · - · 8 745 inlägg
    är det en nyare med elektronisk styrning?
    Då är det en polsk AMICA

10. P
    Medlem · 5 inlägg

Peggen53

Medlem
    Hej det är en KS 300-04 från 1997 med det jag tror är elektronisk styrning, den har en vågrät rad av lampor för 2-9 grader som visar tempen och som man kan ställa in önskad temp på

11. P
    Medlem · 5 inlägg

Peggen53

Medlem
    Det finns 2 reservdelar att få tag i för detta. En NTC-givare med kabel samt ett elektroniskt termostat. NTCn kostar 300:- och termostatet 1600:- så det vore bra om det bara var givarfel.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.