9 822 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Reparation av Gram kyl/fry
Medlem
· Stockholms län
· 11 inlägg
Hej,
har Gram kyl/fry i vårt nyköpta hus. Den kombinerade kyl/frysen som gissningsvis är 10 år gammal håller ej längre kylan. Nyinköp känns frestande men måtten är udda och det sitter träpaneler på luckorna som går i resten av (Canada) kökets design. Dessutom installerat i par som två separata kyl/frys. En i var ände av köket.
Vre oändligt tacksam för tips om reparatörer i Stockholmsområdet eftersom Gram verkar göra sitt bästa för att inte nås av kunder. Varken mail eller telefon uppgifter på hemsidan...
har Gram kyl/fry i vårt nyköpta hus. Den kombinerade kyl/frysen som gissningsvis är 10 år gammal håller ej längre kylan. Nyinköp känns frestande men måtten är udda och det sitter träpaneler på luckorna som går i resten av (Canada) kökets design. Dessutom installerat i par som två separata kyl/frys. En i var ände av köket.
Vre oändligt tacksam för tips om reparatörer i Stockholmsområdet eftersom Gram verkar göra sitt bästa för att inte nås av kunder. Varken mail eller telefon uppgifter på hemsidan...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Går kompressorn hela tiden och kylan inte räcker till ändå är det gas brist pga läckage eller sliten kompressor.
Kompressor byte tar vi iaf 4000kr för och är det gas läckage ligger det nästan alltid inne i isoleringen och är o åtkomligt om man inte kappar upp sidorna med en kap.
Troligen kommer reperatören döma ut skåpet.
Kompressor byte tar vi iaf 4000kr för och är det gas läckage ligger det nästan alltid inne i isoleringen och är o åtkomligt om man inte kappar upp sidorna med en kap.
Troligen kommer reperatören döma ut skåpet.
Allt beror ju på vilken styrning det är till kompressorn om det är elektronik eller om det är en termostat som styr. Jag har lagat flera Gram skåp både nya och äldre . På dom äldre som ej håller kylan brukar det ofta vara termostat på sitter bara en vanlig danfoss service 3:a i dom. Ganska lätta att byta ut eftersom själva termostats tappen sitter bakom kylplattan i dom äldre skåpen. Är det däremot en nyare modell kan jag nog konstatera att eletroniken brukar ALLTID gå före kompressorn har brakat.
Gram
Har en gammal KS300 som står på ett FS150 och eftersom de tillsammans rymmer mer än dagens kyl-frys så skulle jag gärna reparera kylen i stf köpa ny. Den ger tillräckligt med kyla, problemet är att den pendlar långsamt mellan 3-9 grader och kylvarorna hinner aldrig bli riktigt kalla.
Peter
Har en gammal KS300 som står på ett FS150 och eftersom de tillsammans rymmer mer än dagens kyl-frys så skulle jag gärna reparera kylen i stf köpa ny. Den ger tillräckligt med kyla, problemet är att den pendlar långsamt mellan 3-9 grader och kylvarorna hinner aldrig bli riktigt kalla.
Peter
B Barbaacid skrev:Allt beror ju på vilken styrning det är till kompressorn om det är elektronik eller om det är en termostat som styr. Jag har lagat flera Gram skåp både nya och äldre . På dom äldre som ej håller kylan brukar det ofta vara termostat på sitter bara en vanlig danfoss service 3:a i dom. Ganska lätta att byta ut eftersom själva termostats tappen sitter bakom kylplattan i dom äldre skåpen. Är det däremot en nyare modell kan jag nog konstatera att eletroniken brukar ALLTID gå före kompressorn har brakat.
Gram
Har en gammal KS300 som står på ett FS150 och eftersom de tillsammans rymmer mer än dagens kyl-frys så skulle jag gärna reparera kylen i stf köpa ny. Den ger tillräckligt med kyla, problemet är att den pendlar långsamt mellan 3-9 grader och kylvarorna hinner aldrig bli riktigt kalla. Kan det vara ett enklare fel i tex givare eller termostat?
Peter
Klicka här för att svara