Hej, jag och sambon bor i en 3a hyresrätt i en fastighet från 20-talet. Ventilationen är till luft via ventiler i överkant av fönster och från luft är dels ett självdrag i köket och en fläkt på toaletten (går att styra med väggdon men går även igång vid fukt)
Hur ofta är hyresvärden skyldig att rensa luftkanaler och hur ofta ska en OVK ske?
Anledningen att jag frågar är att fläkten på toaletten var väldigt dammig så jag öppnade upp och kollade och tycker det ser väldigt dammigt ut. Eller är detta normalt. Bott här i över fyra år och ingen koll har skett under min tid här.
Hur ofta är hyresvärden skyldig att rensa luftkanaler och hur ofta ska en OVK ske?
Anledningen att jag frågar är att fläkten på toaletten var väldigt dammig så jag öppnade upp och kollade och tycker det ser väldigt dammigt ut. Eller är detta normalt. Bott här i över fyra år och ingen koll har skett under min tid här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte minns fel är det 6års intervaller för gamla hederliga system och 3år för ftxJhelje skrev:
Hej, jag och sambon bor i en 3a hyresrätt i en fastighet från 20-talet. Ventilationen är till luft via ventiler i överkant av fönster och från luft är dels ett självdrag i köket och en fläkt på toaletten (går att styra med väggdon men går även igång vid fukt)
[bild]
Helvitte - vad har hänt här...? 🤮
Vår BRF har aldrig rengjort några självdragskanaler. Badrumsfläkten rengör jag med några års mellanrum och passar då på att dammsuga lite i mynningen och botten av kanalen. Nog för att det kan fastna lite damm där, men aldrig i närheten av de där mängderna.
Så jag menar anekdotiskt att det inte är normalt att det ser ut så där.
Vår BRF har aldrig rengjort några självdragskanaler. Badrumsfläkten rengör jag med några års mellanrum och passar då på att dammsuga lite i mynningen och botten av kanalen. Nog för att det kan fastna lite damm där, men aldrig i närheten av de där mängderna.
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Ta och skicka bilden till hyresvärden via mail. Skriv något trevligt som ”hej! Jag har noterat fläkten i badrummet såg lite smutsig ut så jag öppnade upp den och då såg det ut såhär. Vill mest göra er uppmärksamma på det och att det eventuellt krävs en rengöring”. Sen hade jag dammsugit av fläkten och en bit in i kanalen.Jhelje skrev:
[bild]
Det kan ju vara så enkelt att hyresvärden inte alls har tänkt på det. Är det en stor hyresvärd?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det är inte så att badrumsfläkten hör till hyresgästens städansvar?
Ska göra det. Har försökt dammsuga den tidigare men dammet sitter fast som berget på fläkten, dock ej öppnat upp förrän nu. Är en liten privatvärd.Ossian K Olsson skrev:
Ta och skicka bilden till hyresvärden via mail. Skriv något trevligt som ”hej! Jag har noterat fläkten i badrummet såg lite smutsig ut så jag öppnade upp den och då såg det ut såhär. Vill mest göra er uppmärksamma på det och att det eventuellt krävs en rengöring”. Sen hade jag dammsugit av fläkten och en bit in i kanalen.
Det kan ju vara så enkelt att hyresvärden inte alls har tänkt på det. Är det en stor hyresvärd?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har ju ni kanske inte självdrag längre då vi numera har forcerad ventilation med fläkt på taken. Men vet att vi både rengjort kanaler och justerat ventilationsdonen och sedan gjort ovk’r och fått dom godkända.C cpalm skrev:Helvitte - vad har hänt här...? 🤮
Ska nämnas att vi även har lite radon så föreningen vill ha ett bra fungerande system i våra brf.hus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden