Hej, jag och sambon bor i en 3a hyresrätt i en fastighet från 20-talet. Ventilationen är till luft via ventiler i överkant av fönster och från luft är dels ett självdrag i köket och en fläkt på toaletten (går att styra med väggdon men går även igång vid fukt)

Hur ofta är hyresvärden skyldig att rensa luftkanaler och hur ofta ska en OVK ske?

Anledningen att jag frågar är att fläkten på toaletten var väldigt dammig så jag öppnade upp och kollade och tycker det ser väldigt dammigt ut. Eller är detta normalt. Bott här i över fyra år och ingen koll har skett under min tid här.

Dammig badrumsfläkt med synlig ansamling av smuts på bladen och luftkanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Jhelje Jhelje skrev:
Hej, jag och sambon bor i en 3a hyresrätt i en fastighet från 20-talet. Ventilationen är till luft via ventiler i överkant av fönster och från luft är dels ett självdrag i köket och en fläkt på toaletten (går att styra med väggdon men går även igång vid fukt)

Hur ofta är hyresvärden skyldig att rensa luftkanaler och hur ofta ska en OVK ske?

Anledningen att jag frågar är att fläkten på toaletten var väldigt dammig så jag öppnade upp och kollade och tycker det ser väldigt dammigt ut. Eller är detta normalt. Bott här i över fyra år och ingen koll har skett under min tid här.

[bild]
Om jag inte minns fel är det 6års intervaller för gamla hederliga system och 3år för ftx

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Helvitte - vad har hänt här...? 🤮
Vår BRF har aldrig rengjort några självdragskanaler. Badrumsfläkten rengör jag med några års mellanrum och passar då på att dammsuga lite i mynningen och botten av kanalen. Nog för att det kan fastna lite damm där, men aldrig i närheten av de där mängderna.

Så jag menar anekdotiskt att det inte är normalt att det ser ut så där.

Claes Sörmland
Torkas det kläder i badrummet? Se ut som en tvättstugas frånluft.

Borde blir nedslag vid nästa OVK och sen ska fastighetsägaren rengöra.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jhelje Jhelje skrev:

[bild]
Ta och skicka bilden till hyresvärden via mail. Skriv något trevligt som ”hej! Jag har noterat fläkten i badrummet såg lite smutsig ut så jag öppnade upp den och då såg det ut såhär. Vill mest göra er uppmärksamma på det och att det eventuellt krävs en rengöring”. Sen hade jag dammsugit av fläkten och en bit in i kanalen.

Det kan ju vara så enkelt att hyresvärden inte alls har tänkt på det. Är det en stor hyresvärd?

Det är inte så att badrumsfläkten hör till hyresgästens städansvar?

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ta och skicka bilden till hyresvärden via mail. Skriv något trevligt som ”hej! Jag har noterat fläkten i badrummet såg lite smutsig ut så jag öppnade upp den och då såg det ut såhär. Vill mest göra er uppmärksamma på det och att det eventuellt krävs en rengöring”. Sen hade jag dammsugit av fläkten och en bit in i kanalen.

Det kan ju vara så enkelt att hyresvärden inte alls har tänkt på det. Är det en stor hyresvärd?
Ska göra det. Har försökt dammsuga den tidigare men dammet sitter fast som berget på fläkten, dock ej öppnat upp förrän nu. Är en liten privatvärd.

C cpalm skrev:
Helvitte - vad har hänt här...? 🤮
Vår BRF har aldrig rengjort några självdragskanaler. Badrumsfläkten rengör jag med några års mellanrum och passar då på att dammsuga lite i mynningen och botten av kanalen. Nog för att det kan fastna lite damm där, men aldrig i närheten av de där mängderna.

Så jag menar anekdotiskt att det inte är normalt att det ser ut så där.
Vi har ju ni kanske inte självdrag längre då vi numera har forcerad ventilation med fläkt på taken. Men vet att vi både rengjort kanaler och justerat ventilationsdonen och sedan gjort ovk’r och fått dom godkända.
Ska nämnas att vi även har lite radon så föreningen vill ha ett bra fungerande system i våra brf.hus

C
T Tokenäs skrev:
Vi har ju ni kanske inte självdrag längre då vi numera har forcerad ventilation med fläkt på taken.
Fast om ni har en fläkt på taket är det väl knas om du dessutom har en fläkt nere i badrummet?

C cpalm skrev:
Fast om ni har en fläkt på taket är det väl knas om du dessutom har en fläkt nere i badrummet?
Jepp, totalt förbjudet att använda fläktar kopplade till ventilationen i vår brf.
Nu är jag ju inte ts utan utgick från min brf. hur vi gjort med rengöring ovk’r

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.