Det ska byggas en bastu på ca 2x2m på dessa murade plintar. Jag är i behov av råd!
Har fått möjligheten att bygga en bastu. Ska bli riktigt kul. Ena tomtägaren har gjort grunden själv. Dock har jag aldrig stött på plintar av rakt uppmurade tegelstenar. Min före detta handledare och kollega sa att det funkar bra. Men. Det finns några frågor som google inte kan besvara. Jag tror att ni här sitter på kloka råd och kanske någon annan stött på samma eller liknande situation?
Hur skulle ni fästa bärlina/syll i murningen? Ägaren menar att man bara kan lägga bjälklaget rakt på. Vad säger Du?
Bör man putsa tegelstenarna som skydd för vatten/frostskador?
Jag kommer högst sannolikt behöva kila upp konstruktionen. Menade ägaren också. Hade ni använt sådana brickor i beständig som finns på marknaden eller bara kilat upp med trä?
Vad är Dina råd och tankar om grunden och då kommande konstruktionen ovanpå?
Har fått möjligheten att bygga en bastu. Ska bli riktigt kul. Ena tomtägaren har gjort grunden själv. Dock har jag aldrig stött på plintar av rakt uppmurade tegelstenar. Min före detta handledare och kollega sa att det funkar bra. Men. Det finns några frågor som google inte kan besvara. Jag tror att ni här sitter på kloka råd och kanske någon annan stött på samma eller liknande situation?
Hur skulle ni fästa bärlina/syll i murningen? Ägaren menar att man bara kan lägga bjälklaget rakt på. Vad säger Du?
Bör man putsa tegelstenarna som skydd för vatten/frostskador?
Jag kommer högst sannolikt behöva kila upp konstruktionen. Menade ägaren också. Hade ni använt sådana brickor i beständig som finns på marknaden eller bara kilat upp med trä?
Vad är Dina råd och tankar om grunden och då kommande konstruktionen ovanpå?
Ner till berget är det grävt. Jag skulle vilja göra om med standard gjutna cylinderpelare. Får se hur jag ska få fram det förslaget.B BSOD skrev:
Klicka här för att svara


