Ok, nu är det dags att börja planera renovering av ett 20-tals parhus som vi köpt. Huset har en ganska omfattande sättning som verkar ha stannat av. Huset ska ha lutat redan på 70-talet. Invändigt har man inte gjort mkt förutom att spika fast parketten med typ en miljon dyckert.
Källargrunden står på lera (möjligen har sidan utan sättning kontakt med berg). Sättningen kan bero på ökad trafik på den intilliggande vägen men lite svårt att veta.
Parhuset delar en brandmur med grannen. Tyvärr har dom inte möjlighet att göra något helhetsgrepp så det har vi skrotat (de har mindre kännbara nivåskillnader). Således är det inte ett alternativ att lyfta från sulorna. Dessutom är det inte realistiskt att få med murstock och brandmur i ett samlat lyft.
Lite andra förutsättningar: Källaren är skapligt torr. Inga tecken på inträngande vatten. Syllen i bra skick. Sättningarna följer med i alla plan. Taket, som är omlagt ca 10-20år sedan ser skapligt rakt ut.
Sättningen värst i ytterhörn. Total nivåskillnad på diagonalen ca 30cm.
Så här ser planen ut:
Lyfta upp hörnet från källarmuren ca 10cm och mura igen för att få kortsidan i våg. (Går inte att lyfta mer eftersom den andra sidan sitter mot muren).
Rikta golv+innertak. Blir ett steg på ca 15cm placerat strategiskt i planlösningen i varje våning.
Gjuta nya golv i källaren (ett i taget). Om det över tid visar sig att källaren fortsätter sjunka så blir det markstabilisering. Muren får man också hålla koll på. Tippar den mer så får vi gå ihop med grannen o stabilisera den också (polymer).
Vi drar igång med invändig rivning och lyft i början av dec. Nu håller jag på att klura på alla detaljer. Värmesystem främst. Fortsättning följer.
(Gjorde en bild på murens lutning. Lite hypotetiskt eftersom jag inte mätt den exakt. Finns dock inget som tyder på sprickor i muren. Okulärt stämmer lutningen när man står på råvinden o kikar på murstocken.)
Källargrunden står på lera (möjligen har sidan utan sättning kontakt med berg). Sättningen kan bero på ökad trafik på den intilliggande vägen men lite svårt att veta.
Parhuset delar en brandmur med grannen. Tyvärr har dom inte möjlighet att göra något helhetsgrepp så det har vi skrotat (de har mindre kännbara nivåskillnader). Således är det inte ett alternativ att lyfta från sulorna. Dessutom är det inte realistiskt att få med murstock och brandmur i ett samlat lyft.
Lite andra förutsättningar: Källaren är skapligt torr. Inga tecken på inträngande vatten. Syllen i bra skick. Sättningarna följer med i alla plan. Taket, som är omlagt ca 10-20år sedan ser skapligt rakt ut.
Sättningen värst i ytterhörn. Total nivåskillnad på diagonalen ca 30cm.
Så här ser planen ut:
Lyfta upp hörnet från källarmuren ca 10cm och mura igen för att få kortsidan i våg. (Går inte att lyfta mer eftersom den andra sidan sitter mot muren).
Rikta golv+innertak. Blir ett steg på ca 15cm placerat strategiskt i planlösningen i varje våning.
Gjuta nya golv i källaren (ett i taget). Om det över tid visar sig att källaren fortsätter sjunka så blir det markstabilisering. Muren får man också hålla koll på. Tippar den mer så får vi gå ihop med grannen o stabilisera den också (polymer).
Vi drar igång med invändig rivning och lyft i början av dec. Nu håller jag på att klura på alla detaljer. Värmesystem främst. Fortsättning följer.
(Gjorde en bild på murens lutning. Lite hypotetiskt eftersom jag inte mätt den exakt. Finns dock inget som tyder på sprickor i muren. Okulärt stämmer lutningen när man står på råvinden o kikar på murstocken.)
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Spännande projekt.
Hade varit intressant med faktiska bilder.
Hur ska ni lyfta? Gräva ur och ställa in stora domkraftar/luftkuddar?
Vi har sättningar i vårt hus men bedömde det för omfattande då all inredning osv är renoverat efter sättningar och således anpassade.
Vi har valt att skapa plana golv men ha ojämn takhöjd så att säga.
Hade varit intressant med faktiska bilder.
Hur ska ni lyfta? Gräva ur och ställa in stora domkraftar/luftkuddar?
Vi har sättningar i vårt hus men bedömde det för omfattande då all inredning osv är renoverat efter sättningar och således anpassade.
Vi har valt att skapa plana golv men ha ojämn takhöjd så att säga.
Ska ordna lite bilder till helgen.
Vi kommer att lyfta upp ett hörn för att få bort 10cm av lutningen samt få en sida i våg. Lyfter då från syllen (rör alltså inte källarmuren). Sen riktar vi golv och tak utifrån det.
Vi kommer att lyfta upp ett hörn för att få bort 10cm av lutningen samt få en sida i våg. Lyfter då från syllen (rör alltså inte källarmuren). Sen riktar vi golv och tak utifrån det.
Sättninga
Kanske kommunen vet ngt?
Sättningar kan bero på ändrade grundvattennivåer.C calvin82 skrev:Ok, nu är det dags att börja planera renovering av ett 20-tals parhus som vi köpt. Huset har en ganska omfattande sättning som verkar ha stannat av. Huset ska ha lutat redan på 70-talet. Invändigt har man inte gjort mkt förutom att spika fast parketten med typ en miljon dyckert.
Källargrunden står på lera (möjligen har sidan utan sättning kontakt med berg). Sättningen kan bero på ökad trafik på den intilliggande vägen men lite svårt att veta.
Parhuset delar en brandmur med grannen. Tyvärr har dom inte möjlighet att göra något helhetsgrepp så det har vi skrotat (de har mindre kännbara nivåskillnader). Således är det inte ett alternativ att lyfta från sulorna. Dessutom är det inte realistiskt att få med murstock och brandmur i ett samlat lyft.
Lite andra förutsättningar: Källaren är skapligt torr. Inga tecken på inträngande vatten. Syllen i bra skick. Sättningarna följer med i alla plan. Taket, som är omlagt ca 10-20år sedan ser skapligt rakt ut.
Sättningen värst i ytterhörn. Total nivåskillnad på diagonalen ca 30cm.
Så här ser planen ut:
Lyfta upp hörnet från källarmuren ca 10cm och mura igen för att få kortsidan i våg. (Går inte att lyfta mer eftersom den andra sidan sitter mot muren).
Rikta golv+innertak. Blir ett steg på ca 15cm placerat strategiskt i planlösningen i varje våning.
Gjuta nya golv i källaren (ett i taget). Om det över tid visar sig att källaren fortsätter sjunka så blir det markstabilisering. Muren får man också hålla koll på. Tippar den mer så får vi gå ihop med grannen o stabilisera den också (polymer).
Vi drar igång med invändig rivning och lyft i början av dec. Nu håller jag på att klura på alla detaljer. Värmesystem främst. Fortsättning följer.
(Gjorde en bild på murens lutning. Lite hypotetiskt eftersom jag inte mätt den exakt. Finns dock inget som tyder på sprickor i muren. Okulärt stämmer lutningen när man står på råvinden o kikar på murstocken.)
Kanske kommunen vet ngt?
geoskum? fast kanske svårt då arean är begränsad under källarväggen och du behöver gräva då friktionen på väggen mot omgivande jord är avsevärd. Fast om du ändå ska isolera källarväggen så....
Fördelen med detta är att det finns en chans att du hindrar fortsatt sättning.
Fast nu läste jag texten ordentligt och det var tydligen inte aktuellt med ett större ingrepp.
Fördelen med detta är att det finns en chans att du hindrar fortsatt sättning.
Fast nu läste jag texten ordentligt och det var tydligen inte aktuellt med ett större ingrepp.
Redigerat:
Jo vi har tagit in offerter på det. Dyyyrt typ 100000 för arbetet och det dubbla för mtrlL L-E skrev:geoskum? fast kanske svårt då arean är begränsad under källarväggen och du behöver gräva då friktionen på väggen mot omgivande jord är avsevärd. Fast om du ändå ska isolera källarväggen så....
Fördelen med detta är att det finns en chans att du hindrar fortsatt sättning.
Fast nu läste jag texten ordentligt och det var tydligen inte aktuellt med ett större ingrepp.
Nu är vi alla olika men det går att lyfta själv inte riskfritt men det går. Finns beskrivet i detta forum
Sedan behöver du ngt som hindrar att det ramlar ner igen pu skum kommer i diverse hårdheter samt med olika benägenhet att svälla. https://isopol.se/polyuretan/ pratade jag med och man kunde få köpa material till pu skum i större kvantitet och blanda själv (jag hade ett annat problem).
Domkrafter kostar inga jättesummor < 500 kr styck på biltema
Grävning tillkommer
https://secureset.net/slab-jacking/
Sedan behöver du ngt som hindrar att det ramlar ner igen pu skum kommer i diverse hårdheter samt med olika benägenhet att svälla. https://isopol.se/polyuretan/ pratade jag med och man kunde få köpa material till pu skum i större kvantitet och blanda själv (jag hade ett annat problem).
Domkrafter kostar inga jättesummor < 500 kr styck på biltema
Grävning tillkommer
https://secureset.net/slab-jacking/
Redigerat:
Vårt hus är från 1909, grannens likaså. Båda står till hälften på berg, till hälften på pinnmo. Båda har fått sättningar, troligen för länge sedan. Orsaken är dålig grundläggning. Man kunde bygga stora hus för 100 år sedan, men många nöjde sig med en uppjackad torpargrund.
Grannen valde att åtgärda sättningen. Han köpte 30 domkrafter från Biltema, hängde av alla fönster och dörrar och drog igång. Det knakade och brakade, men huset rätades upp.
Vi valde att förstärka vår befintliga grund genom att gjuta om alla grundmurar. Huset är fortfarande snett. Det är charmigt, men lite opraktiskt.
Grannen valde att åtgärda sättningen. Han köpte 30 domkrafter från Biltema, hängde av alla fönster och dörrar och drog igång. Det knakade och brakade, men huset rätades upp.
Vi valde att förstärka vår befintliga grund genom att gjuta om alla grundmurar. Huset är fortfarande snett. Det är charmigt, men lite opraktiskt.
Att börja lyfta under sulorna är inget alternativ eftersom källaren sitter ihop med grannens.
Markstabiliseringen med skum kan bli aktuell. Planen är då att göra inifrån när det är dags att gjuta om källargolven.
Markstabiliseringen med skum kan bli aktuell. Planen är då att göra inifrån när det är dags att gjuta om källargolven.
Har ni riktat invändigt istället?C christofer_o_f skrev:Vårt hus är från 1909, grannens likaså. Båda står till hälften på berg, till hälften på pinnmo. Båda har fått sättningar, troligen för länge sedan. Orsaken är dålig grundläggning. Man kunde bygga stora hus för 100 år sedan, men många nöjde sig med en uppjackad torpargrund.
Grannen valde att åtgärda sättningen. Han köpte 30 domkrafter från Biltema, hängde av alla fönster och dörrar och drog igång. Det knakade och brakade, men huset rätades upp.
Vi valde att förstärka vår befintliga grund genom att gjuta om alla grundmurar. Huset är fortfarande snett. Det är charmigt, men lite opraktiskt.


