7 372 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Renoveringstråd 20-talshus med sättningar
Vi har också ett gammalt hus som framförallt fått en sättning där man på kan det vara 40-talet tog upp ett hål för en garageport. Jag vill sätta igen detta hål. Dock verkar väggarna "bara" stå på sig själva och knappt nån riktig "sula" (jag har krafsat lite på ett ställe i källaren för att se hur det såg ut men svårt att dra slutsatser när man knäckt upp en dm stort hål, kanske ser jag inte hela bilden).
Funkar det verkligen att fylla med skum om det "bara" är en smal källarvägg?
Jag är också inne på att syftet att göra ett jobb är att få ev sättningar att stoppas för gott, inte rikta då dörrar, fönster, tapeter osv osv ju anpassats efter en sättning som är över 80 år gammal. För oss är sättningen ganska liten och märks framförallt vid murstock där inte hjältväggen under linjerar med den över. Och några fönster som man masserat för att få att passa.
Funkar det verkligen att fylla med skum om det "bara" är en smal källarvägg?
Jag är också inne på att syftet att göra ett jobb är att få ev sättningar att stoppas för gott, inte rikta då dörrar, fönster, tapeter osv osv ju anpassats efter en sättning som är över 80 år gammal. För oss är sättningen ganska liten och märks framförallt vid murstock där inte hjältväggen under linjerar med den över. Och några fönster som man masserat för att få att passa.
Byter spår lite grann i tråden. Sitter o kikar på värmesystem (ligger högt på listan). Just nu körs en Nibe elpanna. Kikar på att ev. köpa en beg värmepump och ansluta till Nibe'n. Alt. satsa mer pengar och köpa nått med tillhörande innedel. Tacksam för input.
Har ni vattenradiatorer så är ju en LVVP ett bra alternativ. Hänger inte riktigt med när du skriver att du vill ansluta VP till elpanna.C calvin82 skrev:
Ja vi har vattenburet Självklart LVVP ska vi ha. Sitter bara o snål-tänker lite kring om jag ska koppla på en LVVP till den befintliga elpannan eller om jag ska satsa på en helhetslösning med innedel.D Dublin skrev:
Vi har beslutat att skjuta på LVVP tills vi har kommit längre i renoveringen.
Vi startar invändig rivning om några veckor. Vi har när till tippen men det kanske är bäst med container. Hur långt kommer man på en 10kubikare? Nån som har erfarenhet?
Vi startar invändig rivning om några veckor. Vi har när till tippen men det kanske är bäst med container. Hur långt kommer man på en 10kubikare? Nån som har erfarenhet?
Fladdrar hejvilt i mina frågeställningar 
Nu är jag tillbaka till grunden igen. Vi har spikat att källarmurarna ska grävas fram för dränering i början av dec. Istället för rikta upp huset genom att lyfta syllen har jag pratat med en firma som kan ta sig an att lyfta med kuddar under sulan och sen injektera med polymer. Finns det något annat sätta att återfylla under sulan efter lyft?
Efter att ha varit i kontakt med flera företag som jobbar med injektering får jag känslan att hela affärsmodellen bygger på att sälja fogskum i storpack.
Nu är jag tillbaka till grunden igen. Vi har spikat att källarmurarna ska grävas fram för dränering i början av dec. Istället för rikta upp huset genom att lyfta syllen har jag pratat med en firma som kan ta sig an att lyfta med kuddar under sulan och sen injektera med polymer. Finns det något annat sätta att återfylla under sulan efter lyft?
Efter att ha varit i kontakt med flera företag som jobbar med injektering får jag känslan att hela affärsmodellen bygger på att sälja fogskum i storpack.
Ok, nu är det bestämt att grunden ska grävas fram första veckan i dec. Står mellan tre alternativ:
1. Ta in en firma som lämnat offert på att lyfta källarmuren och injektera polymer för att få upp ett hörn 10cm.
2. Lyfta själv med kuddar och gjuta under sulan för att få upp väggen.
3. Strunta i att lyfta källarmuren och istället förankra bjälklag mot plankstommen och lyfta konstruktionen rakt.Frågan är då hur man lättas får igen de kilformade glipor som blir mellan syll och murkrön.
1. Ta in en firma som lämnat offert på att lyfta källarmuren och injektera polymer för att få upp ett hörn 10cm.
2. Lyfta själv med kuddar och gjuta under sulan för att få upp väggen.
3. Strunta i att lyfta källarmuren och istället förankra bjälklag mot plankstommen och lyfta konstruktionen rakt.Frågan är då hur man lättas får igen de kilformade glipor som blir mellan syll och murkrön.
Spännande, står eventuellt för ett liknande problem...C calvin82 skrev:Ok, nu är det bestämt att grunden ska grävas fram första veckan i dec. Står mellan tre alternativ:
1. Ta in en firma som lämnat offert på att lyfta källarmuren och injektera polymer för att få upp ett hörn 10cm.
2. Lyfta själv med kuddar och gjuta under sulan för att få upp väggen.
3. Strunta i att lyfta källarmuren och istället förankra bjälklag mot plankstommen och lyfta konstruktionen rakt.Frågan är då hur man lättas får igen de kilformade glipor som blir mellan syll och murkrön.
Vet man hur mycket punktlasten är där ni ska lyfta?
Det som känns lurigt med alternativ 1 är att man inte vet hur mängden på polymer som kommer gå åt och en fundering jag har är om den sprider sig överallt så det blir problem med dagvatten/dräneringledningar typ
Vet inte exakt hur tungt det blir att lyfta. Men vi kommer riva rätt mkt golv o innerväggar så det blir inte megatungt. Ang. polymeren så lär ju den flyta ut lite varsomhelst. Dräneringen är inget problem eftersom vi kommer att göra om den. Det som känns onödigt dock är att skjuta in massa skum under källargolven eftersom vi ändå kommer bila bort dom småningom.
Intressant projekt i stora hela.C calvin82 skrev:
Alt 3 har jag utfört för på maskiner i industri och något hus med sättningar. Kan du inte höja huset 40mm för högt för att arbeta och sedan sänka så gör en form med fördel om en sida har en hals upp över slutlig nivå(denna skärs av efter gjutning) och kör med lämpligt undergjutningsbruk. Sika 3350 exempelvis. Finns massor.
Ja det borde ju gå att få till en form. Lite dumt dock att vi måste göra det nu i dec. Får väl sätta nått på utsidan för att hålla värmen. Vad kan man räkna för torktider på undergjutningsbruk?P.Öberg skrev:Intressant projekt i stora hela.
Alt 3 har jag utfört för på maskiner i industri och något hus med sättningar. Kan du inte höja huset 40mm för högt för att arbeta och sedan sänka så gör en form med fördel om en sida har en hals upp över slutlig nivå(denna skärs av efter gjutning) och kör med lämpligt undergjutningsbruk. Sika 3350 exempelvis. Finns massor.
Timmar-1dygn. Iofs uppnås väl full förmåga efter flera flera dygn men det är bara söka på tillverkaren.C calvin82 skrev:
Inte under +5 i formen körde vi på
Spika cellplast utvändigt eller gammal isolering etc. Det mesta är nog hanterbart i ett normalt decemberväder i sthlm(står att du bor där).
