Byggahus.se

Renoveringstapet & våtrumslim på masonit?

1. A
    Medlem · 74 inlägg

ArtonVolt

Medlem
    Hej,

Har masnoitväggar med strukturtapet som tas bort. Vi är på väg att testa lite olika angreppssätt och utvärdera vad som är bäst i förhållande till insatsen. En ide är att använda renoveringstapet och en att skippa det och spackla istället.

Finns det några betänkligheter kring att sätta en tunnare renoveringstapet som "Nyans Cover" på väggarna med hjälp av våtrumslim eller är risken att masoniten inte kan andas och kanske mögla. Bättre med vanligt tapetlim då kanske eller det spelar ingen roll?

2. J
    Medlem · Västerbotten · 257 inlägg

Jensnorrland

Medlem
    Om jag vore du skulle jag antingen sätta repgips direkt eller ta bort masonit och sätta vanlig gips på väggarna, det skapar ett bättre arbetsunderlag och skapar bättre slutresultat

3. A
    Medlem · 74 inlägg

ArtonVolt

Medlem
    Helt rätt. Men om inte möjlighet finns av olika skäl i tror du det är någon risk med kombinationen masonit och våtrumsklister för att fästa renoveringstapeten. Tänker på om våtrumsklistret är för "tätt" och ökar risken för mögel eller liknande?

4. Bästa svaret

Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 137 inlägg

Anna_H

Husägare
    Renoveringstapet är inte istället för att spackla, det är för att dölja det sista lilla ojämna och få samma struktur över hela ytan efter att man spacklat och slipat.

Våtrumsklister är dock utmärkt att sätta upp sådan väv med. Det är inte tätt på det viset du menar.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · 74 inlägg

ArtonVolt

Medlem
    Stort tack, det var precis den informationen jag letade efter. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.