Hejsan, har alldeles precis blivit klar med min snabbrenovering av nyköpt bostadsrätt.
Rivit all tapet, patenteringsmålat, rullspacklat och slätat, slipat och målat uppepå. 2 saker stör mig dock. Av ren okunskap och brist på erfarenhet av spackling överhuvudtaget så blev den en del skavanker såsom slipmärken, lite vågigt i ljus, samt en del andra ojämnheter och luftbubblor.
Utöver detta så motsvarade inte nyansen på färgen alls det jag fick brutet mot i butiken. Jag har därför börjat fundera om jag skall göra om väggarna i samband med köksrenovering nästa år. För att slippa slipdamm och att samma problem uppstår igen så överväger jag därför att använda mig utav easycover renoveringstapet som Bauhaus säljer.
Till mina funderingar! Är den helt värdelös mot de skavanker jag sitter med eller är det lösningen? Söker gärna svar från personer som setat i samma situation och provat tapeten som lösning. Bifogar en lite dålig bild på en vägg samt ett foto på sovrummet. Obs de små skavanker som finns i bilden finns på väldigt många fler ställen.
Rivit all tapet, patenteringsmålat, rullspacklat och slätat, slipat och målat uppepå. 2 saker stör mig dock. Av ren okunskap och brist på erfarenhet av spackling överhuvudtaget så blev den en del skavanker såsom slipmärken, lite vågigt i ljus, samt en del andra ojämnheter och luftbubblor.
Utöver detta så motsvarade inte nyansen på färgen alls det jag fick brutet mot i butiken. Jag har därför börjat fundera om jag skall göra om väggarna i samband med köksrenovering nästa år. För att slippa slipdamm och att samma problem uppstår igen så överväger jag därför att använda mig utav easycover renoveringstapet som Bauhaus säljer.
Till mina funderingar! Är den helt värdelös mot de skavanker jag sitter med eller är det lösningen? Söker gärna svar från personer som setat i samma situation och provat tapeten som lösning. Bifogar en lite dålig bild på en vägg samt ett foto på sovrummet. Obs de små skavanker som finns i bilden finns på väldigt många fler ställen.
Hej
Jag har använt tjock renoveringstapet med mycket gott resultat. Direkt ovanför gammalt tapet utan att ta bort skarvarna.
För några månader sedan Satte vi vanlig tapet funkade jättebra. Däremot var det helt omöjligt att arbeta med Rustas tunna renoveringstapet. Den var tunn och töjde sig liksom på diagonalen, som stretchtyg efter två våder gav jag upp och målade efter jag tagit bort skarvar och spacklat. Så, tjock renoveringstapet!
Ett tips! Köp alltid provfärgburkar ta hem och måla på en hyfsat stor yta, exvis stor kartong, flytta runt i rummet, passar det?
Jag har använt tjock renoveringstapet med mycket gott resultat. Direkt ovanför gammalt tapet utan att ta bort skarvarna.
För några månader sedan Satte vi vanlig tapet funkade jättebra. Däremot var det helt omöjligt att arbeta med Rustas tunna renoveringstapet. Den var tunn och töjde sig liksom på diagonalen, som stretchtyg efter två våder gav jag upp och målade efter jag tagit bort skarvar och spacklat. Så, tjock renoveringstapet!
Ett tips! Köp alltid provfärgburkar ta hem och måla på en hyfsat stor yta, exvis stor kartong, flytta runt i rummet, passar det?
Och vilken tapet va det?H Helena_Gavle skrev:Hej
Jag har använt tjock renoveringstapet med mycket gott resultat. Direkt ovanför gammalt tapet utan att ta bort skarvarna.
För några månader sedan Satte vi vanlig tapet funkade jättebra. Däremot var det helt omöjligt att arbeta med Rustas tunna renoveringstapet. Den var tunn och töjde sig liksom på diagonalen, som stretchtyg efter två våder gav jag upp och målade efter jag tagit bort skarvar och spacklat. Så, tjock renoveringstapet!
Ett tips! Köp alltid provfärgburkar ta hem och måla på en hyfsat stor yta, exvis stor kartong, flytta runt i rummet, passar det?
Vi använder mer eller mindre alltid renoveringstapet.
Luftbubblorna behöver du skära ut, sedan spärrmålar du för att nya bubblor inte ska uppstå. Spackla de värsta ojämnheterna och slipa detta. Sätt sedan renoveringstapeten och måla på denna så får du ett fint resultat.
Vi har använt Flüggers tjockare renoveringstapet. Tänk bara på att du behöver använda flödigt med vävlim och var extra noggrann med limmet i våd-skarvarna.
Luftbubblorna behöver du skära ut, sedan spärrmålar du för att nya bubblor inte ska uppstå. Spackla de värsta ojämnheterna och slipa detta. Sätt sedan renoveringstapeten och måla på denna så får du ett fint resultat.
Vi har använt Flüggers tjockare renoveringstapet. Tänk bara på att du behöver använda flödigt med vävlim och var extra noggrann med limmet i våd-skarvarna.
Klicka här för att svara

