Hej.
Nån som vet om det funkar att sätta renoveringstapet på råspont? Går det att vävlimma fast, "andas" tapeten (om det nu behövs)? O.s.v. Som underlag till min tapetsering.
Undersöker alternativ till att gå all in med spännpapp/gamla metoder.
(Inser att renoveringstapet inte är renlärigt, men börsen måste också få vara med och bestämma.)

Edit: huset kallställs på vintern, så gipsskivor bör jag nog undvika.
 
  • Hörn av ett rum under renovering med råspontväggar och delvis borttagen tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du tapetsera i din tur sen så behöver du ett dött material som också tar upp ev. små ojämnheter.

tex en helt vanlig gipsskiva.
 
Jag är mycket skeptisk. Tror inte att det är jämnt nog för att bli ett slätt resultat, man kommer nog att skönja brädorna genom tapeten. Vidare så lever ju träet en del med årstiderna, man vill gärna ha något skapligt formstabilt under.

Ett alternativ är ju att sätta ett lag gips först och tapetsera på det.

Eller testa spännpapp :)
 
Man kan göra så, men du får inte ett särskilt slätt resultat.
 
Skulle inte gips fungera pga att du kallställer på vintern?
Det är ingen fara alls pga gipset på väggen.

Helt klart bör du använda gips om du ska tapetsera på det där och inte riskera att tapeten rivs isär i hörn eller skarvar
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Skulle inte gips fungera pga att du kallställer på vintern?
Det är ingen fara alls pga gipset på väggen.

Helt klart bör du använda gips om du ska tapetsera på det där och inte riskera att tapeten rivs isär i hörn eller skarvar
Ja kanske gips skulle funka? Lite brandsäkrare med.

D Danne213 skrev:
Ska du tapetsera i din tur sen så behöver du ett dött material som också tar upp ev. små ojämnheter.

tex en helt vanlig gipsskiva.
E ErikBerg skrev:
Hej.
Nån som vet om det funkar att sätta renoveringstapet på råspont? Går det att vävlimma fast, "andas" tapeten (om det nu behövs)? O.s.v. Som underlag till min tapetsering.
Undersöker alternativ till att gå all in med spännpapp/gamla metoder.
(Inser att renoveringstapet inte är renlärigt, men börsen måste också få vara med och bestämma.)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E ErikBerg skrev:
Ja kanske gips skulle funka? Lite brandsäkrare med.
Ja självklart fungerar det, det är väl det vanligaste matrial vi har för väggbeklädnad inomhus. Oavsett om huset är varmt eller kallställt, då är det mer fråga om diffusionstätsde väggar, plast eller inte som brukar tvistas om oc
Så använd gips så får du snabbt ett bra underlag att tapetsera på.
Vanlig gips eller renoveringsgips som är tunnare aå det bygger mindre om det är viktigt
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja självklart fungerar det, det är väl det vanligaste matrial vi har för väggbeklädnad inomhus. Oavsett om huset är varmt eller kallställt, då är det mer fråga om diffusionstätsde väggar, plast eller inte som brukar tvistas om oc
Så använd gips så får du snabbt ett bra underlag att tapetsera på.
Vanlig gips eller renoveringsgips som är tunnare aå det bygger mindre om det är viktigt
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja självklart fungerar det, det är väl det vanligaste matrial vi har för väggbeklädnad inomhus. Oavsett om huset är varmt eller kallställt, då är det mer fråga om diffusionstätsde väggar, plast eller inte som brukar tvistas om oc
Så använd gips så får du snabbt ett bra underlag att tapetsera på.
Vanlig gips eller renoveringsgips som är tunnare aå det bygger mindre om det är viktigt
Tack! Ska starkt överväga gips. Som ensamstående 3-barnsfarsa får man försöka spara in lite där det funkar.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
E ErikBerg skrev:
Tack! Ska starkt överväga gips. Som ensamstående 3-barnsfarsa får man försöka spara in lite där det funkar.
Med dagens virkespriser kunde ju ju plocka ned råsponten och sälja för guldpris och gå med vinst i projektet :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.