2 822 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Renoveringsgips på tretex
Har läst en del på förumet och internet i brett och vill bara bekräfta att jag fattar det jag läser rätt innan jag går all-in.
I mitt 70-talshus jag nyligen fått tillträde till så sitter det tretex och tapet i det flesta rummen. Jag vill måla och försöker hitta det bästa sättet att få till en bra yta att utgå ifrån. Av det jag läst så är det mycket (och skitigt) jobb att riva ut tretex och jag bör ändå behålla det på ytterväggar. Lutar alltså mot att helt enkelt inte riva ut det och ge mig på att gipsa över tretexen.
Väggarna är nästan uteslutande raka bortsett från runt mustocken där tidigare ägare bytt ut tretexten mot gips. Samt ett ställe där väggen mellan två rum nog endast består av gaderober. Förstår jag det rätt är risken med vanligt gips egentligen att tretex är lite för svampigt och att skruvarna lätt kan dra igenom.
Tänker jag rätt att jag kommer få någorlunda raka väggar med renoveringsgips med lite mindre chans att skruvarna drar sönder pappret på gipset?
Följdfråga. Hur gör jag kring dörrar och fönster? Finns det nytt foder som är utfräst för renoverings- eller vanligt gips från fabrik eller måste jag fräsa det själv?
I mitt 70-talshus jag nyligen fått tillträde till så sitter det tretex och tapet i det flesta rummen. Jag vill måla och försöker hitta det bästa sättet att få till en bra yta att utgå ifrån. Av det jag läst så är det mycket (och skitigt) jobb att riva ut tretex och jag bör ändå behålla det på ytterväggar. Lutar alltså mot att helt enkelt inte riva ut det och ge mig på att gipsa över tretexen.
Väggarna är nästan uteslutande raka bortsett från runt mustocken där tidigare ägare bytt ut tretexten mot gips. Samt ett ställe där väggen mellan två rum nog endast består av gaderober. Förstår jag det rätt är risken med vanligt gips egentligen att tretex är lite för svampigt och att skruvarna lätt kan dra igenom.
Tänker jag rätt att jag kommer få någorlunda raka väggar med renoveringsgips med lite mindre chans att skruvarna drar sönder pappret på gipset?
Följdfråga. Hur gör jag kring dörrar och fönster? Finns det nytt foder som är utfräst för renoverings- eller vanligt gips från fabrik eller måste jag fräsa det själv?
Jag skulle så långt det går undvika att använda renoveringsgips och köra vanligt gips istället.
Jag har provat båda och tycker att det är lättare att få skruvarna att sjunka in precis lagom i gipsen, utan att gå igenom pappen. Även om pappen håller på renoveringsgips så har den en förmåga att korva sig och/eller resa sig så att det blir en bulle runt skruven som är svårare att snygga till med spackel.
Tretexen borde inte påverka utan ut bör ju ändå välja så pass långa skruvar så de tar sig igenom tretex och får ordentligt fäste i det du nu har där bakom.
Jag har provat båda och tycker att det är lättare att få skruvarna att sjunka in precis lagom i gipsen, utan att gå igenom pappen. Även om pappen håller på renoveringsgips så har den en förmåga att korva sig och/eller resa sig så att det blir en bulle runt skruven som är svårare att snygga till med spackel.
Tretexen borde inte påverka utan ut bör ju ändå välja så pass långa skruvar så de tar sig igenom tretex och får ordentligt fäste i det du nu har där bakom.
Sorry. Såg nu att svaret blev lite luddigt. Mina erfarenheter var att det var lättare att få ett fint resultat som man enkelt kunde spakla slätt med liten insats om man använder vanligt gips.S filimon-danopoulos skrev:
Svårare att få bra resultat med renoveringsgipset, som lätt blir knöligt kring skruvarna
S Stuff skrev:
Tack. Ännu en aspekt att ta hänsyn till helt enkelt! Ursprungsidén var att köra med vanligt 13mm gips men när jag började leta info om det så verkade mer tala för att renoveringsgips var enklare att använda på tretex.
Tänker att det har mer att göra med det som ligger bakom tretexen än själva tretexen.
S Stuff skrev:
Nu gillar ju jag min tretex så skulle aldrig sätta upp en så hård yta utanpå. Men nu handlade det inte om det. Jag gissar att du inte har bara tretex på väggarna utan bakom är det plank. Och är det så är det ju inga problem med att köra dubbelgipsskruv så kommer de få bra fäste.
Fösta rummet jag renoverade blev en mix, rev ner på vissa väggar och satte över renoveringsgips på vissa.
Därefter har jag rivit...och snart har vi ett tretexfritt hus.
Enda fördelen jag ser är att det isolerar lite, och skall man då behålla röstar jag också på vanligt gips ovanpå
Visst, det dammar lite och tar en stund att riva, men i förhållande till var resten av renoveringen dammar kan jag inte se det som ett problem
Därefter har jag rivit...och snart har vi ett tretexfritt hus.
Enda fördelen jag ser är att det isolerar lite, och skall man då behålla röstar jag också på vanligt gips ovanpå
Visst, det dammar lite och tar en stund att riva, men i förhållande till var resten av renoveringen dammar kan jag inte se det som ett problem
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Jag fick en fuktskada på grund av läckande radiator som sprutade väggen full och tretexen sög åt sig som en svamp. Jag pillade ner två ytterväggar på ett par timmar. Att dra spik var det tråkigaste. Sedan reglade vi visserligen upp för att passa på att sätta upp fler eluttag och i reglarna drogs plywood och gips. Fönster och dörrar fick ny salning för att hamna i liv.
ALLA snickare jag rådfrågat om renoveringsgips bara skakar på huvudet. ”I bästa fall är plattan hel när du kört hem den från butiken” fick jag som svar en gång!
ALLA snickare jag rådfrågat om renoveringsgips bara skakar på huvudet. ”I bästa fall är plattan hel när du kört hem den från butiken” fick jag som svar en gång!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det fanns ju inte Xbox och sådant på den tiden så man roade sig helt enkelt med att spika. Gärna spik som inte går att dra ut. Eller slå in. Golvlisterna i huset från 1938 var spikade med 5 tum klippspik
Halva väggen följde med!
Drog ut en liknande ur en taklist. Man var ju lite rädd att ovanvåningen skulle komma ner farandes.S Småbrukaren skrev:
Klicka här för att svara