3 240 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Renoveringsgips ovanför bröstpanel?
Hej alla!
Vi har äntligen fått tillträde till vårt första hus!
Vi har spacklat och målat i stort sett allt och vi är jättenöjda.
Vardagsrummet är dock kvar och förhoppningsvis gör vi klart det i helgen.
I rummet sitter en fin bröstpanel som vi gärna vill ha kvar. Däremot satt tapeten ovanför riktigt dåligt direkt på spånskivorna. Vi vill måla om men är inte så sugna på att riva ner all tapet (en del sitter som berget)
Tänkte sätta renoveringsgips istället. Då panelen sitter bra tänkte jag bara sätta gips ovanför i kant med bröstlisten och sen foga där.
Skulle vi nån gång vilja plocka bort panelen så sätter vi ju bara gips på nedre delen och får då en bra vägg.
Är det nån som har några invändningar mot detta? Känns kanske lite taggigt att bara gipsa delar av ett rum men jag tror och hoppas det blir bra. Panelen är fin och förmodligen målad på plats.
En annan fundering är hur man bör göra vid fönsterfodrena. Man vill ju ha gips bakom fodret men bör man lägga nån annan distans än gips där fodret möter fönstersmygen.
Kan inte direkt komma på nåt annat som är just 6mm.
Kanske är dålig på att förklara men hoppas ni fattar
Vi har äntligen fått tillträde till vårt första hus!
Vi har spacklat och målat i stort sett allt och vi är jättenöjda.
Vardagsrummet är dock kvar och förhoppningsvis gör vi klart det i helgen.
I rummet sitter en fin bröstpanel som vi gärna vill ha kvar. Däremot satt tapeten ovanför riktigt dåligt direkt på spånskivorna. Vi vill måla om men är inte så sugna på att riva ner all tapet (en del sitter som berget)
Tänkte sätta renoveringsgips istället. Då panelen sitter bra tänkte jag bara sätta gips ovanför i kant med bröstlisten och sen foga där.
Skulle vi nån gång vilja plocka bort panelen så sätter vi ju bara gips på nedre delen och får då en bra vägg.
Är det nån som har några invändningar mot detta? Känns kanske lite taggigt att bara gipsa delar av ett rum men jag tror och hoppas det blir bra. Panelen är fin och förmodligen målad på plats.
En annan fundering är hur man bör göra vid fönsterfodrena. Man vill ju ha gips bakom fodret men bör man lägga nån annan distans än gips där fodret möter fönstersmygen.
Kan inte direkt komma på nåt annat som är just 6mm.
Kanske är dålig på att förklara men hoppas ni fattar
Hej,tror att det finns någon typ av tjockare underlagspapp eller väv som man har istället för att tex bredspackla en vägg,kanske kan ersätta gipsen ,fråga på färghandeln.Blir det gips så finns det tunna smyglister att köpa.Sätt dom några mm från kanten på smygen, och fodret ca6-8mm in på smyglisten .
Tack för ditt svar!
Jag tror jag sätter gips ändå. Känns enklare för mig än att sätta upp väv och försöka få jämnt.
Jag har aldrig sett 6mm smyglist.
Finns det?
8mm har jag sett. De foder som ska upp är inte bredare än 56mm. Kanske skulle det funka med 8x21 smyglist bredvid gipser ändå?
Jag tror jag sätter gips ändå. Känns enklare för mig än att sätta upp väv och försöka få jämnt.
Jag har aldrig sett 6mm smyglist.
Finns det?
8mm har jag sett. De foder som ska upp är inte bredare än 56mm. Kanske skulle det funka med 8x21 smyglist bredvid gipser ändå?
Vi sitter i lite samma situation, hur löste ni det och blev ni nöjda?
Klicka här för att svara