5 900 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
renoveringsgips istället för golvgips
Kort fråga, det ska bli klinker i hallen på spårad golvspån med vattenburen golvvärme. Läst mig till att det ska vara golvgips och sedan klinker. För att få golvet i nivå med övriga golv vore det perfekt om man kunde använda renoveringsgips istället för golvgips. Fungerar det (eller har renoveringsgipset en annan ytbeläggning som inte tål fix eller flytspackel)??
Förra ägaren till mitt hus använde 6 mm renoveringsgips på golvet under klinker. Fäster gör det och det är inga problem med att ytan inte tål fixet eller så. Det är ju bara papp på ytan på båda och samma fix kan användas för att kakla väggar. Jag tror att golvgipsen är hårdare. Mitt hus kan visserligen avvändas som exempel på att fixet fäster. Men inte som exempel på att det kan göras bra. Det var ett dåligt jobb och det sprack i fogarna. Jag vet inte om det sprack på grund av dåligt jobb, fel material eller båda. Men sprack i fogarna gjorde det.
Precis så med renoveringsgips har jag gjort i hallen! Det är ca 15 år sedan! Underst hade jag spårat golvspån med golvvärme, kan den ha varit 20mm…. Sen la jag renoveringsgipsen som både skruvades och limmades mot golvspånet. Sen målades gipsen med någon spärrfärg, fuktspärr typ. Sen på med fix, klinker och tror det va någon sorts speciell klinkerfog. Mjukfog mot trägolvet. Inga sprickor ännu!K K1as skrev:Kort fråga, det ska bli klinker i hallen på spårad golvspån med vattenburen golvvärme. Läst mig till att det ska vara golvgips och sedan klinker. För att få golvet i nivå med övriga golv vore det perfekt om man kunde använda renoveringsgips istället för golvgips. Fungerar det (eller har renoveringsgipset en annan ytbeläggning som inte tål fix eller flytspackel)??
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Värme allmänt -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El -
Renoveringsgips istället för riva tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoveringsgips istället för att putsa invändigt
Stenhus -
Masonit (board) istället för renoveringsgips?
Byggmaterial & Byggteknik