es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det hela beror ju på vad man ha avtalat. Branschreglerna är ju inte tvingande. Bäst väl att börja med att ta ett snack med firman som gjort jobbet.
Sant men troligen utgår en juridisk instans från braaschpraxis (branschregler) vid bedömning om fackmässighet. Så har man inte avtalat om högre standard gäller nog 1 mm i detta fall som tolerans

Villa vista Villa vista skrev:
Sant men troligen utgår en juridisk instans från braaschpraxis (branschregler) vid bedömning om fackmässighet. Så har man inte avtalat om högre standard gäller nog 1 mm i detta fall som tolerans
Det håller jag med dig om men det är tveksamt om vederbörande har rätt att hålla inne betalning i det här läget, åtminstone inte hela summan.

TS har väl rätt att hålla inne med bestridet belopp, om golvet går att justera utan tätskikt ryker (om det finns tätskikt) bör TS betala, säg 75% av fakturan men om tätskiktet ryker skulle jag hålla inne med hela beloppet.

Jag håller inte med om att rörgenomföringen är OK. Nu har vi inte sett resten av badrummet, men mina hantverkare lade skarvar mellan plattorna där de behövde förhålla sig till befintliga rör.

Det är mycket snyggare att dela marmorplattan än att göra som de har gjort.

Golvet har jag gjort snyggare själv och jag är definitivt inte bra på att sätta plattor. Jag väljer nästan alltid att anlita hantverkare till sten/plattsättning, men de få gånger jag gör det själv så blir det mycket bättre än så där.

• Gilla
KateVN
  • Laddar…
Ang genomföringarna, två rör är blindrör, som ökar risken för legionella, troligen låg risk men onödigt vid nyrenovering och ej fackmässigt.

• Gilla
KateVN
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Jag håller inte med om att rörgenomföringen är OK. Nu har vi inte sett resten av badrummet, men mina hantverkare lade skarvar mellan plattorna där de behövde förhålla sig till befintliga rör.

Det är mycket snyggare att dela marmorplattan än att göra som de har gjort.

Golvet har jag gjort snyggare själv och jag är definitivt inte bra på att sätta plattor. Jag väljer nästan alltid att anlita hantverkare till sten/plattsättning, men de få gånger jag gör det själv så blir det mycket bättre än så där.
Kan du säkert, jag brukar säga att vilken idiot som helst kan sätta plattor men och det blir lika bra utfört som av en yrkesman men skillnaden är hur lång tid det tar att utföra jobbet på. Det är där skillnaden ligger, inte hur bra och snyggt det är gjort. Kan själv spackla och måla väggar minst lika bra som en yrkesmålare men det tar sjukt mycket längre tid för mig att uppnå samma resultat som en van målare.

Detta verkar ju inte vissa fatta då man säger att han är ju yrkesman och då ska det bli mycket bättre än om jag själv skulle göra det. Skulle vilja se några av era jobb som ni skryter med om att ni har gjort själva mycket bättre och tagit lite makrobilder i släpljus:p

Ibland när man är hemma hos privatare och dom stolt säger att dom själva har kaklat eller lagt klinker och i själva verket ser det ut som kattskit men man får ju hålla med att det är jättesnyggt utfört:rolleyes:

Visst man hade kunnat få rörgenomföringen i en fog och därav fått en snyggare håltagning men nu vet vi ju inte hur det ser ut övrigt i rummet och små bitar man då hade fått mot resterande väggar, detta får man med tänka på.

T tank77 skrev:
Kan du säkert, jag brukar säga att vilken idiot som helst kan sätta plattor men och det blir lika bra utfört som av en yrkesman men skillnaden är hur lång tid det tar att utföra jobbet på. Det är där skillnaden ligger, inte hur bra och snyggt det är gjort. Kan själv spackla och måla väggar minst lika bra som en yrkesmålare men det tar sjukt mycket längre tid för mig att uppnå samma resultat som en van målare.

Detta verkar ju inte vissa fatta då man säger att han är ju yrkesman och då ska det bli mycket bättre än om jag själv skulle göra det. Skulle vilja se några av era jobb som ni skryter med om att ni har gjort själva mycket bättre och tagit lite makrobilder i släpljus:p

Ibland när man är hemma hos privatare och dom stolt säger att dom själva har kaklat eller lagt klinker och i själva verket ser det ut som kattskit men man får ju hålla med att det är jättesnyggt utfört:rolleyes:

Visst man hade kunnat få rörgenomföringen i en fog och därav fått en snyggare håltagning men nu vet vi ju inte hur det ser ut övrigt i rummet och små bitar man då hade fått mot resterande väggar, detta får man med tänka på.
Just därför jag hade velat se bilder på hela rummet, exempelvis hur det ser ut i hörnen.

T Todpop skrev:
Enligt BKR så är största tillåtna fogsprång vid 150mm plattor 1mm.
Se kapitel 9. Riktlinjer för färdigt arbete i BKR:s Byggkeramikhandboken.
Likaså har GVK samma tolerans vid den plattstorleken.
[länk] › branschregler
Keramik - GVK.se

Vid större plattmått gäller upp till 2mm fogsprång beroende på plattstorlek. Jag rekomenderar att om du inte kommer överens med plattsättaren att du kontaktar GVK eller BKR beroende på enligt vilken standard badrummet är byggt och ber dem komma ut för en kontroll.
Då måste firman på något sätt säga att man arbetar enligt BKR's regler, det är ett frivilligt men tvingande regelverk.

Har du fått ett våtrumsintyg på detta ? Det ser ju inte ut som att det är gjort av proffs. Vi har ju rotavdrag, varför inte få det gjort ordentligt från början...Det kostar ändå mer i slutändan att anlita firmor som inte är behöriga.

Eftersom vi inte vet vad ni förhandlat eller gjort upp om så kan jag bara säga att marmorplattan på väggen är så bra som det går att göra utifrån att befintliga rör är kvar.
Där ser jag inga konstigheter.

Däremot golvet.... herregud så illa de gjort golvet.
Bestid fakturan och påpeka bristerna där. Så där kan och får det bara inte se ut.

• Gilla
KateVN
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Marmorplattan med rören tycker jag ser bra ut, men det hade varit önskvärt med snyggare rör, sedan finns det ju hylsor att sätta utanpå rören som döljer själva väggfästet.

Om inte rören går att byta borde man ha målat dem innan man satte upp plattorna.
Vilket väggfäste?

• Gilla
KateVN
  • Laddar…
Ett gott råd i all välmening: acceptera inte undra några omständigheter prisavdrag mot att golvplattorna ligger kvar med nuvarande utseende. Du kommer att störa dig på det under resten av din livstid. Varje gång du går in i badrummet kommer du inte kunna låta bli att titta på det fantastiskt dåliga utförandet. Så även om det tar ytterligare ett antal veckor, kronor och diskussioner att få ordning på badrummet så se till att få det gjort nu. Du kommer sannolikt att titta på slutresultatet varje dag under de kommande 20 åren.

• Gilla
KateVN
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Ang genomföringarna, två rör är blindrör, som ökar risken för legionella, troligen låg risk men onödigt vid nyrenovering och ej fackmässigt.
Värmerör.

• Gilla
egge80
  • Laddar…
K
Tror inte på värmerör.

Nedre ser ut att vara KV går till WC och kommod.
Övre ser ut att vara VV till kommod och proppad mot WC.
Mitten? Gissar på VVC.

Peppekrim Peppekrim skrev:
hur bestrider jag en faktura skriftligt?
Härmed bestrides fakturan i sin helhet.
Oberoende besiktningsman skall anlitas för att bedömma kostnader för att uppnå fackmannamässigt genomförande.
Vi ber härmed om dokumentation av tätskikt och genomföringars utförande.
Krav kan komma att ställas på Firma xxx om Ni inte kan uppvisa trovärdiga förutsättningar för att kunna slutföra uppdragen på ett fackmannamässigt sätt.
Typ

• Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.