T tank77 skrev:
Oj, här var fackeltåget på gång för fullt......

Som sagt, inget fel på håltagningen på väggplattan, finns ju ingen annan möjlighet att lösa det på i ditt fall.

Man besiktar aldrig ett golv eller väggar för den delen i släpljus på så nära håll, trams. Inte ens världens bästa plattsättare kan få rektifierade plattor utan en enda lilla skugga med släpljus. Hur känns det när man drar foten över golvet eller kollar på det i vanligt ljus/dagsljus?
Plattorna verkar ju vara 15x15cm och jämfört med det så ser fogsprånget ut att vara flera millimeter. Det kan väl aldrig vara acceptabelt med 3 eller kanske 4mm i fogsprång på så små plattor?

Kan TS mäta hur stor nivåskillnaden är mellan plattorna?

• Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
Det mest anmärkningsvärda är ju ett antal plattor framför toaletten bara. Det ser ju lite tråkigt ut och känns antagligen med foten också. Att väggen ser ut som den gör vid rören får man nog acceptera för hur ska man göra annars utan fullständigt rörbyte också.

T tank77 skrev:
Oj, här var fackeltåget på gång för fullt......

Som sagt, inget fel på håltagningen på väggplattan, finns ju ingen annan möjlighet att lösa det på i ditt fall.

Man besiktar aldrig ett golv eller väggar för den delen i släpljus på så nära håll, trams. Inte ens världens bästa plattsättare kan få rektifierade plattor utan en enda lilla skugga med släpljus. Hur känns det när man drar foten över golvet eller kollar på det i vanligt ljus/dagsljus?
Släpljus eller ej så är resultatet riktigt dåligt.

• Gilla
Puhnallen och 7 till
  • Laddar…
Marmorplattan med rören tycker jag ser bra ut, men det hade varit önskvärt med snyggare rör, sedan finns det ju hylsor att sätta utanpå rören som döljer själva väggfästet.

Om inte rören går att byta borde man ha målat dem innan man satte upp plattorna.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
T
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag instämmer med din skrift om rektifierade plattor och visst skulle det varit intressant att se med normalljus.
Dock tycker jag det ser lite väl ojämnt ut tyvärr... :oops:
Vet själv hur jävligt det kan vara att lägga rektifierade 15x15 i duschfall, kan ligga hur länge som helst och försöka få det jämnt och fint då man tycker det känns bra när man drar handen över plattorna men sedan ställer man sig upp och ser minsta lilla fogsprång när bygglampan sprider sitt släpljus över plattorna och man bara suckar.

Men som jag har sagt så känns det bra och syns inte med normal belysning.

Ett lite "L" fast åt andra hållet då för att dölja rören kanske kan fungera? I samma sten då alltså.

Golvet ser ut som om man bara kastat in plattorna för att se hur ett sådant golv ser ut i rummet.

• Gilla
Daniel 30 och 2 till
  • Laddar…
Rörgenomföringen ser inte snygg ut. Men om man inte byter rören, så går det troligen inte att göra det snyggt.

Det är som sagt lite "elakt" att titta på ett golv med släpljus. Det kan man göra för att lokalisera var man behöver undersöka golvet. Men släljuset får den här typen av fel att bli orimliga.

Men hur som helst så ser det ut att vara mer än 1 mm språng.

Kan också hålla med att det normalt kan vara svårt att se höjdskillnad på en bild. Men med blotta ögat ser det inte bra ut. Och jag som klagade på en skuren platta vid dörren låg för högt som de fick komma och åtgärda. Samt att jag känner en platta vid toaletten som ligger någon milmeter för högt. Men som jag lät vara då det ligger inom felmarginal. År inte felmarginalen 1 mm för 15x15 plattor och 2 mm för plattor där över.

Min firma sa liknande med att släpljus kan förvrida bilden. Så jag skickade bild med tändsticksask och tumstock för att visa höjdskillnaden. Då kom de efter någon dag och åtgärdade detta. Bör även åtgärdas inom 2-3 veckor innan det riktigt härdar. Annars blir det svårare.

Sedan kunde man göra rören lite estetiskt snyggare med något kortare rörstumpar och att de målades.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Riktigt amatörmässigt och dåligt hantverk.
Tyvärr är det inte säkert att du har rätt att hålla inne pengar, det beror helt på vad ni har avtalat. Ev skulle du kunna gå på att det inte är fackmässigt utfört men det är tveksamt då samlade regelverk tyvärr tillåter ganska stora tolerans. Som sagt, tveksamt.
Prova att knacka på plattorna och se om det är bom någonstans för i så fall kan du påtala även det vilket är ett tydligare avsteg från fackmässigt utfört. Ta ett snack med dom.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Peppekrim Peppekrim skrev:
Hej! Jag har anlitat en renoveringsfirma att renovera mitt badrum, men jag tycker dom har gjort fel och dom menar på att det inte finns mycket att göra åt felet.
Golvet tandar en väldigt massa på vissa plattor även fast alla kakelplattor är lika tjocka, och mellan toalett och vask så har dom skurit ut en bit av en marmorplatta och "limmat" fast den för rören ska kunna passa, och den är även sned vilket är det första man ser när man kommer in i badrummet.
Vad kan jag som privat konsument göra? Dom ska bli klara enligt beräkningen denna fredagen men jag är inte alls nöjd med hur dom avslutat ovanstående ting.
Ska jag reklamera det? Vägra betala fakturan och kräva att dom får "hugga" upp några kakelplattor och rätta till det?

Kan hända att jag lagt detta i fel kategori.

Tacksam för hjälp!
Hur har dem fått på manchetterna runt inkommande vattenrören? Jag har gjort ett badrum på egen hand och de är inte helt perfekt men detta är ju katastrof!

Edit: kollade igenom bilderna igen och ordvalet katastrof var i överkant, men något prisavdrag bör ju göras med tanke på tandningen.

Tja, jag har liknande plattor och la dom själv. Är inte särskillt nöjd med allt resultat men jag har lärt mig att leva med det.

Jag tyckte det var skitsvårt att få dom där bra, å andra sidan var det det första kakelsättningen jag någonsin gjort så man kan väl anta att proffs ska få det bättre.

Enligt BKR så är största tillåtna fogsprång vid 150mm plattor 1mm.
Se kapitel 9. Riktlinjer för färdigt arbete i BKR:s Byggkeramikhandboken.
Likaså har GVK samma tolerans vid den plattstorleken.
https://www.gvk.se › branschregler
Keramik - GVK.se

Vid större plattmått gäller upp till 2mm fogsprång beroende på plattstorlek. Jag rekomenderar att om du inte kommer överens med plattsättaren att du kontaktar GVK eller BKR beroende på enligt vilken standard badrummet är byggt och ber dem komma ut för en kontroll.

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
T Todpop skrev:
Enligt BKR så är största tillåtna fogsprång vid 150mm plattor 1mm.
Se kapitel 9. Riktlinjer för färdigt arbete i BKR:s Byggkeramikhandboken.
Likaså har GVK samma tolerans vid den plattstorleken.
[länk] › branschregler
Keramik - GVK.se

Vid större plattmått gäller upp till 2mm fogsprång beroende på plattstorlek. Jag rekomenderar att om du inte kommer överens med plattsättaren att du kontaktar GVK eller BKR beroende på enligt vilken standard badrummet är byggt och ber dem komma ut för en kontroll.
Det hela beror ju på vad man ha avtalat. Branschreglerna är ju inte tvingande. Bäst väl att börja med att ta ett snack med firman som gjort jobbet.

• Gilla
gravedigger och 1 till
  • Laddar…
Även om vissa hantverkare på forumet skulle vara nöjda med resultatet skulle inte jag vara det.
Som sagt tidigare: Betala ej! Bestrid fakturan via mail. Kontakta även firmans VD/chef för gemensam kontroll av resultatet och försök kom överens om åtgärd. Skulle de inte gå med på att åtgärda golvet, ta in besiktningsman som får ge ett utlåtande, det kan vara bra att ha för ev framtida tvist.

• Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.