Hej,
Vi har nyligen avslutat en takrenovering, men vi är osäkra på om allt är korrekt utfört. Jag skulle uppskatta era synpunkter på följande:
En rad takpannor under takkupan ser konstig ut, och några av pannorna har hål. Bör de bytas ut?
Den nybyggda takfoten är av obehandlat trä. Ska den vara så, eller behöver den målas? Räcker det med grundfärg, eller bör den behandlas ytterligare?
Öpningen i hängrännan ser lite märklig ut. Jag är orolig för att löv kan fastna där. Vad tycker ni – är det gjort på rätt sätt?
Kolla gärna på bilderna – 😊
Vi har nyligen avslutat en takrenovering, men vi är osäkra på om allt är korrekt utfört. Jag skulle uppskatta era synpunkter på följande:
En rad takpannor under takkupan ser konstig ut, och några av pannorna har hål. Bör de bytas ut?
Den nybyggda takfoten är av obehandlat trä. Ska den vara så, eller behöver den målas? Räcker det med grundfärg, eller bör den behandlas ytterligare?
Öpningen i hängrännan ser lite märklig ut. Jag är orolig för att löv kan fastna där. Vad tycker ni – är det gjort på rätt sätt?
Kolla gärna på bilderna – 😊
Redigerat:
Takfoten ska målas, grundmåla och sen två lager valfri fasadfärg på det
Hålen i pannorna är skruvhål, normalt täcker den överlappande pannan hålet. Ser ut som att plåten ovanför täcker för regnet. Pannorna är inte ett tätskikt som är 100% tätt, utan det sköter pappen under. Så skulle det komma in en droppe så är det lugnt. Annars kan du ju fylla hålen med utefog
Hålen i pannorna är skruvhål, normalt täcker den överlappande pannan hålet. Ser ut som att plåten ovanför täcker för regnet. Pannorna är inte ett tätskikt som är 100% tätt, utan det sköter pappen under. Så skulle det komma in en droppe så är det lugnt. Annars kan du ju fylla hålen med utefog
Klicka här för att svara





