Hej,
Vi har nyligen avslutat en takrenovering, men vi är osäkra på om allt är korrekt utfört. Jag skulle uppskatta era synpunkter på följande:

En rad takpannor under takkupan ser konstig ut, och några av pannorna har hål. Bör de bytas ut?

Den nybyggda takfoten är av obehandlat trä. Ska den vara så, eller behöver den målas? Räcker det med grundfärg, eller bör den behandlas ytterligare?

Öpningen i hängrännan ser lite märklig ut. Jag är orolig för att löv kan fastna där. Vad tycker ni – är det gjort på rätt sätt?
Kolla gärna på bilderna – 😊
 
  • Vy upp mot takfot i obehandlat trä på en brunputsad byggnad, mot en blå himmel. En vit stupränna syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i svart hängränna som verkar märkligt klippt, med oro för att löv kan fastna. Synligt från byggnadsställning bredvid takets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svarta takpannor och en hängränna. Synlig takkupa och byggställning. Fokus på takfotens och takpannornas skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål och skruv i en takpanna under takkupan, visar på möjliga problem med takrenoveringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor under en takkupa med några skadade pannor som visas bredvid en nybyggd takfot av obehandlat trä och en ränna med en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad träfot ovanför ett fönster bredvid en svart hängränna, med oskyddad träkonstruktionsdetalj vid takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Takfoten ska målas, grundmåla och sen två lager valfri fasadfärg på det

Hålen i pannorna är skruvhål, normalt täcker den överlappande pannan hålet. Ser ut som att plåten ovanför täcker för regnet. Pannorna är inte ett tätskikt som är 100% tätt, utan det sköter pappen under. Så skulle det komma in en droppe så är det lugnt. Annars kan du ju fylla hålen med utefog
 
  • Gilla
tuokaya
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.