1 122 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Renovering sekelhus
Hej. Har en gård som jag är intresserad av att köpa, står ett 190kvm stort sekelhus på gården som är i behov av renovering.
Tänkte kolla om det finns någon som har gjort något sådant projekt och vet ungefär vad det kostar.
Tänkte ta in hantverkare till de mesta.
Det som ska göras är..
Tilläggsisolera + panel
Nya stammar vvs
Där in jordvärme
Ny el i hela huset
Golvvärme hela huset.
Nya golv och ytskikt.
Kök
Två badrum. (8kvm) (15-20kvm)
Min gissning ligger mellan 1-1,5milj.
Tack för svar.
Tänkte kolla om det finns någon som har gjort något sådant projekt och vet ungefär vad det kostar.
Tänkte ta in hantverkare till de mesta.
Det som ska göras är..
Tilläggsisolera + panel
Nya stammar vvs
Där in jordvärme
Ny el i hela huset
Golvvärme hela huset.
Nya golv och ytskikt.
Kök
Två badrum. (8kvm) (15-20kvm)
Min gissning ligger mellan 1-1,5milj.
Tack för svar.
Jag köpte nyligen ett hus från första halvan 1800-tal på ungefär samma yta och planerar det du ska göra, bortsett från el och stammar samt jordvärme. Men jag har å andra sidan lite ombyggnation och takbyte i mitt projekt! Jag räknar med ung 1.7. Jag tänker göra alla ytskikt själv och allt grovjobb. Går säkert att komma lägre, men hellre högt satt budget och gå plus än att sätta för lågt och sakna pengar mitt i renoveringen..
H HLen skrev:Jag köpte nyligen ett hus från första halvan 1800-tal på ungefär samma yta och planerar det du ska göra, bortsett från el och stammar samt jordvärme. Men jag har å andra sidan lite ombyggnation och takbyte i mitt projekt! Jag räknar med ung 1.7. Jag tänker göra alla ytskikt själv och allt grovjobb. Går säkert att komma lägre, men hellre högt satt budget och gå plus än att sätta för lågt och sakna pengar mitt i renoveringen..
Okej. Ja jag tänkte göra all grovjobb själv också, som rivning. Även ytskikt. Är väldigt svårt att räkna på ett sånt stort projekt , sen vet man ju aldrig vad som dyker upp när man börjar att riva
Min budget ser ut så här.
Jordvärme 200-250'
Stambyte, avlopp samt vatten + golvvärme 190kvm 250-300'
Golv+ytskikt, 130' (ingen arbetskostnad)
Tilläggsisolera+fasad 200'
El 100'
Kök 200'
Badrum (5-8kvm, 10-15kvm) 200'
Eventuellt isolering av golv, 50-80'?
Är jag ute å cyklar med den budgeten?
Mjk89 skrev:
Okej. Ja jag tänkte göra all grovjobb själv också, som rivning. Även ytskikt. Är väldigt svårt att räkna på ett sånt stort projekt , sen vet man ju aldrig vad som dyker upp när man börjar att riva
Min budget ser ut så här.
Jordvärme 200-250'
Stambyte, avlopp samt vatten + golvvärme 190kvm 250-300'
Golv+ytskikt, 130' (ingen arbetskostnad)
Tilläggsisolera+fasad 200'
El 100'
Kök 200'
Badrum (5-8kvm, 10-15kvm) 200'
Eventuellt isolering av golv, 50-80'?
Är jag ute å cyklar med den budgeten?
Förmodligen går den ihop sig alldeles utmärkt, men jag har mindre koll än de flesta här. Mina poster baserar sig på lite förhands-offerter och vad jag kunnat läsa mig till.
Badrum kanske är lågt räknade i din budget? I övrigt med god upphandling kan det säkert fungera! Oavsett är det roligare att köpa billigare orenoverat hus och få det som man vill, jämfört med renoverat hus och leva med andras smak!
Klicka här för att svara