Tack för bra exempel @Ramnemark och @richardtenggren . Jag tycker att de kulörerna skulle funka. Kan bli värre att övertyga designchefen som väldigt gärna vill ha vitt men vi får se.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Kvällspass på Röda Grind idag. Satt långt inne när man fortfarande är jetlaggad från övergången mellan julledigt och jobb. Gjorde färdigt långväggen och en bit på gaveln. Skönt att allt gick ihop runt spegeln. Också härligt att vara förbi övergången vid snedväggen, det passade ihop som planerat. Nu bingen!

Renoveringsprojekt av badrum med kaklade väggar, vattentätning och en tripod på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i badrum med kaklade väggar och gröna byggplattor, laserinstrument för mätning aktiverat.
Skapa konto

Vägg delvis täckt med vit tunnelbanekakel runt en skyddad spegelplats och vattentätning på gipsskivor.
Skapa konto

Delvis kaklad badrumsvägg med vita kakelplattor runt en hörnspegel och en hink med byggmaterial på en pall.
Skapa konto

Vitt kakel som är delvis installerat på en vägg med en synlig hörna och övergång.
Skapa konto

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska du sätta kakel på snedväggen?

Med den planeringen ni har, viljan att låta saker ta sin tid och noggrannheten i alla moment så har jag svårt att tro annat än att resultatet av det färdiga rummet blir något annat än perfekt. Jag tror inte det finns många "proffsbyggen" som är så välplanerade som ert.

Sedan fogen, det ser ju bra ut redan nu, men fog blir som magi när den kommer på. Det är först då allting gifter sig, och vit fog kommer att bli grymt snyggt.

• Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du sätta kakel på snedväggen?
Ja

7ender
Ang. vit fog i duschen hade vi det under 12 år i förra huset. Det går att hålla hyfsat snyggt med klorinbaserade rengöringsprodukter t ex Cillit Bang Smuts och Mögel.

• Gilla
FruB
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Ang. vit fog i duschen hade vi det under 12 år i förra huset. Det går att hålla hyfsat snyggt med klorinbaserade rengöringsprodukter t ex Cillit Bang Smuts och Mögel.
Gott! Vitt får det bli.

Testa isåfall gärna någon fogförsegling. Önskar att jag hade gjort det. Vi körde vit fog i ena badrummet, väl medveten om att den nog skulle bli smutsig och ful. Jag hade dock inte räknat med att vissa kvinnliga hushållsmedlemmar ville färga håret. Nu är fogen i duschen rosa...

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja
Frågan är om det blir snyggt? Jag hade hellre målat den ytan. Ett skifte som sitter uppe nu kan vara ok. Fogarna kommer inte alls linjera, något som man är bortskämd med med perfekt passform förbi vinklar i resten av badrummet. Fantastiskt snyggt kaklat!

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Testa isåfall gärna någon fogförsegling. Önskar att jag hade gjort det. Vi körde vit fog i ena badrummet, väl medveten om att den nog skulle bli smutsig och ful. Jag hade dock inte räknat med att vissa kvinnliga hushållsmedlemmar ville färga håret. Nu är fogen i duschen rosa...
Ja, ska absolut testa något för att maxa förutsättningarna att det håller sig fräscht. Ska någon i familjen färga håret så är det vitt som gäller :)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Frågan är om det blir snyggt? Jag hade hellre målat den ytan. Ett skifte som sitter uppe nu kan vara ok. Fogarna kommer inte alls linjera, något som man är bortskämd med med perfekt passform förbi vinklar i resten av badrummet. Fantastiskt snyggt kaklat!
Nä det är ofrånkomligt att fogarna på snedvägg och långväggarna inte möts. Vi har övervägt alternativen men tycker att det blir snyggast att kakla ändå. Tycker att en fondvägg skulle lysa alldeles för mycket. Tack för kaklingskomplimangen, det ger förtoende åt en svettig nybörjare :)

richardtenggren
Ja, ska absolut testa något för att maxa förutsättningarna att det håller sig fräscht. Ska någon i familjen färga håret så är det vitt som gäller :)
Du får offra dig och bleka håret då, H202 är ju ganska bra på bleka saker.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Åsa Lund
Nä det är ofrånkomligt att fogarna på snedvägg och långväggarna inte möts. Vi har övervägt alternativen men tycker att det blir snyggast att kakla ändå. Tycker att en fondvägg skulle lysa alldeles för mycket. Tack för kaklingskomplimangen, det ger förtoende åt en svettig nybörjare :)
Tänkte vitt som taket

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tänkte vitt som taket
Eftersom duschen kommer ligga i direkt anslutning till snedväggen, så valde vi bort alternativet att måla pga den höga fuktbelastningen. Jag inbillar mig iaf att kakel är ett bättre alternativ av den anledningen. Vad @Bernieberg menar med fondvägg är att vi, efter att ha uteslutit målning, övervägde att kakla kortsidan inkl snedväggen i en avvikande platta för att trolla bort fogarnas osynk, men kom fram till att vi nog ändå föredrar att vara konsekventa med plattan och då acceptera en liten förskjutning av fogarna på just den väggen. Eftersom vi förmodligen kommer välja vit fog så hoppas vi att det inte blir så iögonfallande. Man vet ju inte hundra hur man upplever det förrän det sitter där och då är det ju för sent att ändra sig. Ibland känns inget alternativ jättebra, så då får man välja det som man tror är minst dåligt och vi gick på den här linjen. :)

Redigerat:
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Det kanske blir "osynligt", men en tanke; skulle det se dumt ut med golvhexagoner även i snedtaket?
Det skulle iaf bryta av samtidigt som utseendet går igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.