255 849 läst ·
807 svar
256k läst
807 svar
Renovering Röda Grind
Inte så bevandrad i terminologin för golvsilar, men jag gissar på att du undrar om det ska vara golvplattor innanför ramen. Det ska det inte om jag minns rätt. Vi valde en annan variant. En slät homogen sak med utsläppet vid kanterna. Rätta mig om jag har fel @Bernieberg . Vi köpte den för länge sedan och jag minns knappt hur den ser ut. Allt har legat i sina kartonger och väntat. Vi har faktiskt inte sett vare sig handfat eller toalett irl heller. Vi får hoppas att det inte är anskrämligt nu när vi byggt ett helt badrum anpassat efter dem.A Alltoinget skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Aha, jag missade det utrikiska ”intile” och läste ”inte golvsil” 
Vi har valt Jafo JK spalt som sil. Infällda plattor vore snyggt men jag har hört en del som har problem att få det i nivå med resten av golvet så vi körde på säkrare kort.
Vi har valt Jafo JK spalt som sil. Infällda plattor vore snyggt men jag har hört en del som har problem att få det i nivå med resten av golvet så vi körde på säkrare kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja har man tjocka golvplattor kan man ibland behöva slipa dom på baksidan för att dom ska komma i samma nivå..
Mycket snyggt kaklat!
Vilken färg ska fogen vara? Med ett så snyggt arbete vore det synd med vit fog då det maskerar precisionen. Jag ansträngde mig själv med vårt vita kökskakel och blev lite besviken hur väl den vita fogen maskerade precisionsarbetet.
/nochl
Vilken färg ska fogen vara? Med ett så snyggt arbete vore det synd med vit fog då det maskerar precisionen. Jag ansträngde mig själv med vårt vita kökskakel och blev lite besviken hur väl den vita fogen maskerade precisionsarbetet.
/nochl
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja det är en aspektN nochl skrev:
Du har inte funderat på epoxifog?
Slipper du vara orolig för smuts..
Slipper du vara orolig för smuts..
Vit fog är snyggt, vi har det både i köket och i duschen. Skulle jag gjort om det så hade det i varje fall i duschen varit en annan färg då den blir smutsig och ful och vi skrubbar den ren och fin varje månad. I köket är den fortfarande snygg men som sagt, den maskerar precisionsarbetet.Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Idag har vi kommit igång med golvet i badrummet. Det tog ganska lång tid av planerande, klurande och förberedelser innan vispen väl drogs igång men till slut kände vi oss i alla fall redo och hann väl halvvägs eller så.
La ut en stor del vid duschen torrt först så att vi kunde såga ut för brunnen och längs väggarna utan stress innan fixet var blandat. Då såg vi också att allt funkade som vi tänkt. Ville gärna ha symmetrisk läggning runt golvbrunnen och det fick vi till, dessutom gick det att kombinera med symmetri över rummets bredd med en liten offset av klinkersramen (har testat så att vattenlåset kan dras upp...)
Även om vi kaklat en del nu så var det lite av ett nytt moment med andra plattor med ny form och material, annat fix, etc. så det var lite nervigt men det gick ganska fint. Det var lite knöligt vid golvbrunnen där manschetten ju bygger en del i höjd och allmänt känsligare för ojämnheter som tätskiktsskarvar med dessa mosaikplattor. Mam får känna noga med handen över plattorna och försöka trycka till lite hårdare ibland.
La ut en stor del vid duschen torrt först så att vi kunde såga ut för brunnen och längs väggarna utan stress innan fixet var blandat. Då såg vi också att allt funkade som vi tänkt. Ville gärna ha symmetrisk läggning runt golvbrunnen och det fick vi till, dessutom gick det att kombinera med symmetri över rummets bredd med en liten offset av klinkersramen (har testat så att vattenlåset kan dras upp...)
Även om vi kaklat en del nu så var det lite av ett nytt moment med andra plattor med ny form och material, annat fix, etc. så det var lite nervigt men det gick ganska fint. Det var lite knöligt vid golvbrunnen där manschetten ju bygger en del i höjd och allmänt känsligare för ojämnheter som tätskiktsskarvar med dessa mosaikplattor. Mam får känna noga med handen över plattorna och försöka trycka till lite hårdare ibland.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Haha, tack så mycketE epw skrev:
Jag är helt inne på ditt spår där. Det finns ingen anledning att inte göra det absolut bästa man kan om man väl ska göra det. Tiden är bortglömd om någon månad men resultatet lär ni leva med i decennier framöver. Keep up the good woork!Bernieberg skrev:
Jag var lite skeptisk till så små plattor / mosaik på golv, men jäklar det blev ju riktigt bra!
Var en väldigt fin ”melering” eller vad man ska kalla det på den som gör att materialet ser helt levande ut.
Var en väldigt fin ”melering” eller vad man ska kalla det på den som gör att materialet ser helt levande ut.
Vad kul att du gillar det. Eftersom marmor är ett känsligt material så hoppas vi att meleringen kommer fungera som lite kamouflage för eventuella missöden. Mosaik känns ju inte så fräscht och 2019 precis när man säger det, men hexagonformen gör det lite mer spännande å så är plattan lite mellanstor, 50 mm om jag minns rätt. Vi behövde lite mindre plattor i duschen för att hantera fallet. Vi diskuterade en väggnära golvbrunn ett tag, då hade vi kunnat gå större med plattorna, men en illa placerad bjälklagsbalk satte stopp för det. Alternativt hade vi kunnat byta platta utanför duschen, men jag föredrar att det är enhetligt. Sen är badrummet så smalt att stora plattor förmodligen inte hade kommit till sin rätt. Det är många funderingar, beslut och kompromisser innan man kommer fram till slutprodukten. Vi hoppas vi ska känna oss nöjda när allt är klart. Badrum gör man ju inte om i första taget. Vilket gör det hela en aning läskigt.G Grim Pedersen skrev:
Redigerat: