PellePeps PellePeps skrev:
Bra att hela familjens saker får plats! ;):p
Nu finns där ju av en händelse fler lådor i kommoden och där har jag så gentilt sparat ca en kvadratdecimeter till en deo av manlig karaktär, en dubbeldusch och en rakhyvel. ;):D

• Gilla
bygg_katt och 1 till
  • Laddar…
Det är denna låda @FruB pratar om till mig och barnen (vi är tre ”män”).

Verktygslåda i blå och svart med markerad detalj, framför tegelvägg och bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Pielstickn och 3 till
  • Laddar…
Jag vet precis hur det är. Jag började med 1/3 av våran walkin closet när den var klar. Nu är jag nog nere på 1/5 :crysmile:

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Åsa Lund
Allmännyttan där jag bor kör mellangrå fog på vägg
Bara för kännedom

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Allmännyttan där jag bor kör mellangrå fog på vägg
Bara för kännedom
Ja det är nog det optimala om man tänker praktiskt men inte riktigt den stil vi jagar.

Vi har inte haft smutsproblem med vår ljusgrå fog som suttit 3år nu. Svärföräldrarnas vita däremot...

• Gilla
Matrosen
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut! Imponerad!!

Angående fog hade jag också kört på ljusgrå. Var helt inställd på vit till vårat sedan men samme plattsättare som tidigare påpekat diverse om mina tankar menade på att vit fog är galenskap!

Tittar man på ljusgrå så är den såpass ljus att det ändå inte blir en markant linje mellan plattorna. En annan risk är fogens vita inte är exakt samma som kaklets vita, kaklet kan tex vara lite mörkare vitt än vad fogen faktiskt är och då får man en "lysande" fog istället.

Så jag hade kört på den ljusaste grå om jag vore er! Tror det blir absolut snyggast :)

Ett tips är att gå in på www.kakeldax.se och hitta ett kakel som är snarlikt/samma som det ni har och testa runt lite i deras provare, tycker den ger en ganska bra uppfattning om det hela :)

Bernieberg där du firade nyår är det vit fog mellan kakelplattorna, det funkar man får skura nån extra gång ibland i duschen bara. Kör så det ryker.

• Gilla
FruB
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ser riktigt bra ut! Imponerad!!

Angående fog hade jag också kört på ljusgrå. Var helt inställd på vit till vårat sedan men samme plattsättare som tidigare påpekat diverse om mina tankar menade på att vit fog är galenskap!

Tittar man på ljusgrå så är den såpass ljus att det ändå inte blir en markant linje mellan plattorna. En annan risk är fogens vita inte är exakt samma som kaklets vita, kaklet kan tex vara lite mörkare vitt än vad fogen faktiskt är och då får man en "lysande" fog istället.

Så jag hade kört på den ljusaste grå om jag vore er! Tror det blir absolut snyggast :)

Ett tips är att gå in på www.kakeldax.se och hitta ett kakel som är snarlikt/samma som det ni har och testa runt lite i deras provare, tycker den ger en ganska bra uppfattning om det hela :)
Tack för hejarop och bra input!

Tar absolut till oss av både dina och andras kommmentarer om fogfärg. Det är svårt. Vi har själv varit tveksamma och velat fram och tillbaka mellan vit och en ljus grå. De senaste var att vi sa att vi kör på en vit och jobbar mot målbilden utan att fega... men med forumets kommentarer blir man ju tveksam. Vill inte att det ska se rutigt ut och även de fogar som benämns ljusgrå är ganska mörka, men det kanske finns något mellanting. Gäller som sagt att hitta rätt vit också om vi nu går på det. Vi har ju lite tid kvar innan det är dags så vi får klura lite mer. Ska kika på Kakeldax virtuella plattsättare, den funkade inte så bra i mobilen bara.

Svårt att veta hur lika vi är er som ger råd också. Vissa ser ju allt med väldigt praktiska ögon och då är allt som är mindre lättstädat, mer repkänsligt, etc. än något annat ett sämre val. För oss är renoveringen som en skulptur vi jobbar på hela livet med en målbild att det ska bli estetiskt fulländat (en med visioner och en som tycker att det är kul att förverkliga dessa) :) Det är inte sällan det som är snyggt är opraktiskt har vi märkt. Men det kan man ibland köpa om det är riktigt snyggt.

E Ecke16 skrev:
Bernieberg där du firade nyår är det vit fog mellan kakelplattorna, det funkar man får skura nån extra gång ibland i duschen bara. Kör så det ryker.
Det låter ju positivt! Ja där ser det ju finfint ut och är det bara i duschen det krävs lite extra service känns det mer okej. Då lever hoppet om vita fogar lite igen :)

Blev två laddningar fix till idag att föra in i dagboken. Har fått in bra flyt och insett att det går ju ganska bra, så nu är det kul.

Fick även hjälp av de yngre förmågorna med en testläggning som de tyckte vi ska sätta upp där det fortfarande finns plats :)

Badrum under renovering med halvsatt vitt kakel och synliga gröna väggskivor.
Skapa konto

Vägg med nyinstallerad vit kakel och distanser använda för testläggning av plattor.
Skapa konto

Kakelplattor ligger på golvet i form av figurer, verktyg och skärvor syns, testläggning av kakel.
Skapa konto

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kanske funkar fogförsegling? :)
Vi körde på marmorvit som en kompromiss i köket i vår tidigare lägenhet, även om jag inte gillar kompromisser.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske funkar fogförsegling? :)
Vi körde på marmorvit som en kompromiss i köket i vår tidigare lägenhet, även om jag inte gillar kompromisser.
Ja det finns ju lite behandlingar man kanske kan testa för att förbättra förutsättningarna.

Marmorvit såg jag fanns i Kiiltos sortiment, hur är den? Ljust grå eller är det någon beige/gul ton? Funkade det som kompromiss eller var det bara ”inte vitt som vi egentligen ville men fortfarande lika smutskänsligt”?

Jag köpte Casco Dekor Premium Ljisgrå när jag la i hallen, och jag skulle säga att fogen är mycket ljusare än vad jag räknade med. Nu har jag iofs grå plattor i hallen men min fog känns vit och var inte så mörk som jag ville. Svårt att fota men den känns väldigt ljus.

Förpackning av Casco Dekor Premium ljusgrå fogbruk mot vit bakgrund.
Skapa konto
Närbild på en Casco Dekor Premium Ljusgrå fogförpackning med produktinformation på olika språk.
Skapa konto
Grå klinkergolv med ljus fog som ser vit ut, del av en sko och mattkant syns.
Skapa konto
Grå kaklade golvplattor med ljus fog i en hall med skor och en väska på golvet.
Skapa konto

P.S den är rätt skitig nu efter ett år med skor

richardtenggren
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det finns ju lite behandlingar man kanske kan testa för att förbättra förutsättningarna.

Marmorvit såg jag fanns i Kiiltos sortiment, hur är den? Ljust grå eller är det någon beige/gul ton? Funkade det som kompromiss eller var det bara ”inte vitt som vi egentligen ville men fortfarande lika smutskänsligt”?
Skulle säga att den upplevs som ljusgrå, men svårt att återge färg på bild ibland.
Den första bilden är tagen med telefon, oredigerad, väggarna är obruten vit som referens. Den andra är en bild från mäklarannonsen, högst troligen redigerad.
Men nu när jag kollat på första bilden upplevs den kanske mer grå än vad jag kommer ihåg, men samtidigt är allt runtom väldigt vitt, så tror den första bilden är lite varmare än vad det är i verkligheten.

• Ej redigerad bild av ett kökshörn med ljusgråa väggar och vit bänkskiva, innehåller kryddkvarnar och en burk.
    Skapa konto
  • Ett ljust kök med vita skåp, vita kakelväggar och trägolv, inkluderar fruktskål och köksutrustning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.