Rickard.
VidarH VidarH skrev:
Den har stått och gottat till sig i ungefär 15 år så lite våld kan nog behövas för att få loss mekaniken. Jag -tror- att jag lossade på rätt ställe, men jag ska kolla nästa gång jag har tillfälle. Senast jag arbetade med en Arboga var 1998 så jag är lite rostig jag med.
Då kan nog friktionsmekanismen behöva lite omvårdnad för att fungera som den ska. Har den inte använts på 15 år tycker jag du ska erbjuda dig att förvara den, dom tåls att användas och det är synd om dom inte gör det ;)

Rickard. Rickard. skrev:
Det ska inte kräva någon våld alls efter man har släppt på låsspaken(stora bak vid pelaren), lite får man ta i för att höja men det ska inte behövas våld.
VidarH VidarH skrev:
Hur mycket våld behövdes för att höja och sänka med veven? Det står en liknande hos grannen som också är lite motvals...
Själva låsningen har fungerat att manövrera hela tiden, det var bara veven för höjning och sänkning som kärvade.

Det gick att höja utan problem, men inte att sänka.

Först rejäla doser avfettning (fick någon sjuk industrispray från svärfar, värsta jag använt) runt kugghjulet, sedan smörja med krypande spray.
Till sist rejäl muskelstyrka, inga slag eller hävstänger behövdes.

Rickard.
För att höja behöver inte friktionskopplingen fungera men för att sänka måste den det. Får du inte den att funka som den ska är det nog bara att plocka ner den, rengöra, ta bort eventuellt rost, återmontera och justera in på nytt. Att smörja ett friktionsmaterial känns inte rätt :thinking:

Min maskin ser dock annars ut med en hakmutter utanför veven, din ser lite värre ut att serva.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
För att höja behöver inte friktionskopplingen fungera men för att sänka måste den det. Får du inte den att funka som den ska är det nog bara att plocka ner den, rengöra, ta bort eventuellt rost, återmontera och justera in på nytt. Att smörja ett friktionsmaterial känns inte rätt :thinking:

Min maskin ser dock annars ut med en hakmutter utanför veven, din ser lite värre ut att serva.
Tack för informationen om friktionskopplingen!

Grymt skönt att veta hur det fungerar.

Jag har hela tiden gjort detta projekt med lite "skit samma" attityd, jag tog den för att rädda den från skrotning.

Jag misstänker att wd40'n inte lyckades penetrera så långt, eftersom det fungerar bra nu :)

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Det som göms i skärolja och skit, kommer fram med stålborste...

Det är sen "Sheffield No34"-chuck.

Någon åsikt om det är av sådan kvalitet att det är värt att fixa i ordning?

Rickard.
Min åsikt är att du får göra vad du tycker är roligast helt enkelt, brinner du för att renovera saker för din egen skull så kör på men jag skulle inte skämmas det minsta över att lämna den till återvinning och köpa mig en ny.

Här har du två exempel en tysk och en import för ungefär halva priset.
https://shop.otdtools.se/category/b-kona-2

Redigerat:
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Chucken har avgjort själv, eftersom det är en rejäl grad/repa i godset. Det blir en ny.

Här är en bild på hjälten i rengöringsprojektet.

Läskigt effektiv fettlösare.
Sprayburk märkt "BYCOTEST C10" på smutsigt arbetsbänk i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars har jag hunnit grotta ner mig i eldragningen.

Det skall ha varit en "riktig pulare" där och skruvat tydligen.
Alltid spännande att spåra och gissa vad folk skruvat dit kring el, väldigt mycket renare på en borrmaskin än en gammal bil åtminstone.

Den här 230v dragningen visade sig inte ha någonting med maskinen att göra alls.
Min gissning en brytare för en maskin eller något man använt samtidigt.
Äldre maskin, öppen elektrisk kopplingslåda, ledningar, kontakter, växelhandtag, rostig, industriell utrustning.
Skapa konto

Bort med den helt enkelt. Riktigt skönt!

Förhoppningen var att maskinen har orörd trefas kvar.

Vid en öppning verkar det vara lite för fräscha kablar, någon har bytt infästning för jord åtminstone. (Lite mörk bild kanske) Eldragning inuti en rostig metallstruktur med elektriska komponenter och ledningar synliga.
Skapa konto

Men det gick rätt enkelt att titta på änden på kabeln utan trefashandske, för att se vilken fas som har vilken färg.

Bra resurser finns på världens bästa forum också. Eldragning inuti en rostig metallstruktur med elektriska komponenter och ledningar synliga.
Skapa konto

Och så inkoppling i uttag och test!

Riktigt jäkla kul när allt fungerar! Bara att komma på något bra projekt där jag behöver borra nu :thinking:

Och beställa en chuck då

• Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Snyggt (y)

Vad är det för varvtal på den?

Rickard.
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.