Hej!

Vi är på gång att helrenovera en tvättstuga. Vi har väldigt lite erfarenhet av att anlita hantverkare och det känns som det svåraste är just att komma igång. Jag har tidigare anlitat en ventilationstekniker via en jämförelsesajt på nätet och det gick väldigt bra. Just nu velar jag mellan:
  • Offertsajter på nätet
  • Bygghandlarnas tjänster (har Byggmax, Beijer, Colorama och XL-bygg i närheten som samtliga erbjuder projektering i olika stor utsträckning)
  • En lokal byggare jag vet är bra men som dock har lång väntetid
Jag är lite nyfiken på att höra med någon av de lokala butikerna. Som jag förstår det har Byggmax och Beijer en variant av offertjämförelse medan Colorma och XL-bygg erbjuder expertis med t.ex. hembesök, uppritning, projektledning och dylikt.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag tänker att det kan gå snett med även en bygghandlarhantverkare, men med skillnaden att det i det fallet åtminstone finns någon annan part (bygghandeln) som gjort den grundläggande granskningen av hantverkaren så man kan vara hyfsat säker på att denne inte är en ruffel-och-båg-snickare.

Sen tänker jag att det spelar in lite var du bor? Åtminstone här på landsbygd/småort så är det inte större än att hantverkare känner varandra och vi har till viss del gått på rekommendationer hantverkare emellan då de kunnat se varandras arbeten på olika håll. Men det är ju lite annat i Stockholm exempelvis.

Ja det kanske fungerar som en grundläggande kvalitetssäkring. Jag bor också landsbygd.

Jag funderar nästan på om jag ska använda alla alternativen, skicka in en begäran på en offertsajt, höra av mig till Colorama samt även den byggare jag känner till sen tidigare. Men då ska man orka med också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.