Håller på och ska renovera ett badrum. Huset är från 1984 och badrummet är senast renoverat 2003.
Rummet ligger mitt i mellan kök och tvättstuga (i tvättstugan finns inkommande vatten och bergvärmepump). Båda dessa rum är nyligen renoverade.

Vi har tagit in hjälp av flertalet VVS-firmor där det ungefär kommit lika många lösningar.

I badrummet finns det rör genom golv. Se bild.
- Två av rören går till dusch.
- Två av rören är från tvättstugan, alltså matningar.
- Två av rören går vidare till kök.

Stora alternativet:
De flesta rekommenderar att ta bort rören ur golv, och få upp dem i väggen i något de kallar för skåp, för att uppfylla krav för Säker Vatten. Dock kan matningsrören vara för korta så att det behöver dras nya matningar och därmed synliga rör i tvättstugan. Vissa behöver även gå in och dra ny rör i köket, dessa blir dock gömda bakom köksstommar etc.
Dessa offerter har legat runt 30.000 - 40.000 kr där de dessutom inte riktigt vill lämna fast pris utan vill ha vissa delar rörliga.

Lilla alternativet:
Vi har en plattsättare som säger att den kan täta och gumma en klack för att på så sätt göra det tätt. Det är dock inte godkänt har jag fått veta. Då behöver vi bara hjälp med att dra om rören till dusch så att de kommer ut från väggen där vi vill ha dem. Vi ska även ta bort rör som är kopplade till värmesystem som även de kommer ur golv (detta ingår även i stora alternativet.). Offert för detta för VVS ligger på 5.000 kr, fast pris.

---

Som ni ser är det ganska stor skillnad i pris. För mig som inte kan VVS så ser jag inte riskerna med klacken, även fast den inte följer branschregler. Försäkringsbolaget säger bara att de kollar efter att det är fackmannamässigt utfört, men att det inte ska krävas att göra åverkan på andra rum för att uppfylla reglerna.
Vilka regler är det ens man ska följa för att det ska anses vara fackmannamässigt utfört? Säker Vatten? GVK? BKR?

Hur skulle ni gjort? Jag förstår att rörmokarna vill göra enligt konstens alla regler, dels för yrkesstolthet och dels för att det ska vara ett större jobb och att de tjänar mer pengar på det.

Var ligger egentligen riskerna för att behålla rör genom golv? Rören kommer vara ungefär 2 meter från dusch med en duschvägg emellan.

• VVS-rör som sticker upp från ett hål i golvet med isolering synlig, i ett renoveringsprojekt för badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
E Emajlo skrev:
Vilka regler är det ens man ska följa för att det ska anses vara fackmannamässigt utfört? Säker Vatten? GVK? BKR?
Säker vatten och sen antingen GVK eller BKR. Mattläggare brukar följa GVK och plattsättare BKR så det beror på vilket ytskikt ni ska ha.

E Emajlo skrev:
Var ligger egentligen riskerna för att behålla rör genom golv?
En av de vanligaste anledningarna till stora vattenskador är smygläckage i en rörkoppling, dvs. det kommer en droppe då och då som följer röret neråt och den vägen kommer in under tätskiktet för att under lång tid göra isolering, reglar etc. blöta. Kan pågå åratals innan man upptäcker att golvet börjar svikta eller det börjar lukta.

• Gilla
LATH
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Säker vatten och sen antingen GVK eller BKR. Mattläggare brukar följa GVK och plattsättare BKR så det beror på vilket ytskikt ni ska ha.
Det är kakel och klinker.

BirgitS BirgitS skrev:
En av de vanligaste anledningarna till stora vattenskador är smygläckage i en rörkoppling, dvs. det kommer en droppe då och då som följer röret neråt och den vägen kommer in under tätskiktet för att under lång tid göra isolering, reglar etc. blöta. Kan pågå åratals innan man upptäcker att golvet börjar svikta eller det börjar lukta.
Okej, men hur kommer det in under tätskikt och gummimassa? Borde inte det hålla tätt? Vad är t.ex. skillnaden mot en golvbrunn. Och varför är risken större för smygläckage i en koppling i ett badrum jämfört med om man har rör genom golv i kök, badrum utan dusch eller tvättstuga?

Jag vill gärna förstå varför denna regel finns. :p

BirgitS
E Emajlo skrev:
Okej, men hur kommer det in under tätskikt och gummimassa? Borde inte det hålla tätt?
Det är klart att det borde men i praktiken har det väl visat sig att det inte blir så allt för många gånger. Behöver ju inte drabba dig men det räcker ju med att försäkringsbolagen fick betala ut för mycket för att de ska skärpa reglerna.
E Emajlo skrev:
Och varför är risken större för smygläckage i en koppling i ett badrum jämfört med om man har rör genom golv i kök, badrum utan dusch eller tvättstuga?
Ingenstans får det numera finnas dolda kopplingar och det får inte heller gå tappvattenrör genom golv i tvättstugor och toaletter utan dusch. Kommer gissningsvis en sån regel för kök också.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är klart att det borde men i praktiken har det väl visat sig att det inte blir så allt för många gånger. Behöver ju inte drabba dig men det räcker ju med att försäkringsbolagen fick betala ut för mycket för att de ska skärpa reglerna.

Ingenstans får det numera finnas dolda kopplingar och det får inte heller gå tappvattenrör genom golv i tvättstugor och toaletter utan dusch. Kommer gissningsvis en sån regel för kök också.
Okej, jag förstår nog lite bättre nu. Jag får någonstans försöka väga risken mot att försäkringsbolaget inte hjälper mig vid eventuell läcka (i just de rör som kommer från golv) mot den extrakostnad jag behöver lägga nu på ca 30.000 kr.

Om man kollar på https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar/rorgenomforingar-i-golv/ så verkar det godkänt med tappvatten genom golv i en wc utan dusch. Det hjälper inte mig så mycket dock eftersom jag renoverar badrum med dusch, men men...

Jag kan ju förstå att man vill följa reglerna när det gäller nyproduktion, men när det gäller gamla hus så blir ju det mesta felaktigt med tiden eftersom det kommer nya regler ofta. De flesta bor ju ändå i gamla hus tänker jag.

Nu var det en VVSare som sa att det är plattsättaren som skriver avvikelsen och att deras garantier kvarstår även fast man bygger en låda runt rören från golv. Kan det stämma? Och vad är bäst för ett försäkringsärende, att ha avvikelse eller inte från VVS?

Han sa också något om att summan för att göra en ändring för att följa Säker Vatten överstiger 15.000 kr så anses det inte rimligt att efterfölja reglerna och därmed blir det godkänt ändå. Hittar dock inget om detta. Någon som känner till något om det?

BirgitS
Det där är nog frågor som bara ditt försäkringsbolag kan svara på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.