Hej!

Jag försöker planera badrumsrenoveringen i källaren. Det finns olika material på väggarna, vilket gör det lite svårt för mig att välja rätt alternativ.

Vår första tanke var:

1. Byta tätskikt och gjutjärnsbrunn. Vi övervägde plastmatta, men vi har hört att den kan släppa lättare än tätskikt och kakel? Någon som vet?

2. Måla väggarna och installera en duschkabin.

3. Finns det någon risk med gipsskivor på innerväggarna? Kanske montera FIBO på dem?

När vi pratade med ett våtrumsföretag (vi försökte få enbart golvet och brunnen gjord) menade de att alla väggar ändå behöver skyddas med tätskikt, och att källarväggen ska reglas + tätskikt + kakel.

Vi vill verkligen göra det så billigt som möjligt, men ändå något som fungerar. Vi förstår att det kanske inte blir "godkänt av försäkringsbolagen". Men jag vet inte hur mycket man ska bry sig om det när det gäller källaren.

Vad tycker ni?

Tack på förhand.

Hur gammalt är huset , finns de isolerande platta ? Fukt problem? storlek ? Allt skall ha tätskikt , golvet läggs med diffusion öppet tätskikt och sen folie på vägg . Vilken typ av vägg har du idag ? Lägg upp bild,

R Rickard.lj skrev:
Hur gammalt är huset , finns de isolerande platta ? Fukt problem? storlek ? Allt skall ha tätskikt , golvet läggs med diffusion öppet tätskikt och sen folie på vägg . Vilken typ av vägg har du idag ? Lägg upp bild,
Hej,

Huset är från 1976
Oisolerad platta
Det fanns förhöjda fuktvärden i den väggen och släpp. Men nu har vi dränerat om huset, så det borde vara åtgärdat.
3.25 m2 i storlek
Jag tyckte att jag laddade upp en bild, men tydligen inte. Försöker igen.

Vår besiktningsman tyckte inte att man borde ha tätskikt mot källarväggen för att låta den andas. Enbart den delen vatten hamnar direkt. Då vi tänker ha duschkabin, så är inte det ett problem ser vi.

Vad är "diffision öppet tätskikt"? Hur skiljer det sig från vanligt tätskikt? Folien är väl tät?

Bild i JPG

• Badrum med toalett, handfat och dusch. Väggarna är märkta som leka/spackel och gips. Golvets avloppsbrunn består av gjutjärn med plast rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
https://tatskiktsprodukter.se/produ...MI-YSx3LSoiwMVIxeiAx08agXWEAQYAiABEgL8CvD_BwE

Om du går in och läser om detta så kommer de hjälpa dig ,,

I ditt badrum så köp a+x och ha golv och 1 m utanför hörn i dusch , sen gips vägg är de folie , den andra väggen med Leca är den yttervägg ?

Jag skulle i ditt fall tagit upp hela betong golvet om du ändå ska byta brunn och rör från handfat, då kan du isolera golvet och säkra dig från tillskjutande fukt

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag reagerade på att du har gjutjärnsbrunn och plaströr, är det vanlig? Kan det vara så?

Jag vet inte faktist. Vi var själva överraskade, men fick det bekräftat med filmning.

R Rickard.lj skrev:
[länk]

Om du går in och läser om detta så kommer de hjälpa dig ,,

I ditt badrum så köp a+x och ha golv och 1 m utanför hörn i dusch , sen gips vägg är de folie , den andra väggen med Leca är den yttervägg ?

Jag skulle i ditt fall tagit upp hela betong golvet om du ändå ska byta brunn och rör från handfat, då kan du isolera golvet och säkra dig från tillskjutande fukt
Det är en leka betong innerväggar.
Vi kommer endast öppna upp för brunnen. Rören behöver vi inte röra.

Så jag tycker inte större åtgärd i golvet är något rimligt.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
kalleanka85 kalleanka85 skrev:
Det är en leka betong innerväggar.
Vi kommer endast öppna upp för brunnen. Rören behöver vi inte röra.

Så jag tycker inte större åtgärd i golvet är något rimligt.
Okej. Men då är de den länken jag skickade som skall användas på golvet och en del på dusch delen , funkar även hela den väggen , sen är de folie med tillbehör

Paul-Staffanstorp
Vid oisolerad platta i källare så kan man välja på att antingen...

1. Lägga diffusionsöppet fuktskydd över hela golvet samt ytterväggen och sen folie på innerväggarna.

2. Sätta folie på innerväggarna med utvik 50mm på golvet samt på den del av ytterväggen & golv där duschen hamnar och som kan vattenbegjutas samt 10cm utanför duschzonen, men lämna resten av golvet utan fuktskydd. (Så gjorde man innan diffusionsöppna tätskikt dök upp.)

Reagerar på att blandaren sitter på ytterväggen så den borde man kanske ändra när man ändå håller på men jag är osäker på om det är ett måste när det är källarplan.
Normalt sett får man ju inte ha rör i yttervägg tänker jag.

Plastringen ner i brunnen är nog bara monterad för de inte kunnat klämma fast mattan mot gjutjärnsbrunnen så för att fixera mattan och leda vattnet ner i brunnen så har de satt dit den.

Plastmatta i källare med oisolerad platta är lika mycket big no-no som parkettgolv då man har fuktvandring uppåt som måste ta sig ut för annars släpper mattan och parketten sväller. ;)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vid oisolerad platta i källare så kan man välja på att antingen...

1. Lägga diffusionsöppet fuktskydd över hela golvet samt ytterväggen och sen folie på innerväggarna.

2. Sätta folie på innerväggarna med utvik 50mm på golvet samt på den del av ytterväggen & golv där duschen hamnar och som kan vattenbegjutas samt 10cm utanför duschzonen, men lämna resten av golvet utan fuktskydd. (Så gjorde man innan diffusionsöppna tätskikt dök upp.)

Reagerar på att blandaren sitter på ytterväggen så den borde man kanske ändra när man ändå håller på men jag är osäker på om det är ett måste när det är källarplan.
Normalt sett får man ju inte ha rör i yttervägg tänker jag.

Plastringen ner i brunnen är nog bara monterad för de inte kunnat klämma fast mattan mot gjutjärnsbrunnen så för att fixera mattan och leda vattnet ner i brunnen så har de satt dit den.

Plastmatta i källare med oisolerad platta är lika mycket big no-no som parkettgolv då man har fuktvandring uppåt som måste ta sig ut för annars släpper mattan och parketten sväller. ;)
Hej

Tack för alla svar. Det har verkligen satt igång tankarna.

Den fuktskydd lösningen är nog vad vår besiktningsman föreslog. Endast tätskikt där duschen är monterad Och får vatten på sig.

Men då vi tänkte minska arbetsinsatsen, tänkte vi köra på duschkabin och strunta i tätskikt helt på väggarna. Endast på golvet då.

Vad tycker du om det?

Paul-Staffanstorp
Hej

Tack för alla svar. Det har verkligen satt igång tankarna.

Den fuktskydd lösningen är nog vad vår besiktningsman föreslog. Endast tätskikt där duschen är monterad Och får vatten på sig.

Men då vi tänkte minska arbetsinsatsen, tänkte vi köra på duschkabin och strunta i tätskikt helt på väggarna. Endast på golvet då.

Vad tycker du om det?
Ja jag såg det med duschkabin och så klart fungerar det ju bättre då den direktkopplas till brunnen men man ska ju vara medveten om att det är gjort så och inte fackmässigt så man inte helt plötsligt får för sig att ta bort den och duscha öppet.
Försäkringsbolagen är ändå ofta ganska motsträviga till ersättningar när det kommer till badrumslösningar i källarplan och det finns inga helt givna regler.

Hade det varit i mitt eget hus till mig själv och jag skulle köra med en direktkopplad duschkabin så hade jag bara kört brunnsmanschett och rollbart fuktskydd på golvet i hörnet där kabinen ska stå samt 10cm utanför storleken av kabinen.
Hade även lagt gummi i golv/väggvinkeln och satt remsa där 50+50mm för att skydda väggarna från att suga upp ev. vatten. (Framförallt gipsväggarna)
Detta mest för om inte brunnen hinner svälja undan vatten så skyddar man ändå väggarna från att suga upp fukt.

Ja jag såg det med duschkabin och så klart fungerar det ju bättre då den direktkopplas till brunnen men man ska ju vara medveten om att det är gjort så och inte fackmässigt så man inte helt plötsligt får för sig att ta bort den och duscha öppet.
Försäkringsbolagen är ändå ofta ganska motsträviga till ersättningar när det kommer till badrumslösningar i källarplan och det finns inga helt givna regler.

Hade det varit i mitt eget hus till mig själv och jag skulle köra med en direktkopplad duschkabin så hade jag bara kört brunnsmanschett och rollbart fuktskydd på golvet i hörnet där kabinen ska stå samt 10cm utanför storleken av kabinen.
Hade även lagt gummi i golv/väggvinkeln och satt remsa där 50+50mm för att skydda väggarna från att suga upp ev. vatten. (Framförallt gipsväggarna)
Detta mest för om inte brunnen hinner svälja undan vatten så skyddar man ändå väggarna från att suga upp fukt.
Hej

Vad är det för gummi du tänker dig?

Paul-Staffanstorp
Hej

Vad är det för gummi du tänker dig?
Rollbara tätskikt brukar kallas gummi.

Annars är det folie.

Rollbara tätskikt brukar kallas gummi.

Annars är det folie.
Ok. Intressant.
Känner du till någon produkt? Jag tror inte jag hittar rätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.