Ska du regga den som lätt mc?

corre skrev:
Ska du regga den som lätt mc?
Nej, jag kommer nog finåka lite när det är bra väder och chansa på att det går bra, det blir absolut ingen buskörning och polisen brukar faktisk se mellan fingrarna när det gäller trimmade entusiastmopeder som körs av lite mognare personer.

Micro skrev:
Det är snart dags att du gör en plats i vardagsrummet för denna fina moped.:p
Jag hade helt seriöst kunnat ha den i vardagsrummet i vinter, i alla fall så länge jag inte provstartat den, efter uppstart lär den ju dofta en del tvåtakt.
Men min bättre hälft skulle nog ha åsikter om det, så den får bo kvar i garaget.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag hade helt seriöst kunnat ha den i vardagsrummet i vinter, i alla fall så länge jag inte provstartat den, efter uppstart lär den ju dofta en del tvåtakt.
Men min bättre hälft skulle nog ha åsikter om det, så den får bo kvar i garaget.
Klart du ska ha den i vardagsrummet, fråga dom här lirarna... 0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
Nja, till skillnad från Jan Banan så delar jag ju inte bostad med Slobban, även om detta innebär att jag inte får ha en 2-taktare i vardagsrummet så känner jag mig lycklig över detta faktum.

Sen senast har jag kämpat med att tå tag i ett klassiskt TT-styre, till slut lessnade jag och gjorde ett själv istället. Eftersom jag ändå ville blästra och lacka det svart (som med nästan alla andra cromade detaljer) så fanns ju goda förutsättningar att bygga ett eget styre. Sagt och gjort, mitt gamla cupinni-styre fick sätta livet till och lite svets, blästring och lack senare så är det här resultatet.
008.jpg
Skapa konto

Sen har jag äntligen fått hem bromsskivan så jag har äntligen kunnat montera framhjulet, bromsoket, den stålomspunna slangen och bromsreglaget.
006.jpg
Skapa konto

Jag har även fått dit det nya luftfiltret, eftersom jag använder utrymmet där original luftburk ska sitta som elcentral så fick jag lösa luftreningen på ett annat sätt.
007.jpg
Skapa konto

Jag tycker den blev häftig med bromsskiva, lackad CS-framskärm och alufälgar :)
005.jpg
Skapa konto

• Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Det har inte hänt så enormt mycket sen sist. Kopplingswiren monterades igår vilket ledde till att jag insåg att kopplingen i motorn inte funkade som den skulle. Efter att ha rivit isär alla beståndsdelar och felsökt lite så kunde jag konstatera att det måste vart en riktig klåpare som försökt byta lammeller, lammellerna var visseligen nya, men det var inte rätt monterat. Nåväl, nu funkar den som den ska i alla fall.

Ikväll har jag monterat emblem och "kneepads" på tanken, lägg även märket till det svartlackade tanklocket :)
001.jpg
Skapa konto

Även bakskärmen har fått sina dekaler, precis som original.
002.jpg
Skapa konto

Avgassystemet är monterat, en av få delaljer som fick vara cromfärgade.
003.jpg
Skapa konto

Nu är det inte långt borta innan jag kan provstarta den, jag tänkte bara koppla elen klart först. Jag håller på med en liten speciallösning när det gäller glödlampan till strålkastaren, jag återkommer till det.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Strålkastaren ja.
Dessa gamla frålkastare använder en lampsockel som heter ba15d och original var det 6v och 15/15w (hel/halvljus). Dessa glödlampor är nästan omöjliga att hitta i 12v och även om man skulle göra det så känns det mesigt med 15w nu när jag har en 85w generator.
Jag tog och tillverkade en special lamphållare för sockel ba20d och fick däremd ett mycket större utbud av glödlampor att välja på. Min hemabyggda lamphållare medger dessutom att jag kan justera glödlampan i djupled och däremd ställa in samma ljusbild som original.
Här kan ni se den nya 35/35w halogenlampan bredvid originalet.
001.jpg
Skapa konto

002.jpg
Skapa konto

För övrigt är elen färdigkopplad nu, jag valde att montera en modernare ljusomkopplare från en zundapp cs50 -80 tal. Samtliga funktioner är inkopplade förutom blinkers som min -69a saknar. Jag kopplade istället blinkeromkopplaren som extra dödare, nu stannar motorn om jag för omkopplaren antingen åt höger eller vänster.

001 (2).jpg
Skapa konto

Strålkastaren monterad.

002 (2).jpg
Skapa konto

Idag var även en stor dag då jag provstartade den för första gången, den startade på 3:e kicket men gick inget vidare alls om jag inte använde choke konstant. Det visade sig att lågfartsmunstycket var igentäppt. Efter rengöring av förgasaren gick den bättre, jämn och fin tomgång och mycket lättstartad, men den får för mager luft/bränsleblandning. Jag misstänkte att det skulle kunna bli så eftersom jag har ett sportluftfilter som släpper igenom ett högre luftflöde jämfört med original luftburk/filter.
Mya större munstycken är beställda så det ska nog bli ordning på det oxå. Förutom detta så börjar detta projekt lida mot sitt slut, jag ska innom kort fixa lite utomhusbilder på det färdiga resultatet.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
...Förutom detta så börjar detta projekt lida mot sitt slut, jag ska innom kort fixa lite utomhusbilder på det färdiga resultatet.
Härligt, något i stil med detta kanske vi får se då? :D

https://www.youtube.com/watch?v=9_TEovSPsFg&t=2m22s

Var köpte du blästerskåpet? Verktygsboden?
Funkar det bra?
Ska till att renovera en Duett A-traktor och där blir det nog lite delar att blästra...
Tips på "vanlig" bläster för större ytor, typ ramen eller är det bättre att lämna bort kanske?

Jag köpte skåpet på jula och jag tycker att det har funkar riktigt bra, jag kör med deras sand också.
Tänk på att en bläster kräver väldigt mycket luft, min Atlas Copco LE5 är för liten, den orkar inte hålla fullt tryck när jag blästrar längre stunder, men eftersom den har 150l tank så funkar den ändå bra om man inte har allt för bråttom.

I mitt fall var det endast ramen som inte fick plats i skåpet och då valde jag att lämna bort den istället för att köpa någon ytterligare utrustning.

Förgasaren är nu bestyckad och den går som ett skott, 5 växlar och 80cc inbjuder verkligen till lite gasande, den gör säkert 80-90 knyck. Men det är heller inget problem att finåka runt på låga motorvarv.

Jag lovade lite bilder och dessa togs igår i kvällssolen efter en två mils utflykt.

022.jpg
Skapa konto

023.jpg
Skapa konto

024.jpg
Skapa konto

025.jpg
Skapa konto

• Gilla
CM1234 och 16 till
  • Laddar…
B
Snyggt! Lite avis...

Hej, jag blir saligt varm när jag ser bilderna. Jag var nämligen en av de 12 i Sverige som vann en KS50 av MotorKraft i Stockholm 1962. Jag minns den som i går, blyertsgrå, elegant i stil och allt. En av de första resorna jag gjorde blev jag frånkörd av min kompis som åkte Puch. Men när vi skulle åka tillbaka hade jag demonterat toppackningen och då var det genast mera fart på den, nu fick Puchen ofta se mej bakifrån. Senare blev det trim och inreg med toppfart uppåt 100. Men absolut den mest fantastiska moppen på marknaden!!! Grattis till ditt fynd! Sture (då Umeå)

Jag tackar ödmjukast för allt beröm och uppskattning från er alla. Sture vill jag hälsa välkommen till forumet och bara det faktumet att han valde att registrera sig för att berätta sin historia här känns smickrande. Faktiskt är det så att jag under de senaste månaderna har fått erfara hur påfallande många det är som har en egen historia eller relation till just Zundapp. Många av de som besökt mig och tittat på projektet senaste månaderna har genast börjat berätta om gamla minnen kring egna eller andras mopeder. Det måste verkligen vara så att de där åren då många körde mopeder är en period i livet som skapar många intryck och minnen, att intresset för entusiastmopeder idag är större än någonsin talar ju också för det faktumet.
Tack än en gång för all uppmuntran!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I sommar har det blivit en del körande och jag har även besökt ett par mopedträffar. Det är löjligt roligt att köra och speciellt i sällskap av likasinnade.

Några bilder från olika träffar:
DSC_0344%20-%20Kopia.jpg
Skapa konto

143702038151355300_resized.jpg
Skapa konto

143702038295162000_resized.jpg
Skapa konto

• Gilla
Majgårdarna och 8 till
  • Laddar…
Länge sen sist, men nu är det dags för en liten modifiering och självklart kommer det att dokumenteras i den här tråden.
Det är ett större lykthus (KS100) med ett så kallat "clip on" styre som ska monteras, förhoppningsvis kommer det bidra till att skapa en lite tuffare look :cool:

image12.jpg
Skapa konto

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.