Efter att ha byggt hus på mer eller mindre all fritid de senaste åren så tyckte jag att det var dags för något projekt som enbart är för nöjes skull. Projektet har inget spikat slutdatum och det kommer pågå i mån av tid och intresse vid sidan om familjeliv, husägande och allt vad det innebär.
Projektet ska bestå av helrenovering, ombyggnation samt specialanpassning av en Zundapp KS50 från 1969. Tanken är att bygga den precis så som jag vill ha den, det kommer med andra ord göras en del avsteg från hur originalet såg ut då det lämnade fabriken för 45 år sedan.
Jag är väl medveten om att det finns andra forum som är avsedda för denna typ av projekt och som besöks av personer som brinner för detta intresse, men jag tänkte ändå chansa om se om det finns intresse även här.
Här är en bild på utgångsobjektet i skapligt bruksskick:
Som sagt, fortsättning följer om intresse finns?
Projektet ska bestå av helrenovering, ombyggnation samt specialanpassning av en Zundapp KS50 från 1969. Tanken är att bygga den precis så som jag vill ha den, det kommer med andra ord göras en del avsteg från hur originalet såg ut då det lämnade fabriken för 45 år sedan.
Jag är väl medveten om att det finns andra forum som är avsedda för denna typ av projekt och som besöks av personer som brinner för detta intresse, men jag tänkte ändå chansa om se om det finns intresse även här.
Här är en bild på utgångsobjektet i skapligt bruksskick:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, fortsättning följer om intresse finns?
Kul att höra 
Faktum är att även min har vart röd original, det visade sig när jag började skruva av kåporna på ramen.
Om jag fattat det rätt så fanns -69
rna i röd och svart original. Det som gjort att jag fastnat för just -69 är att det var ett av få år som de hade den höga "pungkrossartanken" som jag tycker är extra snygg.
Första tillbehöret som jag, för någon vecka sedan, köpte var aluminiumhjul, dvs hjul från en betydligt nyare Zundapp (troligen början av -80 talet). Anledningen till aluhjulen är flera, dels är det svårt att renovera ekerfälgar, dels är det mycket svårt att hitta ekerfälgar med de störra bromstrummorna (som aluhjulen har) och sist men inte minst så tycker jag att aluhjulen är snyggare.
Aluhjulen jag köpt kommer från en KS80 som har bromsskiva på framhjulet, i övrigt ser de precis ut som Zundapps vanliga mopedhjul. Den större bromstrumman bak och ombyggnaden till bromsskiva fram kan nog komma att visa sig vara klokt längre fram i projektet, mer fartresurser = behov av bättre bromsar *host host*
På bilden är fälgarna helt demonterade och blästing påbörjad på den ena.
På tal om blästring så insåg jag snabbt att jag behövde komplettera verkstaden med ett blästerskåp för att kunna utföra en seriös renovering.
Faktum är att även min har vart röd original, det visade sig när jag började skruva av kåporna på ramen.
Om jag fattat det rätt så fanns -69
Första tillbehöret som jag, för någon vecka sedan, köpte var aluminiumhjul, dvs hjul från en betydligt nyare Zundapp (troligen början av -80 talet). Anledningen till aluhjulen är flera, dels är det svårt att renovera ekerfälgar, dels är det mycket svårt att hitta ekerfälgar med de störra bromstrummorna (som aluhjulen har) och sist men inte minst så tycker jag att aluhjulen är snyggare.
Aluhjulen jag köpt kommer från en KS80 som har bromsskiva på framhjulet, i övrigt ser de precis ut som Zundapps vanliga mopedhjul. Den större bromstrumman bak och ombyggnaden till bromsskiva fram kan nog komma att visa sig vara klokt längre fram i projektet, mer fartresurser = behov av bättre bromsar *host host*
På bilden är fälgarna helt demonterade och blästing påbörjad på den ena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tal om blästring så insåg jag snabbt att jag behövde komplettera verkstaden med ett blästerskåp för att kunna utföra en seriös renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag sålde nyligen min KS-50 74:a som jag demonterade och la i en trälåda för drygt 30 år sedan på grund av motorstopp, har jag för mig. Sedan blev det bil och tiden bara gick och i framtiden kanske man skulle haft tid att plocka ihop den, men det blev inte så. Därför kan jag inte ha synpunkter på modifieringarna, men skulle själv valt strikt original.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att det fanns ett så pass stort intresse här 
Jag är väl medveten om att många förespråkar "strikt original" när det gäller seriösa renoveringar av dessa klenoder. Men personligen tycker jag att det är för vanligt med strikta renoveringar, det görs hela tiden och vem som helst som har (mycket) pengar kan köpa sig en i originalskick. Det finns helt enkelt redan för många (iof mycket vackra) brilliantblå eller arizonaguld färgade för att jag ska vilja skapa ytterligare en.
Jag har ambitionen att göra en mycket seriös renovering men samtidigt lägga min personliga prägel på den, om den som färdig blir mer eller mindre värdefull i andras ögon spelar mindre roll, just nu känns det som att detta kommer att bli en "keeper".
Ikväll har jag hämtat ut en leverans av spackel, slipgrund, metallicbas och klarlack. Jag har blästrat lite fler delar och spacklat några mindre skavanker på "gristrynesbakskärmen", jag har även lagt igen hålen som original är till för att fästa nummerplåten.
Jag är väl medveten om att många förespråkar "strikt original" när det gäller seriösa renoveringar av dessa klenoder. Men personligen tycker jag att det är för vanligt med strikta renoveringar, det görs hela tiden och vem som helst som har (mycket) pengar kan köpa sig en i originalskick. Det finns helt enkelt redan för många (iof mycket vackra) brilliantblå eller arizonaguld färgade för att jag ska vilja skapa ytterligare en.
Jag har ambitionen att göra en mycket seriös renovering men samtidigt lägga min personliga prägel på den, om den som färdig blir mer eller mindre värdefull i andras ögon spelar mindre roll, just nu känns det som att detta kommer att bli en "keeper".
Ikväll har jag hämtat ut en leverans av spackel, slipgrund, metallicbas och klarlack. Jag har blästrat lite fler delar och spacklat några mindre skavanker på "gristrynesbakskärmen", jag har även lagt igen hålen som original är till för att fästa nummerplåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bit för bit plockas den isär och många av delarna går direkt till blästerskåpet.
Är det någon som har något bra tips på bra färgborttagningsmedel som kan hjälpa till att få lacken på fälgarna att släppa? Det är så tjock och seg lack att det kommer ta mig många timmar att blästra dem rena, det hade vart smidigt med färgborttagningsmedel som funkar.
Gärna något som man kunde göra ett litet bad av i botten på en tunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har något bra tips på bra färgborttagningsmedel som kan hjälpa till att få lacken på fälgarna att släppa? Det är så tjock och seg lack att det kommer ta mig många timmar att blästra dem rena, det hade vart smidigt med färgborttagningsmedel som funkar.
Gärna något som man kunde göra ett litet bad av i botten på en tunna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Bums, om det finns fortfarande. Hemgjord "Bums"=tapetklister och kaustiksoda. Bromsvätska.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Haha, detta för mig tillbaka till något jag själv råkade ut för. Körde alldeles för fort in i en korsning med min Yamaha DT50 (Något som gärna femtonåring gossar med trimmade moppar gör).Gabbe1 skrev:
En tant hade svårt att bedöma min hastighet och körde ut i korsningen vilket resulterar i att jag får tvärnitar, flyger upp på tanken med paketet. Tror aldrig jag fått en pungspark som gjort så ont. Men det gick bra att få barn över 15 år senare
