32 363 läst ·
11 svar
32k läst
11 svar
Renovering av trädgårdssoffa, val av trä till sitts
Hej
Jag håller på att renovera en gammal gjutjärnssoffa. Gavlarna är av gjutjärn medans sittdelen består av trälattor. Jag undrar vilket träslag som är lämpligt? Soffan skall stå på en balkong så det kommer inte vara direkt regn men den kommer bli blöt. Bör jag välja tryckimpregnerat? Jag vill gärna olja in med någon svartpigmenterad olja, men väljer jag tryckimpregnerat så måste man vänta nåt år innan det är möjligt?
Lattorna skall vara 50,30 samt 25 mm breda. Tjocklek på 19 mm. Längd ca 120 cm
Jag håller på att renovera en gammal gjutjärnssoffa. Gavlarna är av gjutjärn medans sittdelen består av trälattor. Jag undrar vilket träslag som är lämpligt? Soffan skall stå på en balkong så det kommer inte vara direkt regn men den kommer bli blöt. Bör jag välja tryckimpregnerat? Jag vill gärna olja in med någon svartpigmenterad olja, men väljer jag tryckimpregnerat så måste man vänta nåt år innan det är möjligt?
Lattorna skall vara 50,30 samt 25 mm breda. Tjocklek på 19 mm. Längd ca 120 cm
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får jag välja fritt?
Då hade jag valt mahogny.
Ordentligt slipat och lackat, helst ochså betsat med Internationals mahognybets, får det en härlig lyster och bra hållbarhet.
Om trät inte lackas (tryckt eller ej) så blir det inte riktigt torrt efter regnskurar, utan känns kallt och fuktigt att sitta på.
Till en enda soffa borde det väl inte bli så dyrt?
Då hade jag valt mahogny.
Ordentligt slipat och lackat, helst ochså betsat med Internationals mahognybets, får det en härlig lyster och bra hållbarhet.
Om trät inte lackas (tryckt eller ej) så blir det inte riktigt torrt efter regnskurar, utan känns kallt och fuktigt att sitta på.
Till en enda soffa borde det väl inte bli så dyrt?
Om trät ska lackas kan du välja nästan vilket virke som helst. Trät bör dock vara möbeltorrt innan det monteras och lackas, annars kommer det se ut som en låda bananer till slut... Upp med en bild, sådana parkbänkar brukar vara ganska fina. Och förresten, nej, mahogany är inte billigt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här får du ut mahogny som kan passa:
http://www.pondussnickeri.se/Bat/hyvladelister.html
Frågan är hur många brädor (eller lattor som du skriver) som du behöver.
Titta t.ex. på
Mahogny 21x70 169 kr/meter
[TABLE="width: 450"]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
som räcker till 1x50 eller 1x25 + 1x 30 mm
Stockholm så det skriker om det
http://www.pondussnickeri.se/Bat/hyvladelister.html
Frågan är hur många brädor (eller lattor som du skriver) som du behöver.
Titta t.ex. på
Mahogny 21x70 169 kr/meter
[TABLE="width: 450"]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
som räcker till 1x50 eller 1x25 + 1x 30 mm
Stockholm så det skriker om det
Redigerat:
Håller med om att mahogny är ett bra val.
Teak är ju också tänkbart och då slipper du underhållet om du skulle ändra dig och välja att inte behandla
Svart valnöt är nog billigare än både mahogny och teak men kanske är svårt att få tag på om du inte har nära till en träfirma typ Holms i Sala. Sen brukar det vara svårt att få tag på hyvlat och färdigt.
Teak är ju också tänkbart och då slipper du underhållet om du skulle ändra dig och välja att inte behandla
Svart valnöt är nog billigare än både mahogny och teak men kanske är svårt att få tag på om du inte har nära till en träfirma typ Holms i Sala. Sen brukar det vara svårt att få tag på hyvlat och färdigt.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kvistfri fur är naturligtvis också OK, och mycket billigareKimp skrev:
Det går till och med bra med vanlig glespanel, om man väljer ut ett par fina längder med lite kvistar.
Och även fur kan betsas till önskad nyans.
Vad som är viktigt tror jag är att man kapar till, slipar, borrar och försänker för fästskruvarna och sedan lackar färdigt innan monteringen.
På så sätt blir allt ändträ och skruvhålen också behandlade, så det inte suger fukt och börjar flaga.
Furu är väl ett alldeles utmärkt vall. Förstår inte riktigt varför ni pratar om mahogny, valnöt, teak som förövrigt är ädelträ som man i det längsta skall försöka undvika speciellt om det finns alternativ.
Men jag skulle försöka att inhandla furu för fönster tillverkning efter som den redan har en bra fuktkvot och har bättre motstånd mot fukt då den har tätare ådring.
Alternativ två är som KockOnwood skrev att försöka hitta så fin furu det bara går på brädgården. Tät ådrad och känn på vikten jämför två lika stora bitar ta den tyngsta.
Pär
Men jag skulle försöka att inhandla furu för fönster tillverkning efter som den redan har en bra fuktkvot och har bättre motstånd mot fukt då den har tätare ådring.
Alternativ två är som KockOnwood skrev att försöka hitta så fin furu det bara går på brädgården. Tät ådrad och känn på vikten jämför två lika stora bitar ta den tyngsta.
Pär
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur går det till rent praktiskt när man handlar trä "för fönster tillverkning"?pär h skrev:
Om man lägger ner en massa jobb för att få en fin soffa är det en god idé att använda bra material.pär h skrev:
Varför menar du att man skall undvika ädelträ?
Jag har konsekvent valt obehandlad jarrah till mina trädgårdsmöbler. Står dom ute och oskyddade hela året brukar jag ge dom lite olja även om det anses obehövligtKnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara