Jag har rivit ner putsen på min murstock i ett rum där jag vill ha den synlig
Hur ska man gå till väga för att tegeln ska bli fin.

Är skorstenen fortfarande tät?

JA! (Insatsrör)

Jag känner till ett par som gjorde så rent som möjligt med grova verktyg och därefter tvättade de tegelväggen med saltsyra. Det neutraliserar det basiska bruket. De gjorde det i fler omgångar och sedan med vatten ett par omgångar. Nu har de en mycket fin tegelvägg. :)

• Gilla
Jonka84
  • Laddar…
Varför ska man neutralisera bruket??

Bruket som var på själva stenarna, inte fogarna, lossnade mycket lättare samt att stenarna fick fram den fina röda lystern. Bruket kan ju nästan ligga som ett damm på stenarna. Det tog dock någon millimeter på fogen också, men inget som syntes direkt.

Det är egentligen inte för att neutralisera som man använder saltsyran. Saltsyran löser upp kalken och tar bort den vita kalkhinnan från tegelytan. Den löser också upp bruket. Man skall blöta fugor ordentligt med vatten innan man börjar pensla på med syran så fugorna inte suger in för mycket av syran. Efteråt ska man spola ordentligt med vatten för att ta bort rester av saltsyran från väggen. Saltsyra ska vara utspädd. Läste någonstans att man använder 10% lösning för att ta bort cementskin så detta lösning bör vara tillräcklig för att klara kalkutfällningar också. Starta rengöring bit för bit uppifrån och ner. Tar man för stor yta på en gång så kan det bli för stressigt att hinna med att spola bort syran. Bubblar det i fugorna = kalken i bruket håller på att förstöras och det blir bara sand till slut som faller ut och fugorna blir för djupa. Gummihandskar och skyddsglasögon är ett måste.
Man kan få samma resultat med Kalkbort-medel men den skummar som tvål och det kan vara litet besvärligt att handskas med - tar längre tid men det är värt att testa. Lycka till.
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.