Hej

Jag håller på att renovera taket på övervåningen det är ett isolerat snedtak och idag saknas luftspalt.

Det är 20cm isolering, sen sitter det någon isolerskiva direkt mot råsponten i taket. Det är ganska nygjort, är detta en bra lösning? Det ska väl vara luftspalt?

Så här tänkte jag göra om det.

Jag tar ner all isolering, samt isolerskivan. Sen bygger jag en luftspalt av masonit och läkt. Sen blir det isolering, ångspärr och sen glespanel.

Är det bättre att köpa ett färdigt system än att hålla på med masonit?

Om jag kör masonit, ska jag täta under masoniten med något? Vindtät papp kanske? Eller kan jag lägga isoleringen direkt mot masoniten?

Jag funderar också på att borra några hål i takstolarna vid nocken och sedan sätta någon slags ventiler vid gavlarna på huset så att eventuell fukt kan vandra ut den vägen. Är det onödigt? Är det dumt att ta några hål i takstolarna?

Vore bra med lite synpunkter!

Jodå.. det ska vara en luftspalt.

Masonit eller inte?
Ta det som verkar billigat mot enklast. bägge funkar.

du kan lägga isoleringen direkt på Masoniten. Det är ingen större fördel att vindpapp om du inte tror att det kommer blåsa mycket på isoleringen. dvs blåser det på isoleringen så bör du ha vindpapp.

hål i takstolen... du kan inte göra hål under den i stället? jag skulle i allafall undvika att göra hål i den.

Ja, det är bättre att ventilera i nock istället för att borra hål och ventilera mot gavlarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.