47 990 läst ·
52 svar
48k läst
52 svar
Renovering av skruvdragarbatterier (så gjorde jag) (bilder..)
Jag har fixat två sådana och det har bara varit att bända. Hårt men kontrollerst. Sen limmade jag dem med pl400.nino skrev:
De är inte limmade utan plasten är bränd samman på de två delarna och den är ganska svag i skarven.
Vissa dewalt är på samma vis men de är lite starkare så där har jag råkat bända sönder lite plast.
In med en flatmejsel där det går, tror det var vid snäppet. Kommer inte ihåg exakt.
skickat från mina gigantiska dumlur
Ok, ni tog det. Bra jobbat!
Det är en Fluke 175, som har fått ett displayglas från en 179. Jag fick den gratis av en på jobbet då ett par segment i displayen saknades efter ett bad (bytte displayen så funkade den som vanligt igen). Det var i den vevan med föregående ägare som displayglaset hamnade på fel mätare, så med andra ord finns det en "175" med temperaturmätare och belysning också, men den är fortfarande i tjänst. Det är en Hz på DC för övrigt, helt rätt.
Jag skulle dock kunna ha användning för displaybelysningen, men ska det mätas i mörker får jag använda min 87 III eller en pannlampa. PCBn verkar vara densamma på 175 och 179, men man får inte ut någon spänning till lysdioderna (som saknas). Terminalerna finns dock och även belysningsknappen på PCBn.
Första priset skulle kunna vara en milt defekt display till en Fluke 175 med andra ord!
Det är en Fluke 175, som har fått ett displayglas från en 179. Jag fick den gratis av en på jobbet då ett par segment i displayen saknades efter ett bad (bytte displayen så funkade den som vanligt igen). Det var i den vevan med föregående ägare som displayglaset hamnade på fel mätare, så med andra ord finns det en "175" med temperaturmätare och belysning också, men den är fortfarande i tjänst. Det är en Hz på DC för övrigt, helt rätt.
Jag skulle dock kunna ha användning för displaybelysningen, men ska det mätas i mörker får jag använda min 87 III eller en pannlampa. PCBn verkar vara densamma på 175 och 179, men man får inte ut någon spänning till lysdioderna (som saknas). Terminalerna finns dock och även belysningsknappen på PCBn.
Första priset skulle kunna vara en milt defekt display till en Fluke 175 med andra ord!
Nu har jag också renoverat Bosch 12V 2.6Ah skruvdragarbatterier.
Jag lyckades omvandla 3 st trötta Batterier till 2 st välfungerande genom att följa TS Ludwig mycket bra skrivna instruktion. .Dock var den Cell som var dålig i ena fallet den i toppen där anslutningen satt vilket blev lite mer komplicerat. Men efter lite knep och knåp med lödkolven och en avbitartång så fick jag till det.
Det jag kan tillföra till instruktionen var att jag tyckte det var enklast att klippa av blecken som sitter på cellerna med en liten avbitartång istället för att bryta bort dem.
Jag lyckades omvandla 3 st trötta Batterier till 2 st välfungerande genom att följa TS Ludwig mycket bra skrivna instruktion. .Dock var den Cell som var dålig i ena fallet den i toppen där anslutningen satt vilket blev lite mer komplicerat. Men efter lite knep och knåp med lödkolven och en avbitartång så fick jag till det.
Det jag kan tillföra till instruktionen var att jag tyckte det var enklast att klippa av blecken som sitter på cellerna med en liten avbitartång istället för att bryta bort dem.
Jo, cellerna till De-Walten funkar fortfarande bra, problemet är dock limningen som envisas med att släppa. Blir nog ett rostfritt panduitband runt skiten till slut. Fan att det ska vara så svårt att limma fet plast......roli skrev:
Kul att du gillade den instruktionen! Det blev ju en väldigt läst tråd visade det sig när jag lade upp den.
Alltid kul att kunna hjälpa till!
Kommer inte ihåg varför jag bröt loss blecken, kanske för längdens skull?
Mina funkar fortfarande bra, men jag använder dem för sällan så jag kanske skulle ta en vända till och provmäta de andra cellerna i batteriet för eventuellt byte.
Alltid kul att kunna hjälpa till!
Kommer inte ihåg varför jag bröt loss blecken, kanske för längdens skull?
Mina funkar fortfarande bra, men jag använder dem för sällan så jag kanske skulle ta en vända till och provmäta de andra cellerna i batteriet för eventuellt byte.
Redigerat:
Min gamle matte o teknik majje var lätt vimsig av sig och glömde släcka billjuset nu o då.Fruppe skrev:
Tur hans p-plats var bredvid verkstads salen för batteriladdarn ”hans val av snabbladdare” var en Hägglunds pinnsvets max ngn sekund tog det sa han och ngn sekund till så vart det ett poff