OT:
Om man nu inte vill chansa med 220v eller 12v, och har inte tid att plocka isär och byta en eller flera celler, finns det pirater som någon kan rekommendera, eller är det skräp rakt igenom och det enda raka är att köpa original eller ny maskin med nya accar....?

recondläge på vissa fabrikats laddare är en cykling med hög AC spänning. Bla Hilti

Byta Celler funkar även på batteripack på bärbara, har lagat en 7-8 stycken genom att sätta dit nya celler. Tar ibland några laddningar innan elektroniken på batteriet "fattar" att det är nya celler och ger rätt info till datorn. Har sparat många kronor.....

Nissepisse skrev:
En tanke bara, den nya cellen med högre kapacitet borde ju aldrig bli riktigt full-laddad om man inte laddar varje cell för sig, vilket ju kan påverka spänningen på den cellen. Men det beror ju lite på vilken typ av batteri det är, värt att kolla upp innan man startar operationen på sitt batteri-pack.

Bra trådstart i övrigt! Alltid roligare att reperera själv än att kasta och köpa nytt.
Sant, nu valde jag 3000mAh för att de batterierna (som inte är i bildserien) jag hade tänkt reparera från början är på 2,6Ah, där blir skillnaden mindre i kapacitet. Bildseriesbatteriet har faktiskt inte kapaciteten angiven, men å andra sidan är det till den gamla dragaren som numer är lite av en backup. Jag använde det batteriet som instruktion eftersom jag kom på att en bra guide till denna operation vore något jag själv skulle vilja ha. Såklart kom jag på det när jag fixat de två 2,6Ah-batterierna och då var det bara det lite mindre batteriet kvar att demonstrera på. Kul att det uppskattas!

Tack för bra tips!

Nu fick min batteridrivna De Walt slagborr/skruvdragare nytt liv. Köpte den för 7 år sedan och de 2 medföljande ackarna började bli dåliga redan efter 2-3 år. Flyttade en cell från ena acken till den bästa av de 2 och nu känns den som den var ny. Skall omgående beställa några nya celler från Conrad så jag kan få igång den andra acken. Ser att det även finns en modell med 3700mAh för 39 kr hos Conrad. Det finns dock ingen data om max kontinuerlig ström för denna, så det kanske är bäst att satsa på 3000mAh varianten för 49 kr ?

Det var inte lätt att få isär ackens hölje som var limmat och det blir nog bökigt att limma det så det håller.

Nån som har bra tips på lim för detta ?

Det ironiska är att jag har en enkel Biltema skruvdragare á 249 kr som är drygt 10 år gammal och i den är batteriet fortfarande som nytt medans en De Walt för 2500kr inte tycks hålla måttet i mer än 2-3 år:thumbdown:

Det finns även celler med lödöron på Kjell & co med 3000mAh för 69kr. Kan ju bli billigare än conrad om butiken finns i närheten och man inte ska ha så många. Frakten blir ju hög för enstaka batterier.

Lim, har du försökt med superlim typ superattack? Annars kanske epoxy eller smältlim kan funka bra? Jag hade nog försökt med smältlimmet.

Kul att kunna hjälpa till med guiden!:cool:

Smältlim funkade. Nytt liv som sagt, nu orkar man inte hålla emot chucken på 1an växel och det går att dra 100mm träskruvar på 3ans växel. Att en cell kunde göra sådan skillnad!

Blir postorder från Conrad, har 10 mil till Kjell & Co:mad: Såg att Teknikmagasinet säljer ut C celler för 10 kr /st , dock utan lödöron, men dessa går att löda ändå. Finns bara kvar i Borlänge....

Redigerat:
fusion skrev:
Det ironiska är att jag har en enkel Biltema skruvdragare á 249 kr som är drygt 10 år gammal och i den är batteriet fortfarande som nytt medans en De Walt för 2500kr inte tycks hålla måttet i mer än 2-3 år
Fast det har inte bara med åldern att göra, utan med hur mycket man använder batterieran och hur ofta man laddar dem....... ;)

Visst är hanteringen viktig, men jag har ju i princip använt maskinerna för samma ändamål och hanterat laddning på samma sätt.

Enda skillnaden jag kan tänka mig är att jag alltid har laddat ur De Walt ackarna helt mha medföljande ficklampa innan jag satt de på laddning. Kanske det som knäckt ackarna?

Jag har även en teori om att De Walt batterierna tar skada av den snabbladdning (60 min) som sker jft Biltema laddarens 2-3 timmar för samma kapacitet =3 Ah. Biltema acken blir bara ljummen medans De Walt ackarna alltid blir varma.

Hur som helst, nu är jag tack vare denna tråd nöjd med att kunna byta några celler istf att köpa helt ny Lithium ack+laddare á 700 kr + frakt eftersom det inte går att få tag i nya NiMH ackar.

fusion skrev:
Visst är hanteringen viktig, men jag har ju i princip använt maskinerna för samma ändamål och hanterat laddning på samma sätt.

Enda skillnaden jag kan tänka mig är att jag alltid har laddat ur De Walt ackarna helt mha medföljande ficklampa innan jag satt de på laddning. Kanske det som knäckt ackarna?

Jag har även en teori om att De Walt batterierna tar skada av den snabbladdning (60 min) som sker jft Biltema laddarens 2-3 timmar för samma kapacitet =3 Ah. Biltema acken blir bara ljummen medans De Walt ackarna alltid blir varma.

Hur som helst, nu är jag tack vare denna tråd nöjd med att kunna byta några celler istf att köpa helt ny Lithium ack+laddare á 700 kr + frakt eftersom det inte går att få tag i nya NiMH ackar.
Visst måste det finnas utbytesbatterier, kanske inte original men andra fabrikat. Vad är det för maskin du har?

Maskinen heter DC981. Kanske har en bekväm järnhandel ? De sa iaf att det inte gick att få tag i orginal längre.

Finns ju kopior på tex Batteriexperten, men vill inte slänga ut typ 700-800kr på icke orginal ackar till en 7 år gammal maskin, då lägger jag hellre pengarna på en ny maskin med Lithium ack. Nu kan jag ju själv fixa de gamla ackarna så den får ett nytt liv till en billigare peng. DC981 är en urstark toppen maskin.

Jag har den senaste månaden köpt 4st Makita BL1830 batterier(pirat) som jag är hittills är nöjd med. Kostade 545:- styck vilket jag tycker är billigt. Har även köpt 3st Bosch batterier 10,8v (pirat) för 229:-/ st.
Men visst blir man sugen på att fixa alla Makita batterier man har liggandes.

Länktips?

Makita batterier köper jag av en Per Martin Hellström på www.billjus.se
Dock så annonserat han inte om batterier på hemsidan utan man får kontakta honom per tel eller mail.
Boschbatterier hittade jag på www.hittabatteri.se kom hem på ett par dagar.

• Gilla
corre
  • Laddar…
har också några makita batterier som är dåliga, men hur får man isär dom när dom är limmade?
tips?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.