Hej!
Kommit över en pumpautomat med 60L tank
Är en 1 fas jetpump som Rinkaby rör säljer.
Såg när jag skulle fylla på vatten att den läckte under till.
Skruvade isär den och ser att själva mellanstycket läckte. På de gamla som denna va själva mellanstycket gjort i plast, och denna hade spräckt.
Se bild. http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/9280_1.jpg art.nr 9281(mellanstycket)

Köpte reservdelar på Rinkaby Rör och den är i gjutjärn. För att få ut all måste man lossa allt å få ut hela rotorn. Men längst fram efter man fått bort pumphjulet så sitter precis som nån packning,lager eller nått. vett i tusan hur jag ska få bort detta, Vågar inte ta i för kung å fosterland. Måste ta bort den för att kunna trä loss mellanstycket och sätta dit det nya.
Så letade efter någon som gjort någon liknande reperation av sin jetpump som kan tipsa mig hur man får bort denna.
Tror det kan vara axeltätningen jag menar. Hoppas ni förstår

Redigerat:
Jodå, dendär kan sitta ganska rejält. Spraya på 5-56 el. dyl. knacka sedan försiktigt på axeln. Skydda axeländan genom att skruva på muttern.

ok, tack för svaret. Fick precis bort den. monterade på de nya sakerna och testade hälla vatten i pumphuset. läckte inte ett dugg :)
Testade att se om allt fungerade genom att fylla pumphuset och suga från en tunna. gick kanon..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.