3 475 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Renovering av mindre badrum. Råd och hjälp.
Hej!
Nu är tanken att jag ska renovera mitt badrum på ca 8kvm, jag är rätt händig av mig och så men när det gäller badrum verkar det vara en hel del regler så jag tänkte kolla med er om detta låter bra.
Just nu så är det våtrumstapet på väggarna och mdf bakom och plastmatta på golvet med golvspån under.
Golvet tänkte jag skulle se ut såhär:
reglar cc 60
golvspån 22mm
primer
armeringsjärn
flytspackel ca 15mm
fuktspärr
klinker
Frågor:
Behövs det någon fall vinkel till avloppet? (det skall vara ett litet bubbel bad i badrummet)
Ska det vara fukt spärr på flytspacklet?
Finns det några andra alternativ till flytspackel på golvet?
Väggarna tänkte jag skulle se ut såhär:
reglar cc60
12mm mdf
våtrumsskiva
kakel
Frågor:
Får man ha mdf bakom våtrumsskivorna? (om inte ska man regla om till cc 30 och ha ett lager våtrumskiva eller vad är bästa konstruktionen?)
Vad ska man ha i skarvarna på våtrumsskivorna?
Förflyttningen av av avloppet och elen kommer naturligtvis dras av elektriker/rörmokare.
Och allt kommer dokumenteras så försäkringsbolaget blir glada.
Är det något i min konstruktion som är fel/ mindre bra och har en bättre lösning?
MVH Hemmasnickaren
Nu är tanken att jag ska renovera mitt badrum på ca 8kvm, jag är rätt händig av mig och så men när det gäller badrum verkar det vara en hel del regler så jag tänkte kolla med er om detta låter bra.
Just nu så är det våtrumstapet på väggarna och mdf bakom och plastmatta på golvet med golvspån under.
Golvet tänkte jag skulle se ut såhär:
reglar cc 60
golvspån 22mm
primer
armeringsjärn
flytspackel ca 15mm
fuktspärr
klinker
Frågor:
Behövs det någon fall vinkel till avloppet? (det skall vara ett litet bubbel bad i badrummet)
Ska det vara fukt spärr på flytspacklet?
Finns det några andra alternativ till flytspackel på golvet?
Väggarna tänkte jag skulle se ut såhär:
reglar cc60
12mm mdf
våtrumsskiva
kakel
Frågor:
Får man ha mdf bakom våtrumsskivorna? (om inte ska man regla om till cc 30 och ha ett lager våtrumskiva eller vad är bästa konstruktionen?)
Vad ska man ha i skarvarna på våtrumsskivorna?
Förflyttningen av av avloppet och elen kommer naturligtvis dras av elektriker/rörmokare.
Och allt kommer dokumenteras så försäkringsbolaget blir glada.
Är det något i min konstruktion som är fel/ mindre bra och har en bättre lösning?
MVH Hemmasnickaren
ingen som kan svara på dessa frågor?
Först och främst skulle jag inte kalla 8kvm för ett mindre badrum utan det är ett ganska stort badrum.
Annars har du ju redan förstått vad som ska göras men du kan byta ut MDF-skivan mot en OSB-skiva eller plywood.
Ja, tätskiktet ska vara ovanpå flytet. Skarvarna mellan våtrumsskivorna behöver du inte göra någonting åt. Tätskiktet (en folie som man tapetserar upp) tar hand om gliporna.
Angående cc-mått så är det en våtrumsskiva på cc30 och två för cc60 eller OSB/våtrumsskiva tillsammans. Gör det som är smidigast för dig.
Ska du inte ha golvvärme?
Annars har du ju redan förstått vad som ska göras men du kan byta ut MDF-skivan mot en OSB-skiva eller plywood.
Ja, tätskiktet ska vara ovanpå flytet. Skarvarna mellan våtrumsskivorna behöver du inte göra någonting åt. Tätskiktet (en folie som man tapetserar upp) tar hand om gliporna.
Angående cc-mått så är det en våtrumsskiva på cc30 och två för cc60 eller OSB/våtrumsskiva tillsammans. Gör det som är smidigast för dig.
Ska du inte ha golvvärme?
Tack för svaren!tank77 skrev:Först och främst skulle jag inte kalla 8kvm för ett mindre badrum utan det är ett ganska stort badrum.
Annars har du ju redan förstått vad som ska göras men du kan byta ut MDF-skivan mot en OSB-skiva eller plywood.
Ja, tätskiktet ska vara ovanpå flytet. Skarvarna mellan våtrumsskivorna behöver du inte göra någonting åt. Tätskiktet (en folie som man tapetserar upp) tar hand om gliporna.
Angående cc-mått så är det en våtrumsskiva på cc30 och två för cc60 eller OSB/våtrumsskiva tillsammans. Gör det som är smidigast för dig.
Ska du inte ha golvvärme?
Har skrivit fel ska vara 6kvm (och ena väggen har lutning, är på övervåningen)
Du skulle inte rekomendera att använda MDF eller? för det sitter ju redan på väggarna.
Har kollat igen, det är inte spånskiva eller MDF. Ser ut som en Hardboard fast 12mm baksidan är ojämn.tank77 skrev:
En fråga till.
Hur tjockt lager flyt spackel bör jag ha? och eftersom det ska in ett badkar så behöver man väl inte extra lutning vid avloppet utan att det räcker med att hela rummet har lutning med 5-10mm/m mot avloppet eller?
Hur tjockt lager flyt spackel bör jag ha? och eftersom det ska in ett badkar så behöver man väl inte extra lutning vid avloppet utan att det räcker med att hela rummet har lutning med 5-10mm/m mot avloppet eller?
Armeringsjärn behövs inte, det som däremot kan behövas är ett armeringsnät men det står isf i spacklets bruksanvisning och det brukar även anges ett mått då det inte behövs.
Ska ni riva upp golvet så regla CC30 det är mycket bättre, ska man klinkra är detta nästan ett krav.
På väggarna kan du använda vanligt gips utom i vissa zooner, gör det de är smidigare och BILLIGARE.
Ska ni riva upp golvet så regla CC30 det är mycket bättre, ska man klinkra är detta nästan ett krav.
På väggarna kan du använda vanligt gips utom i vissa zooner, gör det de är smidigare och BILLIGARE.
CC60 med 22mm spån, armerad 12mm flytspackel ska ju räcka fullgott, varför göra ännu mer?v-g skrev:Armeringsjärn behövs inte, det som däremot kan behövas är ett armeringsnät men det står isf i spacklets bruksanvisning och det brukar även anges ett mått då det inte behövs.
Ska ni riva upp golvet så regla CC30 det är mycket bättre, ska man klinkra är detta nästan ett krav.
På väggarna kan du använda vanligt gips utom i vissa zooner, gör det de är smidigare och BILLIGARE.
Och då syftar jag såklart på klinkers...
Vad gäller väggarna så känns OSB/plywood + billig glasfibergips (Humidboard t.ex) enkelt och bra, vanligt gips känns riskabelt, även utanför duschzon enligt kraven (i ett litet badrum som i detta fall).
CC60 är minimimåttet, CC30 är att rekommendera enligt BKR. Varför spara 100 kr och få en rejäl fuktskada? Det är viktigt att golvet är stumt!
Sen kanske en brunn eller så måste bytas och då tycker jag man är en idiot om man inte kollar bjälklaget riktigt.
Varför skulle vanligt gips vara en risk? Läcker det så läcker det oavsett gips så får man riva rubbet. Möjligen att det kan bli trevligare för den som river men det är också enda skillnaden. Kostnaden är också betydligt högre (3x per skiva) men i ett litet badrum kan det ju kvitta, det är krav i våtzonen men resterande är inget krav.
Bättre då att lägga dessa pengar på bjälklaget.
Sen kanske en brunn eller så måste bytas och då tycker jag man är en idiot om man inte kollar bjälklaget riktigt.
Varför skulle vanligt gips vara en risk? Läcker det så läcker det oavsett gips så får man riva rubbet. Möjligen att det kan bli trevligare för den som river men det är också enda skillnaden. Kostnaden är också betydligt högre (3x per skiva) men i ett litet badrum kan det ju kvitta, det är krav i våtzonen men resterande är inget krav.
Bättre då att lägga dessa pengar på bjälklaget.
Jo, det har du rätt i.v-g skrev:CC60 är minimimåttet, CC30 är att rekommendera enligt BKR. Varför spara 100 kr och få en rejäl fuktskada? Det är viktigt att golvet är stumt!
Sen kanske en brunn eller så måste bytas och då tycker jag man är en idiot om man inte kollar bjälklaget riktigt.
Varför skulle vanligt gips vara en risk? Läcker det så läcker det oavsett gips så får man riva rubbet. Möjligen att det kan bli trevligare för den som river men det är också enda skillnaden. Kostnaden är också betydligt högre (3x per skiva) men i ett litet badrum kan det ju kvitta, det är krav i våtzonen men resterande är inget krav.
Bättre då att lägga dessa pengar på bjälklaget.
Klicka här för att svara